Duitse noodhulporganisatie bestelt twee elektrische luchtambulances

De Duitse noodhulporganisatie ADAC Luftrettung heeft een bestelling voor twee elektrisch aangedreven VoloCity luchttaxi’s geplaatst bij Volocopter. Het gaat om tweepersoons toestellen die net als een helikopter verticaal kunnen opstijgen en landen. De eerste testvluchten staan gepland voor 2023. Vanaf 2025 moeten de luchtambulances in de praktijk ingezet kunnen worden.

Sneller hulp verlenen

De VoloCity is waarschijnlijk één van de eerste elektrisch aangedreven multirotors voor personenvervoer die in Europa op de markt komen. Momenteel loopt er bij de Europese luchtvaartorganisatie een aanvraag voor een typegoedkeuring, waarna het toestel in principe in gebruik kan worden genomen voor testdoeleinden en proefprojecten. Autonoom vliegen is er nog niet bij: in eerste instantie zal er nog een piloot aan boord aanwezig moeten zijn.

Het toestel kan snelheden tot 100 kilometer per uur behalen, en heeft een vliegbereik (enkele reis) van ongeveer 35 km. Alhoewel dat bereik ver onder de uiteindelijke gewenste 150 kilometer ligt, denkt ADAC Luftrettung de toestellen toch zinvol te kunnen inzetten om artsen te vervoeren in geval van noodsituaties. Aan boord is plaats voor twee personen, inclusief de piloot.

Over heel Duitsland is de gemiddelde aanrijdtijd door hulpdiensten in de afgelopen twintig jaar met bijna 40% toegenomen, als gevolg van een gebrek aan middelen en slechte bereikbaarheid in rurale gebieden. Uit een uitgebreid onderzoek is gebleken dat multirotors in principe de potentie bieden om sneller hulp te verlenen. Een voorwaarde is wel dat het bereik omhoog gaat, en ook moet het gewicht van het benodigde instrumentarium omlaag.

Fijnmazig netwerk

Het doel is niet om de helikopters en ambulances te vervangen die de ADAC Luftrettung nu in gebruik heeft, maar om een fijnmaziger netwerk op te bouwen, zodat spoedeisenden patiënten sneller bereikt kunnen worden. Om dat voor elkaar te krijgen zouden er verspreid over heel Duitsland zo’n 250 basisstations  moeten komen.

Het streven is om de luchtambulances in 2025 in gebruik te nemen. Tijdens de testperiode die daaraan voorafgaat worden er experimenten gedaan met het landen op schuine ondergronden en het vliegen in mist en bij slecht weer.

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over een volledige ROC vergunning.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier