Ministerie publiceert eerste brochures met uitleg over Europese droneregelgeving
Op de website van de Rijksoverheid zijn een tweetal brochures verschenen met uitleg over de aankomende Europese regelgeving voor drones. De documenten in kwestie zijn bedoeld voor professionele operators die nu in het bezit zijn van een ROC-light of ROC vergunning. Later volgen er nog brochures met uitleg voor andere doelgroepen, waaronder recreatieve dronepiloten en modelvliegers.
Voor zakelijke dronevliegers
In de brochures wordt uitgelegd wat de belangrijkste veranderingen zijn die de Europese droneregelgeving met zich meebrengt voor zakelijke dronevliegers. Zo worden de drie categorieën (Open, Specific en Certified) uitgelegd, waarna er wordt ingegaan op verschillende onderwerpen die voor deze twee doelgroepen van toepassing zijn.
In het geval van de brochure voor ROC-light operators wordt er eerst algemene uitleg gegeven over de Open categorie en de verschillen tussen de subcategorieën A1, A2 en A3. Ook de verschillende Cx CE labels voor drones komen aan bod. Daarna wordt er stil gestaan bij de overgangsregeling en worden de verschillende termijnen benoemd waarop er dingen veranderen.
De brochure voor ROC vergunninghouders gaat in op de verschillende standaardscenario’s die vanuit EASA zijn opgesteld, gevolg door een uitleg over de SORA systematiek in het geval van andersoortige operaties en de optie om een Light UAS Operator Certificate (LUC) aan te vragen. Ook gaat deze brochure in op de C5 en C6 klassen drones.
Informatiebehoefte
Met de brochures speelt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in op de groeiende vraag naar informatie over de Europese droneregels, die op 31 december 2020 van kracht worden. Ongetwijfeld zullen er nog veel vragen rijzen naar aanleiding van de uitleg in de brochures, vooral als het gaat om de praktische aspecten rondom opleidingen & examinering, registratie en het omzetten van de huidige certificaten naar de nieuwe EU dronebewijzen.
In totaal zal het ministerie een zestal brochures publiceren, voor de volgende doelgroepen: ROC-houder, ROC-light-houder, FPV-dronepiloot, Modelvlieger, Recreatieve dronepiloot en Opleidingsinstelling.
Hoi Wiebe, dank je voor het delen! Weet je, of heb je ook ideeën bij de personen met een ROC light en een RPA-L? Zoals ik het nu lees komt het RPA-L nergens meer terug.
Het ROC-light theoriebewijs wordt waarschijnlijk omgezet (al dan niet na een extra overbruggingsexamen) naar een Open categorie A2 dronebewijs.
Wat het RPA-L betreft is er nog veel onduidelijk: formeel houdt dit brevet op te bestaan, maar er is bij mijn weten nog geen Europees equivalent. Mogelijk komt er wel een RPA-L-achtige opleiding&examen voor piloten die in de Specific categorie willen gaan vliegen. Maar hoe dit gaat uitpakken en of huidige RPA-L’s omgezet kunnen worden, dat weet ik niet.
Ik zou het niet eerlijk vinden als ROC-Light vliegers nog een aanvullend examen moeten doen. De al gemaakte kosten voor ROC-Light zijn niet gering en het kennisniveau de het aantal vragen tijdens het examen overstijgen de huidige kenniseisen.
Ik zou het fair vinden als ROC-Light vliegers een A1/A3 én A2 dronebewijs krijgen voor de open categorie.
Helemaal mee eens!
o in afwachting van de CE geclassificeerde drones mag u tot 1 januari 2023 met uw huidige drones tot 500 gram vliegen in A1, als u een door de Nederlandse overheid gedefinieerde kennistest heeft afgelegd;
Betekent dit dat een mavic pro (1st gen) na 31dec 2020 automatisch in de sub categorie A3 terecht komt?
Je komt met een Mavic Pro eerst terecht in Open subcategorie A2 (voor ‘legacy drones’ tussen de 500 gram en 2 kg). Vanaf 2023 mag je er alleen nog mee in A3 vliegen. Zie ook https://www.dronewatch.nl/2020/01/17/eu-droneregels-in-welke-subcategorie-kom-je-op-1-juli-2020-terecht/
check, bedankt!
Begrijp ik het goed dat het nog niet duidelijk is of ROC-light bezitters automatisch zonder examen worden overgezet naar het EU-dronebewijs?
Klopt, over dat proces moet het ministerie nog uitsluitsel geven.
Bedankt. Laat het ons weten als hier meer over bekend wordt, zeer benieuwd.
Als aanvulling: je mag van 1 jan 2021 met een drone tussen de 500 gram en 2 kg alleen in A2 vliegen als je het schriftelijke examen hebt gehaald! Heb je dat nog niet gehaald, dan geldt A3.
Dat geldt voor een Mavic 2, maar dus ook voor een Mavic Air 2.
Beste,
Hoe verklaren de nieuwe Europese regels het grote verschil in gewichtsklasse in de open categorie
A1 tot 900 gram A2 tot 4 KG
Waarom gaat A1 niet tot 1,2 kg bv.
Ik stel deze vraag met in het achterhoofd de bedenking wat als ik een drone heb met verwisselbare camera waardoor ik met de ene camera onder 900gram val en met de andere boven de 900gram ?
De Mavic 2 Pro weegt 907gram dat maakt dat ik in subcategorie A2 val waardoor meer opleidingcertificaten en andere duurdere certificaten bij aanvraag waarschijnlijk. Als architectuur fotograaf zie ik wel de voordelen bij het inzetten van een drone, maar bij het inzetten van een kwalitatieve drone is die 900gram wel strikt beperkt.
Met de Mavic 2 zit je sowieso aan A2 vast. Voor ‘legacy drones’ (dat wil zeggen: drones zonder het nieuwe Cx CE label) gelden er namelijk andere gewichtslimieten. Tot 500 gram in A1, tot 2 kg in A2, daarboven A3 (tot 25 kg). De Mavic 2 is een legacy drone en zit met zijn 907 gram dus ruim in A2.
Dag Wiebe,
Ik vlieg met een Inspire 2. Klopt het nu zoals ik lees, dat ik vanaf 2021 in de A3 categorie kom, met extra beperkingen van bv, 150 meter vliegen van bebouwing.
Zijn er al drones te koop met het nieuwe Cx CE label.
Vanaf 31-12-2020 val je met de I2 idd in de Open subcategorie A3. Er zijn (voorlopig) nog geen drones te koop met een Cx CE label. Wil je met de I2 blijven vliegen op kortere afstand van bebouwing dan die 150m, dan moet je ofwel nu een ROC-light halen (blijft een jaar geldig) of gaan uitzoeken wat de mogelijkheden zijn in de Specific categorie.
Nog veel onduidelijk vind ik over het huidige ROC.
Wordt dit huidige ROC nu omgezet naar een LUC, of moet de hele procedure weer opnieuw gedaan worden. Graag zou ik daar nog meer duidelijk over willen hebben vanuit ILenT omdat dit nogal tijdrovend, duur en enorm frustrerend werk is.
Als de procedure opnieuw moet worden gedaan is het hele ROC gebeuren dus gewoon een behoorlijk ver4dienmodel bij ILenT naar mijn mening.
Hoe het omzettingsproces eruit gaat zien is helaas nog niet duidelijk. Een LUC is niet erg waarschijnlijk, daarvoor moet je echt heel veel zaken inrichten, zoals een safety management systeem en protocollen om je eigen operaties op goed te keuren. Het zal eerder PDRA/SORA werk gaan worden, denk ik.
Bedankt voor het delen! Dit geeft veel duidelijkheid voor mij: nu recreatief gebruiker maar met de wens om foto’s die in veilige zones (Open categorie) gemaakt zijn te verkopen of te gebruiken voor lokaal nieuws zoals een lokale krant, zonder meteen een duur ROC-light nodig te hebben!
Ik lees hier reacties van mensen die van mening zijn dat een ROC-light vergunning zonder examen omgezet zou moeten worden maar het nieuwe EU-drone bewijs. Ik ben het daar niet mee eens. Wij hebben weliswaar een behoorlijk kennis opgedaan door theorie te leren, maar je mist kennis van nieuwe regelgeving en dat moet simpelweg getoetst worden. Die overgangsperiode van een jaar lijkt mij prima. Je hebt dan genoeg tijd om het nieuwe examen af te leggen en het nieuwe drone bewijs te halen.
Hoi Christiaan, er komt als het goed vanuit de overheid een online training gericht op ROC-light houders, en na het doorlopen daarvan kan men bij de RDW het A2 certificaat aanvragen. De ROC-light theorieopleiding is best wel veelomvattend, het merendeel weet je eigenlijk al. Behalve dan de EU-specifieke topics, zoals je al aangaf.
Hallo Wiebe,
Ik lees dat in de nieuwe regelgeving drones ook verlichting moeten hebben.
Ik ben nog niet tegengekomen waar, wat of hoe. Er zullen vast ook eisen
gesteld worden aan de verlichting zelf.
Ben jij dat al ergens tegen gekomen?
Hallo Joop, nee, ik heb daar nog niets over gezien. Sowieso zijn de technische vereisten aan toekomstige drones nog niet uitgekristalliseerd.