Elon Musks 400 Wh/kg-voorspelling ook relevant voor dronesector

Tesla-oprichter Elon Musk denkt dat het op niet al te lange termijn mogelijk is om accu’s te produceren met een capaciteit van 400 Wattuur per kilogram. Niet alleen is dat goed nieuws voor toekomstige bezitters van elektrische auto’s; zijn voorspelling is ook zeer relevant voor de dronesector. Vliegtijden van een uur komen dan namelijk binnen handbereik.

Bijna-verdubbeling

Musk deed zijn uitspraak onlangs op Twitter, in de aanloop naar Tesla’s Battery Day op 22 september aanstaande. Tijdens dat evenement ontvouwt de autofabrikant nieuwe plannen als het gaat om de productie en verdere ontwikkeling van accu’s. Het spreekt voor zich dat de elektrische autoindustrie met argusogen uitkijkt naar deze dag, maar er is ook veel belangstelling vanuit andere sectoren.

De huidige accu’s die gebruikt worden in de auto’s van Tesla hebben een capaciteit van zo’n 250 Wh/kg. Dat komt ongeveer overeen met de energiedichtheid van de accu’s die we in moderne multirotor drones aantreffen. Geheel toevallig is dat niet; beide soorten accu’s zijn gebaseerd op lithium-ion (Li-ion) technologie.

In zijn tweet voorspelt Musk dat het binnen 3-4 jaar mogelijk zal zijn om accu’s te fabriceren met een capaciteit van maar liefst 400 Wh/kg. Die dan ook nog eens vele malen zijn op te laden en bovendien geschikt zijn voor massaproductie, dus niet alleen theoretisch bruikbaar in een laboratoriumsituatie.

Langere vliegtijden

Een snelle berekening wijst uit dat een dergelijke capaciteitstoename in het geval van compacte multirotor drones binnen termijn van een paar jaar zou kunnen leiden tot vliegtijden van een uur of meer per accu. Een Mavic 2 accu bijvoorbeeld heeft een capaciteit van 60 Wh, bij een gewicht van ca. 250 gram. Dat zou dan 100 Wh worden, als we uitgaan van Musk’s 400 Wh/kg.

De bijna-verdubbeling van de capaciteit van oplaadbare batterijen zou niet alleen goed nieuws zijn voor de dronesector. Een langere vliegduur brengt weer tal van nieuwe toepassingen binnen handbereik, niet in de laatste plaats op het vlak van drone delivery. Ook geëlektrificeerde bemande luchtvaartuigen komen weer een stap dichterbij als gevolg van een dergelijke ontwikkeling.

Elektrisch vliegen

Elon Musk heeft wel eens gezegd dat elektrisch vliegen pas interessant wordt zodra accu’s een capaciteit van minstens 400 Wh/kg hebben. Dat moment zou volgens hem dus dichtbij komen. Er zijn zelfs analisten die denken dat Musk wel eens een onderneming zou kunnen starten op het gebied van elektrisch vliegen, zodra de accutechnologie er klaar voor is.

(coverfoto: Daniel Oberhaus, CC-BY-SA)

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over een volledige ROC vergunning.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier