Delftse onderzoeker wil drones ‘fysiek zelfbewustzijn’ geven
De aan de TU Delft verbonden onderzoeker Coen de Visser gaat de komende jaren werken aan een systeem dat autonome robots en drones een bepaalde mate van zelfbewustzijn moet geven. Het idee is dat robots inzicht krijgen in hun fysieke beperkingen, zelfs in geval van een storing. Dat moet ertoe leiden dat autonoom opererende robots en drones zich in de toekomst zelfstandig uit een noodsituatie kunnen redden.
Nieuw algoritme
Het project draait om de verdere ontwikkeling van een nieuw algoritme, genaamd 4SENCE. Dit algoritme behelst een wiskundige representatie van een fysiek zelfbewustzijn, in de vorm van een ‘veilig kader’. Zodra een drone als gevolg van een storing onvoorspelbaar gedrag dreigt te vertonen, treedt 4SENCE in werking om het toestel veilig aan de grond te zetten of de missie zo goed en kwaad als het kan af te maken.
De Visser: “Een robot die is uitgerust met 4SENCE wordt zich effectief bewust van zijn fysieke beperkingen en kan zo slimme beslissingen nemen over hoe om te gaan met kleine en grote defecten. Neem bijvoorbeeld een inspectiedrone, waarvan een motor kapotgaat. Nu nog leidt dat tot een ongecontroleerde val naar beneden, met mogelijk fatale gevolgen. Met 4SENCE zou een dergelijke catastrofale situatie kunnen worden vermeden en kan de drone een gecontroleerde noodlanding maken of, indien mogelijk binnen de grenzen van het veilige kader, zelfs de oorspronkelijke inspectie voltooien met verminderde capaciteit.”
Tipping points
Het onderzoek is uniek omdat De Visser een link legt met een ander onderzoeksgebied, namelijk dat van de kritische transities, ook wel tipping points genoemd. “Tot nu toe waren vergelijkbare algoritmes beperkt bruikbaar als gevolg van de grote onzekerheden in de gebruikte modellen. Maar met behulp van tipping points is het mogelijk om deze onzekerheden te minimaliseren. Daardoor is het ‘veilige kader’ beter te voorspellen”, aldus De Visser.
Ter ondersteuning van zijn onderzoeksproject heeft De Visser een VIDI-beurs ter hoogte van 800.000 euro toegekend gekregen door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Het onderzoek zal worden uitgevoerd aan TU Delft Faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, in samenwerking met onderzoekers van Oxford University en de Wageningen Universiteit.
(bron: TU Delft)