Rijkswaterstaat opent testgebied voor autonome drones
Rijkswaterstaat heeft maandag een nieuw testgebied voor drones in gebruik genomen langs de Waal tussen Tiel en Nijmegen. In dit gebied gaan Rijkswaterstaat en diverse hulpdiensten onder de naam Drone2Go testen uitvoeren met automatisch vliegende drones. Het doel is om sneller overzichtsbeelden te krijgen van incidenten op de vaarweg. In een later stadium moeten er meer start- en landingsplekken komen voor drones.
Drone2Go
Het praktijkgebied aan de Waal is de eerste Drone2Go-locatie die in gebruik wordt genomen. In dit gebied gaat Rijkswaterstaat samenwerken met politie, brandweer, ILT aerosensing en de NVWA. Het is de bedoeling dat de dronebeelden live beschikbaar komen voor de operators in een verkeerspost aan de Waal. Ook de mobiel verkeersleiders op het water, de politie en de brandweer kunnen de beelden op eigen schermen zien, om zo direct gericht tot actie over te kunnen gaan. Zo geeft een drone bij aanvaringen, lozingen, drenkelingen, brand aan boord van een schip, afgevallen lading of olieverontreinigingen snel realtime-overzichtsbeelden vanuit de lucht.
Minister Cora van Nieuwenhuizen (IenW) is enthousiast over het Drone2Go-project: “Drones nemen ons gevaarlijk werk uit handen en komen op plekken waar mensen niet kunnen komen Ze maken zichtbaar wat wij niet kunnen zien en bewijzen keer op keer hun meerwaarde voor specifiek werk. Daarom moeten we ze goed en veilig leren gebruiken in een gebied waar dat echt kan. Drone2Go helpt ons om van innovatie naar praktijk te gaan.”
Autonome drones
De komende maanden zal er volop getest worden met autonoom vliegende drones. Deze kunnen zelfstandig opstijgen vanuit een box, zonder dat daar een piloot bij aanwezig hoeft te zijn. De drones kunnen voorgeprogrammeerde routes afleggen of in geval van een incident direct naar een specifieke coördinaat vliegen, zodat de crisisorganisatie direct over beeld kan beschikken. Op die manier kan vervolgschade van incidenten op het water beperkt worden en leidt het tot minder hinder voor de scheepvaart, geringere milieuschade en kostenbesparingen.
Rijkswaterstaat wil met Drone2Go uiteindelijk op meerdere locaties in het land vaste landings- en vertrekpunten voor autonome drones realiseren. Ook de brandweer wil uiteindelijk dat er op verschillende plaatsen in het land drones standby staan om in actie te komen tijdens calamiteiten.
‘Oefengebieden hard nodig’
De uiteindelijk benodigde hard- en software wordt ontwikkeld door diverse Nederlandse bedrijven. Daarbij wordt gewerkt door middel van sprints. Aan het begin van zo’n sprint krijgen de bedrijven een uitdagende casus toebedeeld, die dan in vier weken tijd uitgewerkt moet worden tot een testbaar geheel.
Dat valt nog niet mee, zo bleek ook tijdens een tweetal testvluchten die live werden uitgevoerd na de openingsceremonie. Een test met een drone die zelfstandig had moeten uitwijken voor een obstakel eindigde in een crash, nadat het toestel enige tijd besluiteloos in de lucht bleef hangen. Tijdens een tweede demonstratie lukte het niet om de drone een voorgeprogrammeerde route te laten afleggen, als gevolg van technische problemen.
Drone2Go-testleider Marc Sandelowsky: “De tests met betrekking tot obstakels herkennen en ontwijken hebben geleerd dat dit soort oefengebieden hard nodig zijn om uitgebreid in levensechte omstandigheden te kunnen testen. Want er ging nog veel mis. En dat is precies wat we willen. Een dag niet gefaald is een dag niet geleerd. En leren moeten we.”
Gelukkig verliep een andere test wel weer succesvol. Sandelowsky: “Alle drie de uitgedaagde bedrijven toonden dat ze een uitgebreid beeldbestand met door drones gefotografeerde bomenrijen binnen enkele minuten konden analyseren om de minder vitale bomen te herkennen.”
(coverfoto: Aeret)
Ik ben een ervaren drone-piloot en ben bereid RWS te helpen bij het verder ontwikkelen van automatische drone-bewaking van b.v. vaarwegen . Mijn inbreng kan zijn: juiste vliegroutes bepalen,
juiste vliegtijden relateren aan te vliegen routes, verkenning van te vliegen routes met een verkenningsdrone om zo te komen tot een juiste keuze van een automatische te vliegen bewakingsroute, inclusief de bepaling van de punten van waaruit de drone beelden moet verzenden.
Ik heb weg- en waterbouwkunde gestudeerd en ben o.a organisatie-adviseur geweest.
Ik wil me graag mede nuttig maken bij het ontwikkelingswerk waar u mee bezig bent. Ben in bezit RDW certificaten A1-A3 en A 2.