Markt

DJI onderzoekt mogelijkheid om achteraf Cx CE-labels toe te kennen aan drones

Dronemaker DJI zegt te onderzoeken of het mogelijk is om drones achteraf te voorzien van een Cx CE-label. Zo’n label is na 1 januari 2023 verplicht om te mogen vliegen in Open subcategorieën A1 en A2. Als onderdeel van de procedure zouden klanten met hun drone naar een DJI service center moeten gaan, om daar een upgrade te laten uitvoeren of een zelf uitgevoerde upgrade te laten checken.

Nieuwe producteisen

Als onderdeel van de Europese droneregelgeving worden er vanaf 1 januari 2023 strengere producteisen gesteld aan drones die na die datum verkocht worden. Deze eisen worden geborgd door middel van een nieuw Cx productlabel, dat onderdeel gaat uitmaken van het welbekende CE-certificaat. Denk bijvoorbeeld aan eisen ten aanzien van geofencing, identificatie op afstand, geluidsproductie en de werking van de return to home-functie.

Het label moet het eenvoudiger maken om te bepalen in welke Open subcategorie men terecht komt. Drones met een C0 of C1-label mogen gebruikt worden in Open subcategorie A1. Drones met een C2-label kunnen in A2 worden gebruikt, en drones met label C3 of C4 zijn bestemd voor A3. Tenslotte komen er ook drones met een C5 of C6-label. Deze zijn bestemd voor gebruik in de Specific categorie.

Legacy drones

Alle drones die op dit moment op de markt zijn hebben nog geen Cx-label. Dat betekent dat ze worden aangemerkt als ‘legacy drones’. Hiervoor is een overgangsregeling in het leven geroepen. Dat betekent dat je afhankelijk van het gewicht tot 31 december 2022 mag blijven doorvliegen in Open subcategorie A1, A2 of A3. Daarna mag je alleen nog met deze legacy drones in Open subcategorie A3 vliegen, op 150 meter afstand van mensen, bebouwing, wegen en haven- en industriegebieden. (Alleen voor legacy drones onder de 250 gram geldt een uitzondering: die mogen in Open subcategorie A1 gebruikt blijven worden.)

Het probleem is dat nog niet bekend is welke technische vereisten er precies gaan gelden voor de verschillende Cx CE-labels. Daardoor kunnen dronefabrikanten zoals DJI nog niet voldoen aan de nieuwe regels. Het zou best kunnen dat bestaande drones gaan voldoen aan de nieuwe producteisen zodra die bekend worden gemaakt door de Europese luchtvaartveiligheidsorganisatie EASA, alleen mogen de Cx CE-labels niet achteraf worden toegekend aan reeds verkochte drones.

Upgrademogelijkheid

Toch komt er misschien een mogelijkheid om bestaande drones van het nieuwe Cx CE-label te voorzien. DJI zegt op haar website de mogelijkheid te onderzoeken om drones middels firmware en/of hardware-upgrades geschikt te maken voor de nieuwe Cx CE-labels. Klanten zouden daarvoor wel langs moeten gaan bij een DJI service center, omdat het product formeel gezien opnieuw in de handel gebracht moet worden.

Het is ook denkbaar dat klanten in bepaalde gevallen zelf de upgrade uitvoeren. In dat geval moet men alsnog langsgaan bij een door EASA bevoegde instelling, die checkt of de upgrade correct is uitgevoerd en daarna het betreffende label toekent.

In aanmerking komende drones en kosten

Helaas is op dit moment nog niet bekend welke DJI drones in aanmerking gaan komen voor het upgradetraject. Dat komt doordat de technische vereisten voor drones met een Cx CE-label nog niet zijn uitgewerkt. Zodra EASA cq. de Europese Commissie meer duidelijkheid verschaft over de nieuwe producteisen, zal DJI op haar website een lijst publiceren met drones die in aanmerking komen voor het upgradetraject.

Er is een kans dat het Cx CE-upgradeproces alleen beschikbaar komt voor de zakelijke drones van DJI, uit de DJI Enterprise serie. Denk daarbij aan de Mavic 2 Enterprise, de Phantom 4 RTK en de Matrice 300. Onduidelijk is nog of het upgradetraject ook aangeboden zal worden aan gebruikers van recreatieve drones, zoals de ‘gewone’ Mavic-series.

Ook is nog onduidelijk of er kosten verbonden zullen zijn aan het upgradeproces en zo ja, hoe hoog die dan uitvallen.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

12 gedachten over “DJI onderzoekt mogelijkheid om achteraf Cx CE-labels toe te kennen aan drones

  • Laten we hopen dat het lukt – het is eigenlijk te zot voor woorden dat het niet zou kunnen! In andere industrien is het achteraf labelen met een Eu kenmerk niet ongebruikelijk.
    Volgens mij, als een Mavic 2 Pro of Zoom in de firmware voorzien wordt van een maximale snelheid van 13 m/s dan is de botsingsenergie <80J en kan hij in A1 vliegen!!!!
    Een hoger snelheid dan 13 m/s (47 km/u) is slechts zelden nodig… Trouwens in de "P" mode met botsingssensoren aan is de maximale snelheid al beperkt tot ca. 50 km/u.

    Beantwoorden
  • De huidige toestellen van DJI voldoen waarschijnlijk op veel punten al aan de nieuwe eisen, dus zullen ze achter de schermen de EASA (en de EC) pushen om certificering achteraf mogelijk te maken. Anders wordt dit sowieso een forse schadeclaim. Hoe dan ook, voor DJI toesteleigenaren is het prima nieuws.

    Beantwoorden
  • Ik denk niet dat DJI dit voor de consumer drones gaat doen , dan verkopen ze liever nieuwe .
    Met de eerste DJI sytemen voor zelfbouw is ook zomaar zonder enige kennisgeving de ondersteuning gestopt . Als ook de ondersteuning van de Goggles , ook niet te gebruiken op de nieuwere types 🙁
    DJI is een bedrijf wat maar een ding wil en zeker niet gebaseerd op liefdadigheid .
    Maar de toekomst zal het uitwijzen , ik ga voorlopig nog niet denken aan een vervanger voor mijn Mavic Pro , die is voorlopig nog perfect te gebruiken .

    Beantwoorden
  • Het zou een uitkomst zijn dat DJI achteraf het Cx CE label toe zou kunnen kennen aan hun drones.
    Zelf heb ik een DJI Mavic 2 Pro gekocht met zo’n beetje alles wat er bij te krijgen is. Een behoorlijke investering. Het zou van de zotte zijn als je dit bedrag voor 2023 af moet schrijven. Daar zit ik niet op te wachten.
    Hoe moeilijk kan het zijn voor DJI om de eisen te implementeren in hun redelijk nieuwe drones. Naar mijn idee voldoet de Mavic 2 Pro al aan een hoop eisen. Een software update zou, al dan niet via een DJI service centre, toch een kleine moeite moeten zijn.
    Ik hoop dan ook van harte dat zo’n update niet alleen voorbehouden blijft aan de professionele drone’s van DJI.

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      De Mavic 2 Pro is zeker geen nieuwe drone… het ding is al 2 jaar geleden geïntroduceerd, een eeuwigheid in de wereld van de drones ;). Maar zonder gekheid: je moet niet boos worden op DJI, maar op de Europese Commissie / EASA. Die treuzelen zo lang met het bekend maken van de technische vereisten waar fabrikanten aan moeten voldoen. Het is zeker niet ondenkbaar dat de Mavic 2 Pro buiten de boot gaat vallen, bijvoorbeeld omdat er hardwarematig simpelweg niet aan de komende eisen voldaan kan worden. Maar je kunt DJI daar niet de schuld van geven.

      Beantwoorden
  • Hoi Wiebe,
    De eis is minder dan 900 gram OF botsingsenergie <80J. Vandaar mijn voorstel: in de firmware de snelhied maximeren op 13m/s, dan blijft de botsingsenergie <80J en hij kan als C1 worden gecertificeerd! Dat zou subliem zijn!
    En met mijn Mavic 2 Pro en de Mini 2 heb ik een ideale combinatie voor zowat alles!

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Ik snap je redenering, maar helaas gaat deze vlieger ook niet op. Want naast eisen mbt gewicht/max kinetische energie zullen er ook andere eisen aan de drone gesteld worden, zoals het ontwerp, geluidsproductie, werking van de geofencing, remote ID, etc. DJI heeft veel van die zaken al wel geïmplementeerd, maar de vraag is of hun wijze van implementeren in lijn is met hoe EASA het graag ziet.

      Beantwoorden
  • Hans de Weert

    Ben van plan om en Yuneec H3 plus met RealSense aan te schaffen. Zou toch van de zotte zijn om later geen firmdate update te doen bij een drone van bijna 2000€!

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Het punt is dat het om meer gaat dan alleen firmware. Ook qua hardware worden er (nieuwe) eisen gesteld aan de drones.

      Beantwoorden
  • is het wellicht al bekend wanneer dji de cx gecertificeerde drones produceert. Of wat de verwachting daarvan is?

    Beantwoorden
  • Jonathan

    Is er nieuws rond wanneer er hier nieuws over bekend zou worden geraakt? Ben heel hard aan het twijfelen voor een aankoop van een air 2.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan Sem van Geffen Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier