Britse onderzoeksraad: “train regelmatig op vliegen in ATTI mode”

Het Britse bureau dat onderzoek doet naar luchtvaartongevallen AAIB adviseert professionele dronepiloten om regelmatig te oefenen op het vliegen in ATTI mode, waarbij de drone geen gebruikt maakt van GPS voor de positionering. Aanleiding is een recent incident met een DJI M600 Pro, die tijdens een inspectievlucht op drift raakte en honderden meters verderop tegen een huis aan vloog.

Fly-away na GPS error

Het incident in kwestie vond plaats op 13 december 2019. Met behulp van een DJI M600 Pro werd een survey uitgevoerd boven een haventerrein. Op een gegeven moment gaf de drone een GPS error en schakelde over op handmatige bediening (manual control). Tegen de tijd dat de piloot en de observer bemerkten dat de drone niet meer reageerde op het return to home (RTH)-commando was de drone al door de wind meegevoerd en buiten het zicht geraakt. Een paar honderd meter verderop crashte de drone tegen een huis en belandde in de tuin. Daarbij raakte niemand gewond.

In een poging om de gecrashte drone terug te vinden besloot het team om een tweede drone van het type M600 Pro op te laten stijgen, om daarmee op zoek te gaan naar het vermiste toestel. Ook die drone gaf op een gegeven moment een foutmelding, deze keer met betrekking tot interferentie. Deze keer kon de piloot wel op tijd ingrijpen en het toestel veilig aan de grond zetten.

Onderzoek

De Air Accidents Investigation Branch werd ingeschakeld om onderzoek te doen naar de fly-away. Een M600 Pro weegt inclusief payload al gauw meer dan tien kg, en als zo’n drone vanaf een hoogte van zes meter op iemand terecht komt dan kan dat dodelijk aflopen. Mede om die reden werd het voorval direct bestempeld als serieus incident met een luchtvaartuig.

Uit het onderzoeksrapport blijkt dat de drone-operator in kwestie sinds 2018 met drones werkt. Beide piloten vertrouwden volledig op de goede werking van de GPS ontvanger en hadden sinds hun verplichte opleiding niet meer geoefend op het vliegen in ATTI mode, waarbij de GPS ontvanger wordt uitgeschakeld en de drone alleen automatisch zijn actuele vlieghoogte aanhoudt. De piloot moet in zo’n geval handmatig zorgen dat de drone op positie blijft, om te voorkomen dat de drone wordt meegevoerd door de wind.

Waarom beide drones een GPS storing cq melding van signal interference gaven is niet naar duidelijk geworden tijdens het onderzoek. Mogelijk was er sprake van een GPS jammer. Dat is een stoorzender die het satellietsignaal waarvan een drone afhankelijk is voor de positionering verstoort. Het civiel gebruik van dergelijke jammers is in de meeste landen – waaronder Groot-Brittannië – verboden.

Aanbeveling: oefen in ATTI mode

Eén van de belangrijkste aanbevelingen van de AAIB is dan ook dat professionele dronepiloten met enige regelmaat moeten trainen op het scenario dat het GPS signaal wegvalt en de drone handmatig bestuurd moet worden, dus in ATTI mode. De return to home-functie werkt in dat geval immers ook niet meer, want ook voor deze functie is een goede werking van de GPS ontvanger in de drone benodigd. Het advies is inmiddels voorgelegd aan de Britse luchtvaartautoriteit UK CAA.

Het voorval doet enigszins denken aan een incident dat dit voorjaar plaatsvond in Nederland. Toen raakte een politiedrone van het type Inspire 2 op drift. De drone was vanuit het Zuiderpark in Den Haag opgelaten met het oog op de handhaving van de coronamaatregelen. De drone raakte echter onbestuurbaar en werd meegevoerd door de wind. Het toestel landde ruim een kilometer verderop op een stoep, zonder iets of iemand te raken. Het onderzoek naar dit voorval loopt nog.

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over een volledige ROC vergunning.

7 gedachten over “Britse onderzoeksraad: “train regelmatig op vliegen in ATTI mode”

  • 21 augustus 2020 om 13:54
    Permalink

    Beste Wiebe, ik heb hetzelfde meegemaakt maar kon handmatig terugvliegen met mn mavic pro. Waarschijnlijk interferentie met een 10 k kabel die in de buurt liep. Ben helemaal met het advies eens. Iedereen moet handmatig leren vliegen. Echter met de mavic kan je niet schakelen tussen atti en gps mode. Een groot nadeel v8nd ik.

    Beantwoorden
  • 21 augustus 2020 om 15:24
    Permalink

    Dit is het probleem bij veel van de hedendaagse drone piloten en haast een garantie bij de recreatieve piloot. Men koopt een drone, in de regel zonder enige RC modelbouw ervaring, en gebruikt deze als een soort vliegend foto/video statief metb volledige GPS en sensor ondersteuning. Nimmer heeft men het kunstje geleerd om de drone, netzoals een RC model zonder GPS en sensor ondersteuning, bij iedere orientatie te kunnen besturen en deze op verantwoorde wijze weer terug naar het vertrekpunt te vliegen.

