Brits filmbedrijf presenteert cinemadrone met payloadcapaciteit van 60 kg
Het Britse aerial filmproductiebedrijf Flying Pictures heeft een drone gepresenteerd die speciaal ontwikkeld werd ten behoeve van high-end cinematografie. De Ultra drone kan daartoe payloads tot maar liefst 60 kg de lucht in brengen. De topsnelheid van het toestel bedraagt ruim 100 km/uur. Het toestel is in Groot-Brittanië goedgekeurd om boven de bebouwde omgeving te vliegen.
Ontwikkeld op basis van 10 jaar ervaring
Naar eigen zeggen werd de Ultra ontwikkeld op basis van meer dan 10 jaar ervaring met het maken van aerial footage. Dat zegt wel iets, want Flying Pictures is bepaald geen onbekende speler in de wereld van high-end cinematografie: het bedrijf verzorgde luchtopnamen voor maar liefst 13 James Bond films, was betrokken bij alle Harry Potter films en maakte shots van de openingsceremonie van de Olympische Spelen in Londen. Het bedrijf had als eerste Britse operator een vergunning om met drones tot 22 kg boven bebouwde gebieden te vliegen.
In hun drang naar perfectie en flexibiliteit liep het bedrijf echter tegen de beperkingen van off-the-shelf drones aan. Daarom besloot Flying Pictures om zelf een cinema heavy lift drone te ontwikkelen. De uitdaging was om een drone te ontwikkelen die de zwaarste camera’s en lenzen van dit moment kan vervoeren. Dat leidde uiteindelijk tot het ontwerp van de Ultra heavy lift drone.
Uiteenlopende cinemapayloads
In een reclamevideo is te zien hoe de drone uitgerust kan worden met zeer uiteenlopende gimbals en camerasystemen, waaronder de befaamde M1 gimbal van Shotover, een setup met drie Arri Alexa Mini’s ten behoeve van widescreen opnamen en zelfs een analoge 35 mm Arriflex 435 filmcamera, inclusief zware anaformische cinemalens en stabilisator. Het is ook mogelijk om de camera aan de bovenzijde van de drone te monteren, om zodoende creatieve perspectieven mogelijk te maken.
Om dat allemaal aan te drijven voorziet de Ultra in acht motoren in X4 configuratie. Compact is de drone bepaald niet te noemen, met zijn MTOW van 110 kg, waarvan maximaal 60 kg nuttige lading. Het toestel is inmiddels gecertificeerd door de Britse luchtvaartautoriteit en mag in Groot-Brittannië gevlogen worden boven zogenaamde congested areas. Daartoe is er onder andere voorzien in een noodparachute en is de volledige aandrijflijn redundant uitgevoerd.