Avy maakt testvlucht met drone voorzien van zonnecellen

De in Amsterdam gevestigde drone-ontwikkelaar Avy heeft in september een succesvolle testvlucht gemaakt met een drone voorzien van zonnecellen in de vorm van een lichtgewicht folie. Het idee is dat de drone gedurende de vlucht bijgeladen wordt, om zodoende verder te kunnen vliegen. Het huidige paneel kan tot 60 Watt aan vermogen leveren.

Zonnehuid

De door het Rotterdamse bedrijf Wattlab ontwikkelde zonnefolie werd aangebracht op de vleugels van een fixed-wing drone. Bijzonder is dat de aerodynamica hierbij niet negatief werd beïnvloed en dat het gewicht van de drone gelijk bleef. Om dit voor elkaar te krijgen werd een sterke maar lichtgewicht ‘zonnehuid’ als buitenste laag van de glasvezel vleugels gebruikt.

Avy-oprichter Patrique Zaman: “Door zonnecellen op onze vleugels te integreren maken we gebruik van de schoonste energie voorhanden. De Avy drone heeft vleugels en zo transporteren we via de lucht levensreddende medicijnen in Europa en Afrika en ondersteunen we in Europa eerste hulpdiensten. Onze testvlucht met het solar prototype in september was een eerste stap om een langere vliegtijd te realiseren, met een veelbelovend resultaat.”

Opbrengst tot 60 Watt

Volgens Wattlab levert het paneel dat in de drone van Avy werd geïntegreerd een kleine 60 Watt aan vermogen. “Het vermogen hangt af van de maximale lichtintensiteit en andere plaatsspecifieke condities. M.a.w. in de zonnige Sahara doen zonnepanelen het beter dan in druilerig Nederland.”

Het paneel dat op de experimentele zonnedrone werd verwerkt heeft een rendement van ca. 23%. Dat kan nog hoger, stelt Wattlab: “We gebruikten voor deze test interdigitated back contact solar cells (IBC) met een efficiëntie van 23.1%. We verwachten voor volgende tests IBC-cellen te gebruiken die richting de 25% gaan.”

Extra vliegtijd

Hoeveel extra vliegtijd er middels de zonnecellen maximaal bij komt, wil een woordvoerder van Avy nog niet zeggen. “Dit was een test om te laten zien dat het concept werkt en dat het vluchttijd toevoegt. Vanaf hier kunnen we beginnen met het optimaliseren van het totale systeem.”

De komende maand worden zonnecellen met een hogere efficiëntie getest. Bij een volgende toegekende subsidie, in een volgende fase, staat op het menu om met grotere vleugels te testen en om een twee keer zo groot deel van de vleugels te bedekken met zonnecellen.

Drone delivery

Avy is onder andere betrokken bij het Medical Drone Service project, waar ook ANWB, KPN, Erasmus MC, Sanquin en PostNL aan deelnemen. Het doel is om een drone te ontwikkelen die  spoedeisende medische goederen kan vervoeren, zoals donorbloed of speciale medicijnen. Ook is Avy betrokken bij medische drone delivery-projecten in Afrika.

De drones waarmee Avy dat wil gaan bereiken zijn van het type fixed-wing, in combinatie met multirotortechniek om zodoende verticaal te kunnen opstijgen en landen. Middels de samenwerking met Wattlab hoopt Avy de transitie naar duurzame luchtvaart te kunnen versnellen.

Eerdere zonaangedreven drones

Avy is niet de eerste dronebouwer die experimenteert met zonne-energie. In 2018 presenteerde de universiteit van Taiwan een zonaangedreven quadcopter. Een jaar eerder (in 2017) presenteerde de universiteit van Minnesota een fixed-wing drone voorzien van zonnepanelen.

In de afgelopen jaren heeft ook Facebook geëxperimenteerd met zonaangedreven drones, die vanaf een zeer grote vlieghoogte draadloos internet zouden moeten brengen op afgelegen locaties.

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over een volledige ROC vergunning.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier