Regelgeving

Ministerie publiceert definitieve Regeling onbemande luchtvaartuigen

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft de definitieve versie van de Regeling onbemande luchtvaartuigen gepubliceerd in de Staatscourant. Hiermee wordt de implementatie van de nieuwe Europese droneregels op nationaal niveau geregeld. Ondanks kritiek vanuit de sector wijkt het ministerie op een aantal aspecten toch af van de Europese verordening.

Afwijkingen

De Regeling onbemande luchtvaartuigen zorgt ervoor dat de Europese verordening die op 31 december van kracht wordt in Nederland een wettelijke basis heeft. Als onderdeel van de overgangsperiode blijven de oude Regeling modelvliegen en Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen in gewijzigde vorm bestaan. Op die manier wordt geborgd dat afgegeven ROC-light ontheffingen en ROC-vergunningen nog maximaal een jaar geldig zijn.

Op een aantal vlakken heeft het ministerie ervoor gekozen om toch een aantal nationale luchtverkeersregels in te voeren, en daarmee af te wijken van de Europese verordening. Zo moeten dronevliegers afhankelijk van de categorie waarin ze vliegen een zekere horizontale afstand houden ten opzichte van bepaalde wegen en spoorlijnen. Op deze afwijking kwam tijdens de consultatiefase forse kritiek vanuit de sector. Het ministerie is deels tegemoet gekomen aan de kritiek, door de afstanden te verlagen en de afstandseis ten opzichte van kunstwerken zoals bruggen en sluizen te schrappen.

In de uiteindelijke situatie moet men in Open subcategorieën A1 en A2 minstens 50 meter afstand houden van snelwegen, autowegen en 80 km-wegen. Voor spoorlijnen is dat 25 meter. Dronevliegers in subcategorie A3 moeten 150 meter afstand houden van zowel wegen als spoorwegen. Naast deze beperkingen komen er voor gebruikers in de Open categorie no-flyzones rondom zeehavens en industriegebieden.

In de Open categorie blijft het onmogelijk om vluchten uit te voeren in het gecontroleerde luchtruim rondom grote luchthavens (CTR gebieden). Daarnaast blijft het nationale verbod op nachtvluchten van kracht. Ook hierin wijkt het ministerie af van de Europese regels, die wel voorzien in nachtvluchten door dronevliegers in de Open categorie.

Ook komt er een verbod op het vliegen nabij objecten of gebieden die onderdeel uitmaken van de vitale infrastructuur. Het gaat hierbij om het hoogspanningsnetwerk, waterzuiveringsinstallaties en innamepunten in oppervlaktewater voor de bereiding van drinkwater. Op termijn zal deze nationale verkeersregel worden vervangen door een stelsel van drone zones.

Kosten afgifte vergunningen

De tarieven die de Inspectie Leefomgeving en Transport gaat rekenen voor de afgifte van autorisaties en vergunningen voor dronevliegers in de Specific categorie vallen voor het merendeel hoger uit dan aanvankelijk werd gecommuniceerd. Ook hierin geeft het ministerie geen gehoor aan zorgen uit de sector. In België zijn de tarieven voor vergelijkbare certificaten zelfs vele malen lager, bleek uit een eerdere vergelijking.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

6 gedachten over “Ministerie publiceert definitieve Regeling onbemande luchtvaartuigen

  • H. P. Sijperda

    In Duitsland vallen vliegers ( kites) ook onder de Luchtvaartwet, moeten ook lid zijn van een soort KNVvl in Duitsland zijn er twee verenigingen. Gaat dat ook in Nederland gelden? Als er geld aan te verdienen valt wel natuurlijk.

    Beantwoorden
  • H. P. Sijperda

    Even een vraag, ik weet dat je in Duitsland met een vlieger in de weer bent, ook lid moet zijn van een luchtvaart vereniging. In Duitsland zijn er twee verenigingen. Gaat dat dan ook hier gebeuren, dat je er een exploitatie nummer nodig hebt en vliegbewijs.

    Beantwoorden
  • Hoe kan een handhaver die regeling snappen met zoveel verwijzingen naar andere artikelen?
    Welk nut hebben inspraak activiteiten als er toch nauwelijks gehoor aan wordt gegeven?
    Welk nut heeft een EU regeling als er op nationaal niveau zoveel extra beperkingen worden ingebouwd?
    Waarom moet een droner zich jaarlijks registreren en blijft een rijbewijs 30 jaar geldig?
    Waarom mag een zweefvliegtuig (die veel veel meer schade aan kan richten dan een drone) wel over 80km en snelwegen vliegen en een kleine drone niet?
    Ik zit me weer behoorlijk te ergeren… De “gevaren” van drones worden gigantisch overschat en dat leidt tot een ongelooflijke over-regulering.
    Als pleister op de wonde: gelukkig hebben veel handhavers een gezond verstand!

    Beantwoorden
  • [quote]In de uiteindelijke situatie moet men in Open subcategorieën A1 en A2 minstens 50 meter afstand houden van snelwegen, autowegen en 80 km-wegen. Voor spoorlijnen is dat 25 meter. Dronevliegers in subcategorie A3 moeten 150 meter afstand houden van zowel wegen als spoorwegen. [/quote]

    Geldt de afstand in A3 tot alle wegen (ook in bijvoorbeeld de 60 km/uur zones) of ook tot auto(snel-)wegen en 80 km/u wegen?

    Is er ook bekend in hoeverre men in de andere lidstaten afwijkt van de algemene regels en is dit ergens terug te vinden, of moet je dat zelf per land zien te achterhalen?

    Wordt er eindelijk op Europees niveau iets afgesproken, moet je nog per land op de uitzonderingsregels letten…

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Voor categorie A3 kun je uitgaan van een minimale afstand van 150 meter, van alle wegen. Dat is niet specifiek voor Nederland, maar generiek. Die andere afstandsregels voor A1 en A2 zijn wel specifiek voor Nederland. Op dit moment is volstrekt onduidelijk wat andere landen doen op dit vlak, laat staan dat je ergens die informatie centraal kunt opzoeken.

      Beantwoorden
      • Toch kan ik eigenlijk weinig tot niets vinden over de afstand tot wegen… Ook niet op de diverse websites van de landen om ons heen.
        Er wordt wel gesproken over een afstand van 150 m (A3) van woon-, commerciële en recreatie gebieden, maar niks over wegen.

        Ook op de site van de Rijksoverheid vind ik het niet terug of ik kijk er overheen…

        Als je in A3 150 m van alle wegen moet blijven, moet je dus altijd een stuk het land in lopen?

        Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan H. P. Sijperda Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier