Innovatieplatform Dutch Drone Delta officieel van start
Een klein jaar na de aankondiging gaat het innovatieprogramma Dutch Drone Delta vandaag officieel van start. De betrokken partijen, waaronder Luchtverkeersleiding Nederland, Schiphol, Port of Rotterdam, KPN, NLR en a.s.r. verzekeringen, gaan gezamenlijk experimenteren met nieuwe vormen van goederen- en personentransport door de lucht. Tijdens de oprichtingsbijeenkomst in Enschede wordt onder andere een AED-drone gedemonstreerd.
Inzetten op Urban Air Mobility
De komst van het innovatieplatform Dutch Drone Delta werd aangekondigd tijdens de Amsterdam Drone Week in december 2019. De ambities zijn niet gering: om de toenemende congestie op de weg in Nederland te omzeilen zet de coalitie in op Urban Air Mobility, ofwel het door de lucht transporteren van goederen en op termijn zelfs mensen met behulp van drones en luchttaxi’s.
Om dergelijke nieuwe vormen van mobiliteit mogelijk te maken, moet er nog wel het nodige gebeuren. Denk daarbij aan het bepalen van logische vliegroutes, het veilig integreren van bemand en onbemand luchtverkeer, het verzekeren van zowel vluchten als lading en het realiseren van de connectiviteit. Complexe problematiek, waarvoor specialistische kennis en ervaring van de betrokken partijen nodig is.
Leren van experimenten
In de afgelopen maanden zijn er al een aantal experimentele vluchten uitgevoerd, waaronder de eerste pakketbezorging per drone in de Rotterdamse haven en de eerste drone-inspecties op en nabij Schiphol – iets wat mede door de coronacrisis in een stroomversnelling kwam, omdat de luchthaven veel stiller was dan normaal.
“Door het uitvoeren van dergelijke vluchten leren we enorm veel en zo werken we stap voor stap naar het uiteindelijke doel om personen en -vrachtvervoer met drones op een veilige, duurzame en economisch haalbaar wijze mogelijk te maken”, stelt Jan Willem Verkiel, voorzitter van de Dutch Drone Delta.
Onderzoek naar droneports
Eén van de betrokken partijen is Antea Group. Dit bedrijf gaat onder andere onderzoeken waar er in Nederland start- en landingsplaatsen voor delivery drones en luchttaxi’s – zogenaamde droneports – gerealiseerd kunnen worden. Het bedrijf denkt daarbij aan daken van bestaande parkeergarages en treinstations.
Ook NLR is betrokken bij de nieuwe stichting. Deze organisatie gaat onderzoeken hoe de nieuwe vormen van luchtvervoer met goede luchtkwaliteit in de omgeving en zo weinig mogelijk geluidshinder gerealiseerd kunnen worden. Dit met het oog op de maatschappelijke acceptatie van Urban Air Mobility.
‘Nog veel hordes te nemen’
Tijdens de startbijeenkomst bij Space53 in Enschede worden de plannen voor de komende jaren verder vormgegeven. Tijdens deze dag zal ook gedemonstreerd worden hoe een drone een AED zou kunnen afleveren in een dunbevolkt gebied.
“Dit soort in Nederland ontwikkelde oplossingen hebben een groot maatschappelijk belang, maar er zijn nog veel hordes te nemen voor dit op grote schaal kan worden ingezet. De Dutch Drone Delta kan een belangrijke bijdrage leveren aan het aanjagen en versnellen van de Nederlandse dronesector”, stelt Marc Sandelowsky van Space53.
Geen KLM
De stichting Dutch Drone Delta bestaat uit de volgende partners: LVNL, Royal Schiphol Group, Port of Rotterdam, KPN, a.s.r. schadeverzekeringen, Antea Group, Space53 en NLR. Er wordt nauw samengewerkt met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Rijkswaterstaat. AirHub en Connekt verzorgen het programmamanagement.
Opmerkelijk is het ontbreken van KLM in het lijstje met partners. De vliegmaatschappij werd wel genoemd als partner bij de aankondiging van Dutch Drone Delta, eind 2019. Mogelijk heeft de coronacrisis KLM ertoe gebracht om de prioriteiten elders te leggen.
Goede ontwikkeling op drone-gebied. Dit gaat in de toekomst zeker leiden tot een extra Infrastructuur.
Dit geldt ook met de komst van de PAL-V en hyperloop van de TU Delft.
Deze extra infrastructuren moeten gaan leiden tot minder wegverkeer en daardoor een grotere veiligheid op de weg.