    Dat kun je op zich deze piloten niet kwalijk nemen, de fabrikanten van deze drones maken hun producten zo gebruikvriendelijk mogelijk en doen daarbij een beroep op allerhande aanvullende technische hulpmiddelen zoals GPS en een bonte verzameling sensoren en uiteraard maken de piloten daar dankbaar gebruik van, da’s logisch, ook ik vlieg m’n DJI drones vaker met GPS en sensor ondersteuning dan zonder.

    Echter de overheid heeft hier wel een verantwoordelijkheid waar men nu voor wegloopt. Als men namelijk het kunnen besturen van een drone zonder al deze hulpmiddelen als een basis-eis neemt voor het verkrijgen van een ROC (light) vergunning dan ben ik ervan overtuigd dat we veel minder ongelukken met drones te zien krijgen.

    Heeft de piloot dan zelf geen verantwoordelijkheid in deze? Zondermeer! Als gelicenseerd drone piloot en RC modelbouwer met meer dan 30 jaar ervaring met RC modellen weet ik zeker dat ik niet gauw voor verrassingen kom te staan. Ik ben echter bang dat een heel groot deel van de huidige drone piloten niet kan terugvallen op RC modelbouw ervaring, of ooit de moeite heeft genomen om ook zonder deze hulpmiddelen de drone tot in de finesses te leren besturen?

    Maar misschien zit ik ernaast? Stiekum hoop ik dat eigenlijk Daarom hoor ik graag hoe andere drone piloten hier over denken?

    Beantwoorden
    • 21 augustus 2020 om 16:15
      Permalink

      Ik ben het er helemaal mee eens. ook ik heb RC modelvlieg ervaring. Ooit 12 jaar terug begonnen met modelheli’s (slechter kun je overigens niet beginnen, maar dat even ter zijde) . Tegenwoordig ben ik maar wat dankbaar dat ik vrijwel zonder al die hulpmiddelen toch een drone of heli veilig aan de grond kan krijgen mochten de hulpsystemen falen. Ik raad dan ook iedere dronepiloot aan om op z’n minst een goeie vlieg simulator aan te schaffen/downloaden en het een gewoon te proberen een heli in de lucht te houden. Dat is dan een mooie basis om je drone te redden mocht het nodig zijn. Let wel heli’s reageren heel anders dan drone’s maar voor je orientatie is het ideaal. Naar mijn idee zou dit dus verplichte kost moeten zijn.

      Beantwoorden
  • 21 augustus 2020 om 16:11
    Permalink

    Marc, koop een cheepo drone en oefen daar mee! Het gaat om de basics. Vliegen leer je ook op een simpele trainer, niet op een B747.

    Beantwoorden
  • 21 augustus 2020 om 18:59
    Permalink

    Je kunt een Mavic 2 Pro/Zoom met enige eenvoudige kunstgrepen geschikt maken voor ATTI mode. Bij mij is nu de “S” mode ATTI. Het voordeel t.o.v. een cheapo drone is dat je hem meteen kunt terugzetten naar GPS modus door de schakelaar naar “P” te schuiven. Just in case…
    Ik heb ermee geoefend om te leren de drone in de hand te vangen op een bewegende boot.

    Beantwoorden
  • 21 augustus 2020 om 19:25
    Permalink

    Inderdaad een goede basis. Ikzelf heb een jaartje gevlogen met een heuse Visuo drone zonder GPS, heel licht , nog geen 180gram, en dus heel moeilijk stabiel te houden met windvlagen en dan zonder GPS , rth, gimbal, display en alle hulpmiddelen die we nu kennen.
    Ik vond het enorm spannend en indrukwekkend om te zien en mee te maken hoe een drone op bijvoorbeeld 50 meter hoogte reageerde op van alles.

    Gevlogen in Frankrijk boven een groot stuk land. Juist daar om te oefenen. Kijk, besturing van is eigenlijk heel simpel mits je blijft oefenen en jezelf kan verplaatsen in de drone en alle invloeden van buitenaf, oa wind.
    Ik heb toch erg stabiele beelden weten vast te leggen met deze drone op 70 meter hoogte en dat zonder gimbal of hulp van een systeem. Was best trots hahahha .

    Return to home heb ik nog nooit gebruikt en hou mijn drone altijd in zicht en vlieg mijn drone helemaal manual terug.

    Ik maak nu met mijn spark opnames en bestuur deze bijna op dezelfde manier als die Visuo drone van 2jaar geleden. En tja moet eerlijk bekennen…ik hou liever zelf de controle in mijn handjes. Wederom een gevalletje logisch nadenken en je huiswerk een beetje maken en niet als een losgeslagen drone fotograaf te werk gaan.
    We hebben immers allemaal een rijbewijs behaald en leerde inparkeren….nu…doen de auto’s het zelf…… exact hetzelfde principe.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier