DJI biedt kijkje achter de schermen bij productie Mavic 2

Dronemaker DJI heeft een video uitgebracht waarin het assemblageproces van de populaire Mavic 2 drone is te zien. Bijna alle processtappen zijn geautomatiseerd: slechts een klein aantal handelingen wordt door mensen uitgevoerd. Robots nemen het gros van de werkzaamheden voor hun rekening. Opmerkelijk is dat de drone een deel van de productielijn zelfstandig vliegend aflegt.

Geen ‘how it’s made’, wel interessant

Helaas is het de video niet van het format ‘how it’s made’, dat je misschien wel kent van Discovery. Je krijgt dus niet van begin tot eind te zien hoe een drone tot stand komt, laat staan dat je uitleg krijgt bij de verschillende processtappen.

Toch kunnen we een aantal zaken leren van de video. Zo doorloopt de drone het laatste deel van de assemblage en het daarop volgende calibratieproces in ingeschakelde toestand. Door middel van QR codes worden de verschillende sensoren ingeleerd. En op een goed moment zie je dat een operator een scherm checkt waarop te zien is dat iedere drone tientallen checks moet doorstaan voordat deze de fabriek verlaat.

Testvlucht

Bijzonder is de passage halverwege de video: te zien is hoe iedere drone in de fabriek geheel zelfstandig een testvlucht maakt, en daarbij van de ene lopende band naar de andere vliegt. Halverwege de vlucht maakt de drone een 360º draai, om te controleren of de vision sensoren hun werk goed doen. Daarmee is de drone zelf ook onderdeel van het productieproces.

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over een volledige ROC vergunning.

3 gedachten over “DJI biedt kijkje achter de schermen bij productie Mavic 2

  • 14 september 2020 om 21:37
    Permalink

    Het is nu onbekend wanneer je een nieuwe Mavic 2 kunt kopen die al voorzien is van het vereiste CxCE-label. Zo was ik van plan een Mavic 2 zoom aan te schaffen, maar als die niet na 1 januari 2021 geleverd kan worden met het vereiste CxCE label heeft de aanschaf geen zin. Doe je het wel, dan kun je uiterlijk tot 1 januari 2023 met dat ding blijven vliegen in klasse A2, omdat je na die datum immers alleen tot op 150 meter van mensen mag vliegen……..in klasse A 3.
    M.a.w.: wie is er zo gek om nu nog een nieuwe Mavic 2 te kopen?

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      14 september 2020 om 21:41
      Permalink

      Er komt geen Mavic 2 met een Cx CE label, vermoed ik. Sterker nog: het lijkt me sterk dat een aankomende Mavic 3 al over zo’n label beschikt. Met dank aan de EU, die voor zover ik weet nog geen lijst met technische minimumeisen heeft opgesteld waaraan dronefabrikanten moeten gaan voldoen.

      Je kunt nog steeds veel plezier hebben van een Mavic 2, in de Open subcategorie A2. Tot eind 2022 dan, want daarna wordt het toestel vanwege zijn gewicht verbannen naar A3.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier