Dit zeggen professionele racepiloten over DJI’s aankomende FPV drone

De aanstaande introductie van de eerste DJI FPV drone houdt de gemoederen flink bezig. Inmiddels zijn er diverse foto’s en specificaties uitgelekt, en die liegen er niet om. We vroegen twee professionele FPV vliegers – Ralph Hogenbirk (Shaggy FPV) en Sander Sassen (Sassy FPV) – alvast om hun mening over DJI’s aankomende FPV drone.

First person view

Eerst nog even een korte introductie. FPV staat voor first person view. In plaats van dat je tijdens het vliegen vanaf de grond naar je drone kijkt, bekijk je het camerabeeld vanuit de drone via een videobril. Op die manier lijkt het wel alsof je zelf vliegt. Mede doordat je als FPV piloot normaal gesproken handmatig vliegt – daarover straks meer – is de besturing veel directer dan bij een ‘gewone’ drone zoals een Mavic of Phantom.

FPV vliegen werd vooral populair als gevolg van het drone racen. Maar in toenemende mate ontdekken ook videomakers de kracht van FPV, omdat deze vliegtechniek zeer spectaculaire videobeelden kan opleveren, veel dynamischer dan de ‘gewone’ droneshots zoals we die allemaal wel kennen.

DJI FPV drone

In de afgelopen jaren betrad DJI voorzichtig de markt voor FPV vliegen. Onder andere met de introductie van een digitaal videosysteem voor de overdracht van beelden (het DJI Digital FPV System) en een videobril, de DJI Goggles. Zoals het er nu naar uitziet kondigt DJI in januari ook een eigen FPV drone aan. Daarmee boort het bedrijf een heel nieuw marktsegment aan.

Onze verwachting is dat DJI’s FPV drone wel eens heel populair zou kunnen worden. Hoog tijd om alvast aan een paar door de wol geverfde FPV piloten te vragen wat ze van DJI’s aankomende drone vinden. Ralph Hogenbirk (Shaggy FPV) en Sander Sassen (Sassy FPV) waren bereid om wat vragen te beantwoorden.

Wat is er zo leuk aan FPV vliegen vergeleken met ‘gewoon’ dronevliegen?

Ralph: “Als je drones zou vergelijken met autorijden, dan is een ‘gewone’ drone als een Tesla met autopilot, en zijn FPV drones als de auto’s in The Fast and The Furious. In plaats van de drone simpelweg aan te sturen op waar deze heen moet vliegen, word je bijna één met de drone. Dit geeft veel meer vrijheid, uitdaging en adrenaline dan het vliegen met een ‘normale’ drone.”

Sander: “Je voelt je net als een vogel, je kunt overal naartoe vliegen. Je hebt de volledige controle en je kunt daardoor de gekste dingen doen. Vaak ben je meer aan het sightseeën dan dat je trucjes uithaalt. Het geeft een extra dimensie, je kunt op plekken komen waar je met een normale drone niet komt. Er zijn weliswaar veel mensen die de Mavic al als een soort cinematische FPV drone gebruiken, door alle sensoren uit te schakelen, maar bij een GPS geassisteerde drone heb je toch teveel beperkingen, de besturing is te zompig omdat er altijd een autopilot tussen zit die je beperkingen oplegt.”

Benieuwd naar het fenomeen Cinematic FPV? Bekijk de showreel van het collectief Dutch Drone Gods, waar Ralph deel van uitmaakt:

Hoe denken jullie over DJI’s aankomende FPV drone? Is deze vooral geschikt voor cinematic FPV, racen, of beide?

Ralph: “Op basis van de enkele foto’s die zijn uitgelekt, denk ik niet dat het in de buurt komt van de FPV drones die wij gebruiken. Het ziet er uit alsof dit bedoeld is voor piloten die ‘normale’ cinematische drones vliegen en een tikkie sneller willen vliegen, zonder de grote learning curve van de huidige FPV drones. De aanwezigheid van sensoren, een gimbal camera en de fysieke verhoudingen van deze drone, doet me denken dat dit vooral een cinematisch resultaat zal geven met een iets dynamischer gevoel.

Ik kan me voorstellen dat dit een leuke tool is voor shoots waar 1 of 2 simpele FPV-style shots nodig zijn, zonder dat je direct een ervaren FPV piloot hoeft in te huren. Maar deze drone gaat natuurlijk niet geschikt zijn om mee te racen, of het soort video’s te maken die we momenteel gewend zijn van cinematic FPV drones. Maar wie weet heb ik het mis. Er is nog maar weinig bekend van deze drone en wat deze precies kan. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de officiële launch.”

Sander: “Het zou mooi zijn als dit een out of the box-oplossing is waarmee je direct cinematisch FPV kan vliegen, dan kun je daar in principe meteen producties mee maken. Je koopt er een paar, en je kunt er zonder te tunen meteen mee aan de slag. Daar boort DJI wel een interessant marktsegment mee aan, een hoop mensen willen dat wel gaan proberen. Maar ik verwacht niet dat de DJI drone net zoveel vrijheid geeft als een ‘echte’ racedrone, het is meer een cinematische FPV drone. Bij een race ligt-ie waarschijnlijk zo in honderd stukken in een hoek.”

Sander zet regelmatig FPV drones in voor videoproducties, zoals onderstaande promo voor het Nationaal Militair Museum in Soesterberg:

Denk jullie dat hierdoor FPV vliegen mainstream kan worden? Of waarom juist niet?

Ralph: “Ik denk niet dat deze drone dat gaat doen. Maar wellicht brengen ze het een stap dichterbij, door het gat tussen de ‘normale’ drones en FPV drones iets op te vullen met een soort nieuwe categorie. En er is momenteel zeker een heel groot gat, want de huidige FPV drones zijn niet bepaald ‘plug & play’ en hebben een enorme learning curve, wat veel mensen afschrikt om überhaupt te starten.

Wie weet is dit een bewuste voorzichtige eerste stap van DJI in de FPV drones, en is stap 2 om een drone uit te brengen die bedoeld is voor het ‘echte’ FPV werk die tóch plug&play is. Als we één ding geleerd hebben van de reeds populaire DJI FPV Goggle, is dat ze het in zich hebben om de FPV scene naar een hoger niveau te tillen.”

Sander: “Het hangt er vanaf of FPV vliegen echt mainstream wordt. Er zit toch een learning curve aan vast. Reflexen krijg je alleen door veel te oefenen, je moet echt een paar honderd uur vliegen om het goed in de vingers te krijgen. Hoe dan ook raad ik af om met verschillende drones te gaan FPV vliegen, dan duurt het significant langer voordat je het FPV vliegen onder de knie hebt. Het is net als met een nieuwe auto, daar moet je ook even aan wennen.”

Dit zijn de digitale videobril en zender die bij de DJI FPV Combo geleverd worden:

Wat spreekt jullie het meest aan in het product? En wat totaal niet?

Ralph: “Voor mij als professionele FPV piloot, is er niet veel interessants aan deze nieuwe drone. Het ziet er nog te veel uit als een DJI drone en niet als een FPV racer. Maar ik ben ook duidelijk niet de doelgroep voor deze drone. En wie weet worden we straks verrast door de echte launch van deze drone en worden de echte mogelijkheden dan pas duidelijk.”

Sander: “Als de drone inderdaad sensoren en meerdere levels van autopilot biedt, dan denk ik dat veel mensen enthousiast worden. Mensen die het vliegen nog niet in de vingers hebben kunnen dan terugvallen op de sensoren. Maar volledig in acro mode kunnen vliegen is wel een must, als DJI dit als een ‘echte’ FPV drone in de markt wil gaan zetten.

Een belangrijk nadeel: het is allemaal plastic wat ik zie. Dit soort drones krijgen veel voor hun kiezen, ook op een filmset. Zeker als het gaat om zeer moeilijke shots, dan is er altijd een kans dat je crasht. Met een zelfgebouwde quad met een stevig frame kun je gewoon doorvliegen, die zijn redelijk robuust. Dat is bij de FPV drone van DJI nog maar de vraag. Maar als de DJI de drones gewoon los verkoopt voor niet al teveel geld, dan koop je gewoon een paar spares. Als er genoeg budget is, why not. Voor hobbyisten is het weer een ander verhaal: dan is het de vraag of je hem makkelijk zelf kunt fixen. Er zullen mensen zijn die meteen crashen en hem daarna een paar weken kwijt zijn.”

Deze foto van de DJI FPV drone lekte vorige week uit:

Hoe kun je je het beste voorbereiden op FPV vliegen?

Ralph: “Op het ‘echte werk’ kan je jezelf het beste voorbereiden door alleen een zender (TBS Tango2!) te kopen en daarmee te gaan te oefenen op een simulator, zoals Velocidrone. Hierdoor kan je kijken of het wat voor jou is, maar heb je ook de basis in de vingers zitten als je eenmaal een echte FPV drone gaat vliegen. Dat scheelt uiteindelijk veel tijd, en kapotte onderdelen!”

Sander: “Leer eerst vliegen in een simulator. Bespaart een hoop kosten along the way. Voor FPV vliegen zijn er bijvoorbeeld Velocidrone en Lift-Off. Dit laatste programma is er ook voor de X-box en Playstation. Dat heeft wel een nadeel: je krijgt dan het stickgevoel van een spelcomputer, en dat is toch weer anders dan een normale remote.”

Een FPV simulator als Lift-Off stelt je in staat om alvast droog te oefenen zonder brokken te maken:

Welke adviezen zouden jullie mensen willen meegeven die de DJI FPV drone gaan kopen?

Ralph: “Veel plezier 🙂 Ik kan er verder nog weinig over zeggen. Als het inderdaad een ‘iets snellere DJI drone’ wordt zoals ik vermoed, juich ik gebruik alleen maar toe. Wie weet is het een goede stap voor mensen om voorzichtig FPV in te stappen, zonder eerst weken te hoeven researchen, bouwen en oefenen. Om later eventueel door te groeien.”

Sander: “Mijn advies: wacht eerst even af totdat duidelijk is wat voor features deze drone precies heeft. Als je nog nooit met een FPV drone hebt gevlogen is het onverstandig om er meteen full manual mee te gaan vliegen. Ga eerst oefenen, om te voorkomen dat-ie meteen in stukjes in een hoek ligt. En denk ook aan de veiligheid: in full manual mode heb je geen fail-safe. Als je de sticks loslaat dan blijft-ie niet hangen zoals je gewend bent van een gewone DJI drone. Als je dat doet op een plek waar mensen of auto’s in de buurt zijn, dan heb je zo schade of erger. Je moet dit niet doen vanuit een achtertuin of een speelveldje, zorg dat je flink de ruimte hebt.”

Meer cinematic FPV dronevideo’s zien? Check deze collectie!

Met de nieuwe Europese regelgeving wordt het eindelijk legaal om met een videobril op te vliegen met een FPV drone. Wel ben je gebonden aan de bepalingen van de Open categorie. Dat betekent: jezelf registreren als dronepiloot en het juiste dronebewijs halen, afhankelijk van het gewicht van de drone. Ook moet je zorgen voor een waarnemer die naast je staat. Die kan dan waarschuwen voor onverwacht gevaar (spelende kinderen die dichterbij komen, een traumaheli die laag overvliegt.)

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over een volledige ROC vergunning.

5 gedachten over “Dit zeggen professionele racepiloten over DJI’s aankomende FPV drone

  • 23 december 2020 om 10:11
    Permalink

    Ik vind het persoonlijk nog te vroeg om er uitspraken over te doen. We weten nog helemaal niets over de drone, alleen hoe die er uitziet.

    Beantwoorden
  • 23 december 2020 om 12:53
    Permalink

    De quote over de regelgeving onderaan het artikel klopt niet volgens mij. Als je fpv quad onder de 250 gram weegt val je onder A1 regels. (wel met waarnemer).

    Beantwoorden
    • 23 december 2020 om 12:56
      Permalink

      De quote in kwestie slaat in de context van dit artikel op de DJI FPV drone, niet over FPV quads in het algemeen. Maar ik snap je punt, ik voeg een opmerking toe over drones <250 gram.

      Beantwoorden
    • 23 december 2020 om 13:11
      Permalink

      Heb het nog iets anders verwoord. Met welke subcategorie je te maken krijgt, hangt af van het gewicht van je drone. (Voor zelfbouwdrones geldt weer een iets ander verhaal.)

      Beantwoorden
      • 24 december 2020 om 14:41
        Permalink

        Top! Ik dacht al dat ik iets over het hoofd had gezien in de regels.

        Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier