Nieuws

RDW erkent ‘Iers’ EU dronebewijs nog niet bij aanvraag A2-certificaat

Dronevliegers die via Ierland of een andere Europese lidstaat een dronebewijs A1/A3 hebben behaald kunnen deze vanaf 31 december nog niet gebruiken als basis voor de aanvraag van het uitgebreidere dronecertificaat A2. Dat heeft de RDW bevestigd. Er wordt nog gewerkt aan een Europees systeem voor het over en weer erkennen van dronecertificaten.

EU dronebewijs: internationaal geldig

De nieuwe Europese droneregelgeving stelt dronepiloten die in de Open categorie willen gaan vliegen in staat om de vereiste dronecertificaten in een lidstaat naar keuze te behalen. Alleen de verplichte operatorregistratie moet gedaan worden in het land waar men woont.

Vorige week berichtte Dronewatch dat het mogelijk is om via de Ierse luchtvaartautoriteit IAA kosteloos het dronebewijs A1/A3 te behalen. Inmiddels hebben veel drone- en modelvliegers gebruik gemaakt van die mogelijkheid. Het ‘Ierse’ EU dronebewijs is geldig in alle EASA-landen, dus vanaf 31 december – de dag dat de Europese droneregelgeving in werking treedt – ook in Nederland.

RDW: Afgifte A2 alleen op basis van ‘Nederlands’ A1/A3 certificaat

Wie in Open categorie A2 wil gaan vliegen, zal nog een aanvullende opleiding en examen moeten doen, bovenop A1/A3. Wie het A2-certificaat na het slagen voor de bijbehorende opleiding in Nederland wil gaan aanvragen, loopt echter tegen het probleem aan dat de RDW technisch gezien nog niet in staat is om dronebewijzen A1/A3 uit andere lidstaten te erkennen.

Koen Peeters, senior communicatieadviseur RDW: “Totdat gegevensuitwisseling tussen de EASA-landen kan plaatsvinden zal een A2 opleiding in Nederland alleen plaatsvinden als ook het A1/A3 in Nederland is behaald.”

Nog geen gegevensuitwisseling

Het onderliggende probleem zit hem in het ontbreken van een centrale Europese database waarin gegevens uitgewisseld worden. Instanties die verantwoordelijk zijn voor het afgeven van dronebewijzen kunnen dus niet nagaan of een drone- of modelvlieger al beschikt over een geldig basiscertificaat uit een ander land.

Peeters: “Voordat er gegevensuitwisseling tussen de EASA-landen kan plaatsvinden, moeten er onderling afspraken zijn gemaakt. Die gesprekken en besluitvormingen op Europees niveau zijn in volle gang. Nederland neemt hieraan actief deel. Zodra er overeenstemming is over de afspraken wordt de koppeling van gegevens gemaakt. De verordening biedt afzonderlijke lidstaten ook de ruimte om keuzes te maken over de wijze van implementatie.”

Weinig keuze

Onduidelijk is nog op welk moment deze Europese centrale database operationeel is. Dat betekent dat Nederlandse drone- en modelvliegers die in categorie A2 willen vliegen weinig keuze hebben en vooralsnog het gehele traject – inclusief A1/A3 – bij één van de Nederlandse opleidingsinstanties moeten volgen, tenzij men ervoor kiest om ook het A2-certificaat in het buitenland te behalen, zodra die mogelijkheid er is.

Gebruik deze tabel om te bepalen of je in de A1, A2 of A3 subcategorie terecht komt. (klik voor vergroting – laatste update: oktober 2020)
Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

28 gedachten over “RDW erkent ‘Iers’ EU dronebewijs nog niet bij aanvraag A2-certificaat

  • babipsylon

    Vraag me af of dit wel juridisch steek houdt eigenlijk. EU wetgeving is duidelijk op dit vlak. Je mag overal je open halen. Als je je drone bewijs in handen hebt en kan tonen, lijkt het me een excuus om dan een technische reden aan te halen om het niet te erkennen. Volgens mij gaat EASA dit soort toestanden overrulen.

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Ik denk dat hier juridisch gezien inderdaad wel een en ander over valt op te merken. De vraag is waar de verantwoordelijkheid ligt voor het ontbreken van die Europese database, waar de RDW naar verwijst. Ik vermoed dat EASA hier in gebreke is gebleven.

      Beantwoorden
      • Avatar foto Wiebe de Jager

        Neem jij de leiding? Ik zie nooit zoveel brood in juridische trajecten, maar het vraagt er wel om…

        Beantwoorden
    • Gisteren is er gebeld met de rdw en die geven aan dat de rdw hier niks mee te maken heeft en het bij de vliegscholen liggen. Als de rdw nu opeens anders hebben gezegd kunnen we de rdw niet meer als serieus aanmerken.

      Beantwoorden
      • Wanneer komt het bericht dat de nieuwe wetgeving pas ingaat vanaf 1 juli 2021…?
        Als we 1 januari 2021 legaal een nieuwjaarsvlucht willen maken, moet er nog heel wat geregeld worden!
        Mocht er per ongeluk iets misgaan dan is de verzekering waarschijnlijk ook niet thuis.

        Wat een bende… en wie zijn er weer de dupe?!

        Beantwoorden
      • De vliegscholen die vervolgens minstens 99 euro rekenen voor iets dat in Ierland gratis kan?

        Beantwoorden
  • Misschien dit verhaal aan kaarten bij de EASA. Zij roepen iets af, waarmee het RDW niets kan. Dus dan is het aan de EASA om met een oplossing te komen.

    Beantwoorden
  • Bob Rietveld

    De Nederlandse staat zal het de drone branche het weer eens niet moeilijk maken!
    Daar gaan we weer voor de zoveelste keer!!!!

    Beantwoorden
  • Er was in de reacties van jullie andere topic (https://www.dronewatch.nl/2020/12/04/opleiders-zien-ierse-route-naar-gratis-eu-dronebewijs-met-lede-ogen-aan/) iemand die zei, dat je in Ierland wel een dronecertificaat zou kunnen behalen, maar dat die niet geldig is voor de eigenaar als die geen Iers paspoort heeft.

    Er werd gereageerd dat dat onzin zou zijn, vanwege onder andere de volgende uitspraak op de website van de EASA:
    “Will the competency certificate for the ‘open’ category be recognised throughout Europe?
    Yes, training conducted in one EASA member state will be recognised in all others. “

    Toch begreep ik de opmerking van die persoon wel. Er staat in die zin op de website dat het certificaat welke behaald is in één van de betrokken landen geldig is in al die betrokken landen, maar dat betekent niet automatisch dat iedereen in al die landen het certificaat zou mogen behalen (of dat dat dan geldig is).

    Om er echt zeker van te zijn heb ik de volgende vraag rechtstreeks voorgelegd aan EASA en het antwoord lijkt me nu 100% duidelijk:

    VRAAG:
    “Hello,

    I have a question about the new drone regulations.
    On your website, you tells that “training conducted in one EASA member state will be recognised in all others”
    See: https://www.easa.europa.eu/faq/116459

    So a certificate obtained in Ireland, is valid in other EASA member states.
    But as a Dutch citizen with a Dutch citizenship, it is possible to obtain my certificate in Ireland (online). Is my certificate obtained in Ireland also valid in all EASA member states, even if I have a Dutch passport and not an Irish one?

    Best Regards”

    ANTWOORD EASA:
    “Dear Mr Graaf,

    thank you for contacting EASA.

    the regulation does not stipulate that training must take place in place of residense. It only require the successfull completion of the required online training for the category of operation you intend to fly in.

    So indeed, as a customer or trainee, you are free to choose to undertake your training in any of the EU Member states ( ensure that the training place is recognised by your NAA) and it will be valid in all EU Member States including the Netherlands your country of residence and citizenship.

    We hope this answers your question.

    Best regards;

    L.A.
    Drones section”

    Beantwoorden
    • Alles staat toch op mijn dronebewijs.
      Kan je toch in een oogopslag zien dat deze een geldig bewijs is.
      Hoezo nakijken als ik hem gewoon behaald heb in een EU land buiten Nederland en in alle aangesloten landen geldig is.
      Dikke onzin weer om mensen op extra onkosten te jagen en de drone cursus aanbieders hier weer een slag uit te slaan.
      Net die van mij A1 en A3 gratis behaald in Luxemburg bij EUROCONTROL

      Beantwoorden
  • Konijnerd

    Happy 2021, waar we allemaal met “oude” legacy drones gaan vliegen. Waarom? Omdat de overheid wel regels invoert dat een drone eigenlijk een CE keurmerk moet hebben, maar nog niet verteld wat zo’n keurmerk inhoud. Overheden….

    Beantwoorden
  • Eric Hertogh

    Beste Wiebe,

    Ik heb het Ierse certificaat. Op de site van de Rijksoverheid: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/drone/vraag-en-antwoord/vliegbewijs-drone
    lees ik dat ik een vliegbewijs moet hebben van de RDW omdat ik in de categorie A1/A3 wil vliegen en mijn drone zwaarder is dan 250gr. De link voor de RDW-aanvraag krijg ik alleen als ik de persoonlijke link ontvang van een Nederlandse vliegschool. Ik raak in de war. Kan ik nu niet met mijn Ierse drone-certificaat mij registreren bij de RDW?

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Hallo Eric, let wel: de opleiding (en aanvraag certificaat) staat los van de procedure om je als drone-operator in te schrijven. Bij de RDW kun je pas vanaf 31/12 terecht om je aan te melden als dronepiloot. Daarbij hoef je geen opleidingscertificaat te kunnen insturen oid.

      Beantwoorden
  • Helemaal te gek dit. WIEBE thxs!!
    Mooi artikel en nu met succes via de Oostenrijkse site binnen 60 minuten opleiding gevolgd en bewijs binnen. Ik ben nu alleen even kwijt wat de volgende stappen zijn.

    > Ik heb via het RDW mij geregisseerd als Exploitant.
    > Via opgegeven mail adres heb ik als bijlage bij de mail mijn ” drone bewijs”

    Nu weet ik alleen niet hoe ik dat bewijs moet koppelen aan mijn exploitant account. Want bij de Oostenrijkse variant zit geen link die automatisch naar het RDW gaat zoals op de site van het rdw te lezen is.

    Thxs voor reacties en veel vliegplezier 🙂

    Beantwoorden
  • Sebastian

    Dat hoeft niet ; heb net gebeld en de PDF is het bewijs, hoeft niet gekoppeld te worden. Als je door wil voor A2 werkt het niet, omdat de “databases” nog niet gekoppeld zijn.

    Beantwoorden
  • Ik had me ook op 31 december 2020 aangemeld bij de Ierse instantie. Vandaag kreeg ik idd ook dezelfde terugkoppeling als hierboven. In het kort: het gaat je EUR 35 kosten en voor 31 januari kun je sowieso niet starten bij de Ierse instantie omdat ze je niet “geverifieerd” hebben.

    Meteen heb ik bij de Oostenrijkse instantie de algemene les stof doorgenomen, een proeftentamen gedaan en vervolgens het daadwerkelijke examen afgelegd. Van start les stof tot eind kostte mij minder dan 2 uur. Na succesvolle test heb ik het Vliegbewijs toegestuurd gekregen per e-mail als PDF. Als je ook maar enige vliegervaring en logisch verstand heb, dan is dat tentamen (40 multiple choice vragen) een eitje. Ik snap dat NL opleidingsinstituten hun investering in hun dienstverlening moeten terugverdienen, maar ik zou me wel bekocht voelen als ik voor dit PDFje idd EUR 100 had betaald in NL.

    Vervolgens een Exploitantnummer bij de RDW aangevraagd mbt DigiD inlog. Na iDeal betaling van EUR 10 ging ik vervolgens 10 minuten later met een geldig exploitantnummer bij het digitale RDW loket weg. Idd, zoals boven gesteld werd de registratie van mijn Oostenrijkse Vliegbewijs niet gevraagd bij aanvraag exploitantnummer in NL RDW. Voor mij prima omdat ik sowieso in A3 vlieg met mijn zelfbouw.

    Kortom: in 2,5 uur heb je (op dit moment nog?!) je oostenrijkse Vliegbewijs en je NL exploitantnummer binnen en kun je legaal vliegen binnen de A3 categorie. Tsja, en met die lock-down vond ik de 2,5 uur nog wel ergens 😉

    Beantwoorden
    • Beste Dennis,

      Heb je ook een linkje naar het Oostenrijkse loket. Waar je je Drone bewijs kunt halen.

      Mvg
      Machiel

      Beantwoorden
  • Ies korpershoek

    Gewoon omdat ik het wilde proberen heb na Oostenrijk ook het examen gedaan in Luxemburg. Ook hier geslaagd. Heb bij inschrijving wel keurig vermeld dat ik een Oostenrijks vliegbewijs had gehaald. De cursus en examen stof in Luxembourg is geweldig ( engels, duits of frans) Opnieuw een certificaat maar wel met mijn Oostenrijkse inschrijvingsnummer. Nederland kent geen uitwisseling maar die bestaat dus kennelijk wel.

    Beantwoorden
    • Ivan Ferrol

      Het zou mij niet verbazen als Nederland het enige land in de EU is dat A1/A3 certificaten uit andere EU landen (nog?) niet erkent. Met het oog op het verdienmodel en zo.

      Maar daar komen we de aankomende tijd wel achter.

      Luxemburg is niet heel ver weg, het is best een idee om daar A2 te gaan halen. Als je daarbij een eerder behaald A1/A3 uit bijv. Oostenrijk of Ierland zonder meer kunt gebruiken dan is dat extra handig.

      Beantwoorden
  • PS Die link blijft staan tot vrijdag 12 februari en wordt daarna verwijderd!

    Beantwoorden
  • Voor de nieuwe drone piloten hier de ierse variant werkt weer. Ik heb inderdaad een mail gehad ze er wellicht geld voor gingen vragen. Maar na vandaag een mail van ze te hebben ontvangen, heb ik de ierse online training gewoon kunnen doen zonder daar voor te gaan betalen.
    Voor een ieder die er iets aan heeft en nu lekker vliegen 🙂

    Beantwoorden
  • Jan Labeeuw

    Inderdaad, de Ieren leveren geen attest meer af. Je kan de training nog volgen EN het examen afleggen…maar een brevet moet vanaf heden in de lidstaat afgeleverd worden waar je resideert…

    In Belgie is alles nu ook in kannen en kruiken, heb de training (die veel diepgaander is dan de Ierse) gevolgd en direkt daarna examen A1/A3 afgelegd (is moeilijker dan het Ierse) . In een tijdspanne van 4 uur training gevolg, examen afgelegd en bewijs exploitant/ operator bekomen…Ga er voor !

    Wanneer je examen voor A2 kan doen ben ik nog niet te weten gekomen…weet iemand iets meer???

    Beantwoorden
    • ik heb de Ierse route nog kunnen doen ( gratis ) op 9 maart ! geen probleem . Je drone moet je in wel nederland registreren maar de cursus kun je nog gewoon in Ierland doen ( Nederlandstalig als je de website op vertalen zet ) . de antwoorden staan min of meer in de uitleg ernaast . kind kan de was doen . het bewijs ( proof of completion of the online training ) kun je daarna gewoon downloden .

      Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan Virgil Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier