Dronewatch kritisch over Nederlandse implementatie EU droneregels

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft onlangs een conceptversie gepubliceerd van de ministeriële regeling die de invoering van de Europese droneregels in Nederland in goede banen moet leiden. Tot 20 november kunnen belanghebbenden een reactie indienen. Dronewatch hield de conceptregeling kritisch tegen het licht en adviseert collega-dronebedrijven om ook te reageren.

Toch weer nationale regels

Op 31 december 2020 is het zo ver: dan gaan we over van een Nederlands stelsel van regels over op de Europese verordening 2019/947. Maar het is niet zo dat de Europese regels zomaar ingevoerd kunnen worden. Deze moeten ingebed worden in het Nederlandse stelsel van wetten en regels. Dat gaat door middel van een ministeriële regeling, die als het ware een ‘vertaalslag’ bevat. De conceptversie van deze regeling werd op 23 oktober gepubliceerd.

Helaas zijn er nogal wat kritische kanttekeningen te plaatsen bij de voorgestelde Regeling onbemande luchtvaartuigen, zoals de regeling formeel heet. Zo kiest Nederland ervoor om in afwijking van de nieuwe risicogebaseerde aanpak – hoe lichter de drone, hoe meer mogelijkheden – toch weer nationale luchtverkeersregels in te voeren, zoals een minimale afstand tot (spoor)wegen en kunstwerken.

Hiermee ondergraaft het ministerie het uniformiteitsbeginsel van de EU-verordening. Toepassingen die prima in de Open categorie passen, worden onmogelijk gemaakt. Bovendien zijn dergelijke aanvullende regels praktisch niet te handhaven. Ook is de regeling niet duidelijk over wat er onder ‘kritieke infrastructuur’ wordt verstaan. Er kan zomaar een hele waslijst van no-flyzones bijkomen, zonder dat de sector zich daarover uit heeft kunnen spreken, afgezien van het zeer algemene inspraaktraject over zonering.

Tariefstelling en uitwerking

Een ander punt van kritiek betreft de tariefstelling waarmee operators in de Specific categorie te maken krijgen. Het lijkt erop dat operators vele malen duurder uit gaan zijn dan in de oude situatie het geval was. Daarnaast zijn er nog veel lacunes als het gaat om de praktische uitwerking van de Specific categorie, en de manier waarop ROC-bedrijven ‘overgezet’ gaan worden. Feitelijk wordt met name het professionele deel van de dronesector tot stilstand gebracht.

Sowieso is Dronewatch kritisch over de timing van de consultatie. De nieuwe EU-verordening wordt al over zes weken van kracht en nu pas komt het ministerie met een karig uitgewerkte regeling, die zonder input van de dronesector tot stand is gekomen en die ook  nog eens op het laatste moment wordt voorgelegd ter consultatie.

Ook inspreken

Dronewatch roept andere betrokkenen in de dronesector van harte op om ook gebruik te maken van het recht om in te spreken. Dat kan nog tot 20 november, via de internetconsultatie. We hopen dat het ministerie daarna goed kijkt naar de ingekomen reacties en een regeling publiceert die recht doet aan de torenhoge ambities die minister Cora van Nieuwenhuizen eerder heeft uitgesproken als het gaat om de verdere ontwikkeling van de Nederlandse dronesector.

Bekijk onze volledige reactie

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over een volledige ROC vergunning.

8 gedachten over “Dronewatch kritisch over Nederlandse implementatie EU droneregels

  • 13 november 2020 om 15:14
    Permalink

    was te verwachten, en ik zag het ook wel aankomen.

    Beantwoorden
  • 13 november 2020 om 15:25
    Permalink

    Een punt van zorg van mijn kant is de vereiste examinering. Bij mijn eerste lezing wordt het on-line examen, voor A1 en A3 (dat mijn inziens bedoeld is om vliegers op hun verantwoordelijkheden te wijzen) bijna een ROC-Light! Dat kan niet de bedoeling zijn van de EU wetgeving.
    In de EU wetgeving zelf zijn ook de nodige gaten te schieten – veel te veel gefocust op veiligheid en geen rekening houdend met tegenwoordige technologie. Zo heeft een Mavic 2 botsingssensoren die zo goed werken dat een frontale botsing met een mens voorkomen wordt (impact energie NUL joule!) en een mini die van 30 naar beneden valt veel meer schade aan kan richten.
    Ik raad iedereen dit bovenstaand artikel leest te reageren naar het ministerie! Hoe meer reacties hoe sterker we staan!

    Beantwoorden
  • 13 november 2020 om 16:02
    Permalink

    Ook de modelvliegerij wordt nu gelijk getrokken aan de drones , wat straks heel veel mensen doet “afhaken” , zelfs op erkende modelvlieg terreinen moeten straks de vliegers en hun modellen geregistreerd worden en kosten maken om te blijven vliegen , Ik vlieg al 40 jaar met RC vliegtuigen en helikopters en heb voor alles brevetten gehaald die straks net zoveel waard zijn als een rol plee papier
    Als er over een aantal jaren een elektronische terugkoppeling verplicht wordt is de modelvliegerij ten dode opgeschreven , Hopelijk komt de KNVvL nog met een oplossing de komende jaren ( proefperiode)
    Dat er regels voor drones komen is wel keihard nodig als je ziet wat er momenteel geplaatst wordt aan filmpjes in bepaalde FB groepen, te veel impulsieve drone kopers gaan zonder enig benul met de drones vliegen en zitten we straks met een strenge regelgeving die niet streng gehandhaafd kan worden , maar wel de aansprakelijkheid bij de overheid weg neemt .

    Beantwoorden
  • 13 november 2020 om 17:17
    Permalink

    Een prima en kraakheldere brief Wiebe.
    Na kennis te hebben genomen van het webinar van het Ministerie had ik dit eigenlijk en helaas wel verwacht. Ben erg benieuwd hoe het gaat uitpakken.
    Wellicht wederom een groep (drone)ondernemers die er mee stoppen en niet vanwege corona maar vanwege een doolhof aan regels en kosten. En dat terwijl de toepassing van drone’s in volle ontwikkeling is.

    Beantwoorden
  • 13 november 2020 om 18:19
    Permalink

    Prima brief en reactie Wiebe. Ben het helemaal met jou eens!

    Het gaat iig (nu) de verkeerde kant op met de regels in NL. Veel extra regeltjes, onduidelijkheid en de kosten voor dronevliegers zijn ook niet gering. Hoe maak je de drone industrie kapot en zorg je ervoor dat de gemiddelde drone vlieger alle regels aan zijn laars gaat lappen en gewoon zijn gang zal gaan. Handhaving zal zo’n vaart niet lopen denk ik.

    Beantwoorden
  • 14 november 2020 om 11:39
    Permalink

    Heb net de DJI mini 2 gekocht maar zie nu dat ik hier in Nederland alsnog behoorlijk word beperkt om te vliegen met deze drone. Jammer dat Nederland er altijd weer een schepje bovenop moet doen.

    Beantwoorden
  • 15 november 2020 om 09:06
    Permalink

    Aan iedereen: hier klagen is leuk, maar het heeft alleen effect als je reageert naar het ministerie via de link in Wiebe’s artikel hierboven! REAGEER!!! Hoe meer mensen reageren, hoe groter het effect kan zijn.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier