Nog veel vragen over Europese droneregels na webinar ministerie

Een webinar dat bedoeld was om dronevliegers in Nederland vanuit de overheid bij te praten over de aankomende Europese regelgeving voor drones heeft niet voor veel duidelijkheid gezorgd. Afgezien van een paar nieuwtjes, zoals het feit dat het RDW jaarlijks 23 euro gaat rekenen voor de registratie van een operator en 10 euro voor de afgifte van een EU dronebewijs, bleven veel vragen over met name praktische aspecten van de nieuwe regelgeving onbeantwoord.

Initiatief van IenW

Het webinar was een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW), verantwoordelijk voor de implementatie van de Europese droneregels die op 31 december van dit jaar van kracht worden. Naast beleidsmedewerkers van IenW en een inspecteur van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) kwamen er ook een aantal mensen uit de branche aan het woord, alhoewel hun inbreng erg beperkt was. Het webinar begon met een blok over het waarom van de EU regelgeving, gevolgd door een sessie over de belangrijkste veranderingen en een discussie over de toekomst van drones. Al met al duurde het webinar een uur.

Tijdens het webinar konden de deelnemers – op het hoogtepunt waren dat er ongeveer 650 – vragen stellen via een chat. Een aantal vragen werden beantwoord, zoals de vraag hoe het geregeld is met FPV dronevliegen (antwoord: dat kan, zolang er een waarnemer meekijkt) en de vraag wie de registraties van operators gaat verzorgen (antwoord: RDW, kosten van registratie: 23 euro, jaarlijks te vernieuwen) en wie de EU dronebewijzen gaat uitdelen (antwoord: eveneens RDW, kosten: 10 euro per bewijs). Maar op veel andere praktische vragen werd niet nader ingegaan.

Omzetting vergunningen

Een woordvoerder van de ILT kon helaas niet vertellen hoe het omzetten van ROC-light en ROC vergunningen in zijn werk zal gaan: ‘dat wordt nog bekeken’. Het RPA-L gaat hoe dan ook verdwijnen, dit brevet zal worden opgenomen in de vergunningen die te zijner tijd aan operators in de Specific categorie verstrekt gaan worden. Verder zei IenW te werken aan een bijscholingsmodule voor huidige vergunninghouders, die de lacune in kennis over EU-specifieke zaken moet oplossen. Die module kan echter pas worden afgerond zodra de opleidingscriteria bekend zijn.

Qua handhaving zegt de luchtvaartpolitie te werken aan een nieuwe app voor agenten op straat. Die kunnen dan aan de hand van een ja/nee beslisboom zien of er volgens de regels gevlogen wordt. De belangrijkste check zal zijn of iemand zich geregistreerd heeft en een opleiding heeft gevolgd. Wat betreft vliegen nabij bebouwing zal met name privacy zwaar gaan wegen. Wie dingen filmt die vanaf de openbare weg niet te zien zijn kan, zoals ook nu in de huidige privacyregelgeving is vastgelegd, daarop aangesproken of beboet worden.

Veel vragen onbeantwoord

Het webinar sloot af met een discussie over de toekomst van drone vliegen, met onderwerpen als personenvervoer door drones en Urban Air Mobility. Dit onderwerp viel echter in slechte aarde bij de kijkers. In de chat gaf men aan dat men gehoopt had dat er nog meer concrete informatie gegeven zou worden, bijvoorbeeld over de overgangsbepalingen voor bestaande drones, wat de opleidingen gaan kosten, hoe de zonering eruit gaat zien en hoe het zit met de opleidingscriteria en de omzetting van bestaande papieren. Voor operators die actief willen worden in de Specific categorie bood de webinar al helemaal geen houvast.

Het ministerie van IenW heeft wel beloofd om in een later stadium meer vragen die tijdens het webinar gesteld werden te beantwoorden. Die vragen en antwoorden zullen dan te vinden zijn op rijksoverheid.nl/drones. Het is ook mogelijk om de webinar hieronder terug te kijken.

Op Dronewatch zijn in de afgelopen maanden al de nodige artikelen met uitleg verschenen over de Europese droneregelgeving. Zodra er meer concrete informatie bekend is, berichten we daar direct over.

Met dank aan Huib Kling voor de screen recording van het webinar en de inhoudelijke suggesties op deze terugblik.

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over een volledige ROC vergunning.

11 gedachten over “Nog veel vragen over Europese droneregels na webinar ministerie

  • 14 oktober 2020 om 09:46
    Permalink

    Persoonlijk vond ik het een gemiste kans.
    Zoveel tijd uitgetrokken voor iets dat ècht belangrijk is met als resultaat dat er alleen maar meer vragen zijn.

    Beantwoorden
  • 14 oktober 2020 om 12:02
    Permalink

    Wat zijn nu samengevat progressies ipv belemmeringen?

    Beantwoorden
    • 15 oktober 2020 om 15:10
      Permalink

      Als particulier of operator (bedrijf) in de open categorie mag je straks met een legacy drone tot 2 kilo in bebouwde omgeving opereren, is fpv vliegen buiten toegestaan (mits je een waarnemer hebt tijdens de vlucht) en gelden in alle EU landen (+ Noorwegen, IJsland en Zwitserland) dezelfde regels. Als je gaat vliegen, check dan wel altijd even het vlieggebied op zonering, want bijvoorbeeld in een CTR vliegen mag nog steeds niet, tenzij je daar een ontheffing en ter plekke clearance van de toren hebt.

      Beantwoorden
  • 14 oktober 2020 om 13:52
    Permalink

    Ook nog steeds onduidelijk wat betreft vliegen op modelvliegvelden , en hoe dat dan weer geregeld is
    KnvvL laat het ook “afweten” 🙁

    Beantwoorden
  • 14 oktober 2020 om 22:56
    Permalink

    Ken je dat, dat je tijdens een belangrijke meeting met klanten naar je manager kijkt en je zorgen maakt of het wel goed met haar gaat? Dat je je schaamt voor de kwaliteit van beleid en besturing van de club waar je trots op was? Dat gevoel krijg ik hiervan. Hoe heeft dit kunnen gebeuren? In Nederland. Wat een blamage

    Beantwoorden
  • 15 oktober 2020 om 08:48
    Permalink

    Het was een bewijs van onvermogen. Zoveel open punten over zaken die vaak al veel eerder naar voren waren gebracht. En veel vragen van mensen die de uitganspunten van de nieuwe regeling nog niet kenden.
    Het was veel beter geweest om dat goed uit te leggen en vervolgens een aantal onduidelijkheden toe te lichten voor een breed publiek.
    Dat men certificering aan de markt overlaat is een slechte zaak. Het moet toch mogelijk zijn om zeker het on-line examen door het ministerie te laten regelen?

    Beantwoorden
  • 15 oktober 2020 om 08:54
    Permalink

    PS Ik heb nog een aantal punten die ik naar voeren wil brengen. Kan dat nog en hoe?

    Beantwoorden
  • 16 oktober 2020 om 17:46
    Permalink

    Arno, het hobbymatig drone vliegen op modelvliegvelden is al jaren geleden prima geregeld. Er is zelfs een speciaal (KNVvL) brevet voor in het leven geroepen, dat van Multikopter.
    Alle modelvliegterreinen behoren aan een modelvliegclub, als het KNVvL aangesloten clubs betreft dan verlangen die zo’n brevet wat je doorgaans op de club kunt halen, eisen staan op de KNVvL site. Het is echt een vaardigheid/veiligheid examen, wat afgeleid is van het heli-brevet.
    Niet-aangesloten clubs hebben mogelijk vergelijkbare eisen.
    Maar in de praktijk is het drone vliegen niet echt aantrekkelijk voor mensen die mooie video’s willen maken, na een paar keer heb je de omgeving wel gezien. Drone racen komt wel meer op, en we verwachten na 31 dec, als het FPV droneracen, met restricties, wordt toegestaan.
    Wel met de opmerking dat drone vliegen maar beperkt samengaat met klassiek modelvliegen, en een club dus beperkingen kan stellen, zoals alleen op bepaalde tijden. Mogelijk dat er clubs helemaal niet geporteerd zijn van drone vliegen, je kunt niets eisen.
    Het commercieel drone vliegen vanaf modelvelden kan voor problemen zorgen, want doorgaans hebben de clubs een milieu/omgevingsvergunning met een recreatief doel.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier