Britse startup ontwikkelt dakraam waar drones pakketjes in kunnen achterlaten

Het klinkt allemaal leuk, drones die binnen een half uur je bestelling komen afleveren, maar niet iedereen beschikt over een tuin of een oprijlaan waar zo’n drone rustig en veilig een pakketje kan laten zakken. De Britse startup Idu Group denkt een oplossing te hebben in de vorm van een kantelbaar dakraam dat tevens dienst doet als drop-off point voor bezorgdrones.

Geen tuin

Het is met drone delivery een beetje zoals met kernfusie. De technologie biedt een opwindend potentieel en ontwikkelt zich razendsnel, maar het moment dat je er praktisch gebruik van kunt maken is nog altijd jaren van ons verwijderd en het lijkt soms alsof dat moment steeds verder in de toekomst komt te liggen.

Eén van de vele problemen met drone delivery is dat de drones een geschikte plek moeten hebben voor het afleveren van pakketjes. In de gelikte demonstratiefilmpjes van Amazon en Wing zie je altijd huizen met grote tuinen, maar niet iedereen beschikt over die luxe, zeker niet in de stad. Hoe kan drone delivery ooit tot wasdom komen als de drones nergens hun pakketjes kunnen droppen?

Smart drop box

De startup Idu Group heeft naar eigen zeggen een ‘gewaagd plan’. Het bedrijf voorziet een kantelbaar dakraam dat tevens dienst doet als smart drop box. Zodra een delivery drone nadert, opent het raam zich automatisch, waarna de drone draadloos een seintje krijgt dat het pakketje achtergelaten kan worden. Vervolgens worden de bewoners via hun smart speaker gewaarschuwd dat er een pakketje is afgeleverd (als men de drone al niet heeft horen aankomen, maar dat terzijde).

Volgens medeoprichter Kevin Duckers is de oplossing ideaal, omdat de delivery drone niet hoeft te landen en dus snel weer terug naar het basisstation kan vliegen. Verder zou de elektronische handtekening voor ontvangst volledig automatisch afgehandeld kunnen worden, zodat pakketjes ook afgeleverd kunnen worden als er niemand thuis is. En als klap op de vuurpijl zou de methode milieuvriendelijker zijn dan traditionele bezorging per bestelbus.

Niet helemaal nieuw

Helemaal nieuw is het plan van Idu Group overigens niet. Eerder schreven we op Dronewatch over een Amerikaan die een slimme brievenbus heeft ontwikkeld met aan de bovenzijde een soortgelijk dropmechanisme. Het verschil zit ‘m in het feit dat een dakraam op veilige hoogte boven straatniveau zit, en dat de bezorgdrone dus niet zo ver hoeft af te dalen voor een bezorging.

Volgend jaar wordt een eerste prototype van het dakraam gebouwd. Maar voordat huizen standaard met een drop-off point voor drone deliveries worden uitgerust zal er nog heel wat water door de Rijn stromen: er moet nog veel gebeuren op het vlak van luchtruimintegratie, veiligheid en vooral maatschappelijke acceptatie, wil bezorging per drone gemeengoed worden.

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over een volledige ROC vergunning.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier