Europese droneregels van kracht: dit moet je doen

Het is zover! Vandaag, oudjaarsdag 2020, worden de nieuwe Europese droneregels van kracht. Dat heeft een aantal consequenties voor bijna alle dronevliegers in Europa. Zo moet je je registreren als drone-operator en is de kans groot dat je een EU dronebewijs moet halen. In dit stappenplan zie je precies wat je moet doen, aangenomen dat je gaat vliegen in de Open categorie.

Stappenplan

Registreer jezelf als dronepiloot

Vlieg je met een drone die meer weegt dan 250 gram? Beschikt je drone over een camera? Als het antwoord op één van deze vragen ‘ja’ is, dan moet je je registreren als drone-operator. Dat kan als persoon of als bedrijf. Je dient je te registreren in het land waar je woont of waar je bedrijf is gevestigd.

In Nederland kun je je registreren via de RDW. De kosten bedragen 23 euro. In België verloopt de registratie via het DGLV. Na afloop van het registratieproces ontvang je een exploitantnummer, een unieke code die gekoppeld is aan jouw registratie.

Zet het exploitantnummer op al je drones

Breng je exploitantnummer (ook wel Operator ID genoemd) zichtbaar aan op al je drones. Dat kan met behulp van een brandplaatje, maar een sticker voldoet ook. De drones zelf hoeven niet geregistreerd te worden.

Volg de juiste opleiding

Weegt je drone meer dan 250 gram? Dan zul je een Europees dronecertificaat moeten halen. Deze is er in twee varianten: het basisbewijs A1/A3 en het uitgebreidere dronebewijs A2. Welk bewijs je nodig hebt hangt onder andere af van het gewicht van je drone(s).

Via de Dronewijzer kun je snel achterhalen welk vliegbewijs je nodig hebt en eventueel direct een opleiding boeken bij Dutch Drone Academy. Aan de hand van dit overzicht kun je tarieven van Nederlandse vliegscholen vergelijken. Na het doorlopen van de opleiding vraag je het vliegbewijs aan bij de RDW. In België wordt de basisopleiding verzorgd vanuit het DGLV. Bij het DGLV kun je ook terecht voor het A2 theorie-examen.

Check je verzekering

Ga na of je persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering ook dekking biedt voor schade veroorzaakt door drones. Wil je zakelijk gebruik maken van je drone? Dan kan het zijn dat je een speciale verzekering nodig hebt.

Algemene regels voor de Open categorie

  • De maximale vlieghoogte is 120 meter t.o.v. de grond;
  • Houd de drone altijd in het zicht en vlieg alleen bij daglicht;
  • Vlieg niet boven of vlak naast 80 km-wegen, autowegen en snelwegen;
  • Houd afstand van kleine vliegvelden/helihavens en vlieg niet in CTR-gebieden;
  • Check Godrone.nl (of in België: Droneguide.be) om te zien in welke andere zones er een vliegverbod voor drones geldt;
  • FPV vliegen is toegestaan zolang er een waarnemer naast je staat;
  • Houd rekening met de privacy van mensen die mogelijk herkenbaar in beeld komen;
  • Vlieg niet boven plekken waar veel mensen zijn;
  • Zorg dat je je EU dronebewijs (op papier of op je smartphone) bij je hebt als je gaat vliegen met je drone.

ROC-light, RPA-L of ROC

Ben je in het bezit van een ROC-light ontheffing, RPA-L brevet of ROC vergunning? Zo lang je gebruik maakt van je ‘oude’ papieren, laat je de PH-registratie op je drone zitten. Je brengt het exploitantnummer pas aan op een drone nadat de betreffende PH-registratie is doorgehaald. Je vliegt òf onder de oude nationale regeling, òf onder de nieuwe Europese regelgeving.

Zoals het er nu naar uitziet komt het ministerie met een online conversiecursus voor mensen die al een ROC-light theoriebewijs of RPA-L brevet hebben. Na het doorlopen hiervan kun je bij de RDW het dronebewijs A2 aanvragen. We raden aan om nog even af te wachten. Hoe de omzetting van een ROC vergunning naar een autorisatie voor de Specific categorie gaat verlopen is nog niet duidelijk.

Verdere vragen

Heb je toch nog vragen over de Europese droneregels of de acties die je moet ondernemen? Stel je vraag in het forum over regelgeving op DronePilots.nl. Je kunt ook contact zoeken met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Update (14:17): de passage onder het kopje ‘ROC-light, RPA-L of ROC’ is aangepast op basis van feedback vanuit de ILT. Binnenkort volgt er meer informatie over de overgangsprocedure.

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over een volledige ROC vergunning.

45 gedachten over “Europese droneregels van kracht: dit moet je doen

  • 31 december 2020 om 00:19
    Permalink

    Volgorde klopt misschien niet helemaal, aangezien deel van je registratie als exploitant vraagt naar polisnummer en maatschappij van je verzekering. Wordt niet gecontroleerd (neem ik aan) en lijkt niet verplicht, maar wordt wel gevraagd.

    De RDW-site was rond tien voor twaalf live, en na betaling duurt ontvangst van de mailtjes echt wel enige minuten. Wees geduldig.

    Beantwoorden
  • 31 december 2020 om 09:46
    Permalink

    Ik begrijp de registratie wel (en veiligheid voor alles), maar het is toch weer een verdien model van de EU. Jammer…

    Beantwoorden
    • 31 december 2020 om 16:54
      Permalink

      Nee, want in andere landen is het gratis. Dus heeft niks met EU verdien model te maken, maar met NL verdien model.

      Beantwoorden
  • 31 december 2020 om 10:11
    Permalink

    Via pdok.nl/viewer en daar de dronekaart selecteren is alvast te zien hoe de gebieden eruit zien.
    (Is niet de mooiste kaart met al die labels eroverheen)

    Beantwoorden
  • 31 december 2020 om 10:20
    Permalink

    Dronewijzer stuurt je voor een opleiding in de open categorie (A1-A3 en A2) standaard naar DDA. Niet naar andere opleiders! Dus anders dan de naam van dit platform doet vermoeden, is het niet onafhankelijk en word je er niets wijzer van. Dan kun je beter gewoon de prijsvergelijker van Dronewatch gebruiken of even via Google zoeken op EU Dronebewijs.

    Beantwoorden
    • 31 december 2020 om 10:56
      Permalink

      De zin in kwestie is aangevuld, zodat duidelijk wordt dat het om een boeking bij DDA gaat. De verwijzing naar het vergelijkingsoverzicht met tarieven van andere opleiders stond er al.

      Beantwoorden
    • 31 december 2020 om 11:08
      Permalink

      Beste Sem,

      Dronewijzer is geen prijsvergelijkingswebsite maar geeft iedereen wel degelijk duidelijkheid over welk certificaat je nodig hebt en nog veel meer gratis en vrijblijvende informatie!

      Daar is veel tijd en energie in gestopt door Dutch Drone Academy. Mensen hebben blijkbaar behoefte aan duidelijkheid en service.

      Dat men daarna bij ons een opleiding koopt is een vrijblijvende keuze. Ik snap dat het jammer is dat je dit niet zelf bedacht hebt. Maar om nu dit soort berichten te gaan posten over je conculega lijkt me niet nodig.

      Dronewijzer doet precies wat het zegt. Het maakt dronepiloten wijzer. Gratis en vrijblijvend.

      Beantwoorden
  • 31 december 2020 om 10:47
    Permalink

    Kies als je ZZP bent bij de aanvraag voor je exploitatienummer voor Digid op de site van het RDW want anders moet je eerst e-herkenning aanvragen als je dat nog niet hebt. Ik wist dat niet en probeerde wel na eerst E-herkenning aangevraagd en betaald te hebben te registeren als bedrijf. Je loopt dan vast op het vestigingsnummer of later in dit traject.

    Kortom ben je een ZZP , registreer je dan als persoon. Schijnt trouwens dat je een jaar de tijd hebt om je als operator te registreren aldus de man die ik aan de telefoon had van het RDP.

    Beantwoorden
    • 31 december 2020 om 12:44
      Permalink

      Ook ik loop vast op het vestigingsnummer. RDW-site geeft dan een ‘onbekende fout’ aan. Volgens RDW een bekende fout en zijn ze er mee bezig….

      Beantwoorden
      • 11 januari 2021 om 13:49
        Permalink

        @Piet,
        Had hetzelfde probleem, omdat een ZZP’er voor dit geen gebruik kan maken van E-Herkenning. Dit werd mij verteld in telefoongesprek met RDW. legde mij uit dat ik als ZZP’er geen e-herkenning kan/hoef te gebruiken maar dus wel zakelijk dan mag vliegen. Als ZZP’er kan je middels DigiD je registreren aangezien de 1 en dezelfde persoon bent.
        Heb aangegeven aan RDW dame dat ze dit wel duidelijker op hun site moeten vermelden.

        Beantwoorden
  • 31 december 2020 om 11:46
    Permalink

    Waarschijnlijk zal het allemaal niet zo ingewikkeld zijn, maar hoe zit het nu precies met DJI Mavic 2 Pro drone?

    Beantwoorden
    • 31 december 2020 om 11:51
      Permalink

      Als je alleen in Open subcategorie A3 wilt vliegen, dan volstaat het dronebewijs A1/A3. Maar als je dichter bij mensen en bebouwing wilt kunnen vliegen, dan moet je er ook A2 bij halen. Doorloop eventueel de Dronewijzer voor een advies op maat: https://dronewatch.dronewijzer.nl. Zie ook het overzicht met aanbieders van opleidingen in de bedrijvengids.

      Beantwoorden
      • 2 januari 2021 om 12:39
        Permalink

        Erg vaag. A1 is tot 500 gram, A3 tot 25 kilo in laag risico. Maar volgens één van de drone scholen heb je bij meer dan 500 gram al A2 nodig: https://eudronebewijs.nl/pages/keuzehulp
        Op die website werkt knop de knop voor de cursus A1/A3 + A2 trouwens ook niet, beetje gare school waar je dan terecht moet. Hoe moet ik bewijzen dat ik de regels ken als een school ze al niet kent (en geen website kan bouwen)…

        Beantwoorden
        • 2 januari 2021 om 12:51
          Permalink

          Met een drone die tussen de 500 gram en 2 kg weegt kun je ofwel vliegen in subcategorie A2 (met het uitgebreide dronebewijs A2 bovenop A1/A3), of met enige beperkingen in subcategorie A3 (met het basisbewijs A1/A3).

          Beantwoorden
  • 31 december 2020 om 12:13
    Permalink

    Registratie was binnen 10 seconden afgehandeld vanochtend!

    Niet zeker of het nodig is, want op de site van de overheid (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/drone/vraag-en-antwoord/regels-drone-laag-risico) loop ik toch tegen een probleem aan.
    Drones onder 250 gram, zelfs met camera, worden daar namelijk weer onderverdeeld in ‘speelgoeddrone/geen speelgoeddrone’.
    Wat bepaalt of je drone wordt aangemerkt als speelgoed? Vaag begrip wat mij betreft. Daarom voor de zekerheid toch maar €23 gelapt…

    Beantwoorden
    • 31 december 2020 om 12:57
      Permalink

      Een speelgoed drone is een drone tot 250 gram zonder camera. De mini 2 valt daar dus niet onder en je moet dan registreren.

      Beantwoorden
      • 31 december 2020 om 13:07
        Permalink

        Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar als je mijn link volgt zul je begrijpen wat ik bedoel. Zie ook het stroomschema. Daar staat ook na ‘ja, onder 250’ en ‘ja, met camera’ nog eens de vraag of ‘t speelgoed is.

        Beantwoorden
  • 31 december 2020 om 17:43
    Permalink

    Registratie ging inderdaad snel!

    Ik heb een aanvraag lopen in Ierland, maar die zijn dicht tot 4 januari. Aangezien ik ook redelijk uit de voeten kan met de Duitse taal, heb ik de online training en de A1/A3 toets via Oostenrijk gedaan:
    https://dronespace.at/

    Duidelijke training (vooral het overzicht van categorieën en C labels vond ik duidelijk:
    https://online-kurs.dronespace.at/wp-content/uploads/UAS-99-1-ALW-Shortcut-20-4.pdf).
    Daarnaast oefentoetsen zodat je eens kunt kijken wat je voor vragen kunt verwachten.

    En het is gratis, je hoeft niet te wachten op de goedkeuring van je legitimatie (zoals in Ierland) en je hebt na voltooiing direct je certificaat.

    Je moet wel met de Duitse taal uit de voeten kunnen maar in 1 of 2 uurtjes (inclusief doornemen van het prima lesmateriaal), ben je in het bezit van je certificaat!

    Beantwoorden
  • 31 december 2020 om 18:50
    Permalink

    Begrijp ik nu goed dat een RPA-L van circa 3500 tot 4500 Euro vervangen wordt door een aanvullend A2 certificaat voor een fractie van de prijs? Slik…

    Beantwoorden
  • 1 januari 2021 om 15:49
    Permalink

    net voor het nieuwe jaar de DJI mini 2 gekocht en zojuist de Registratie Exploitant Onbemande Luchtvaartuigen bij RDW aangevraagd. Ging bijzonder eenvoudig en soepel. Nu even wachten op een exploitantnummer, wat stickers drukken en klaar is kees.

    Beantwoorden
  • 1 januari 2021 om 23:20
    Permalink

    Één ding is me nog niet helemaal duidelijk.
    Op de website van RDW staat:
    – Je moet een online training volgen bij een erkende vliegschool.
    – Na succesvol afronden van een kennistest, ontvang je van deze vliegschool een mail.
    – Met deze mail kun je dan bij de RDW tegen betaling het vliegbewijs aanvragen.

    Krijg je dat bewijs dus niet via de organisatie waar je de toets gedaan hebt?

    Nu heb ik dus de toets via de Oostenrijkse luchtvaart autoriteit Austrol Control afgelegd en daar ontving ik direct (via download en mail) een certificaat.

    Ik neem aan dat dit het betreffende document is, welke je in Nederland tegen betaling bij RDW moet opvragen?

    Beantwoorden
  • 2 januari 2021 om 12:21
    Permalink

    Heel jammer dat Nederland de registratie betaald moet worden, en dat de Opleidingen en Examens niet gratis zijn zoals in Belgie, Ierland, Oostenrijk, Duitsland en waarschijnlijk in nog veel meer landen waar ik de taal niet machtig van ben. Dat Nederlanders in het buitenland hun examen doen brengt de veiligheid niet in gevaar zoals Nederlandse opleiders nu roepen. De regels zijn hetzelfde en de exameneisen ook.

    Beantwoorden
  • 2 januari 2021 om 12:45
    Permalink

    Klinkt lekker Hollands duur:
    – Eerst €23 om je te registreren bij de RDW
    – dan een cursus (€99 voor A1/A3 en €199 als je ook A2 erbij wilt)
    – dan weer betalen bij de RDW voor je vliegbewijs.

    Ik kan trouwens nergens vinden hoe lang dat vliegbewijs dan geldig is. Iemand zei tegen mij 1 jaar, maar Google geeft een website die 5 jaar aangeeft. De overheid zelf zegt hier helemaal niks over.

    Beantwoorden
    • 2 januari 2021 om 12:50
      Permalink

      Afgegeven EU dronebewijzen blijven 5 jaar geldig, ongeacht het land dat ze verstrekt heeft. De registratie als operator bij de RDW moet jaarlijks vernieuwd worden (tegen een tarief van 13 euro).

      Beantwoorden
    • 2 januari 2021 om 12:54
      Permalink

      De te downloaden FAQ van de overheid heeft het over 5 jaar geldigheid. Daarna opnieuw de cursus en dan ook nog een seminar.

      Beantwoorden
      • 2 januari 2021 om 12:58
        Permalink

        Wat een melkkoe voor de overheid en wat een gedoe, als mijn drone straks “op” is komt er geen nieuwe meer. De laatste jaren maakte ik hooguit 3 vluchten per jaar, als dat zo door gaat worden dat dure vluchten. Hoe groot is de pakkans? De overheid geeft nergens echt zichtbare campagne, dus hoe zou ik dit allemaal moeten weten als ik niet op Dronewatch zou kijken? Ik controleer de website van de overheid ook niet dagelijks voordat ik op de fiets stap om te zien of ik mij plots moet registreren als fietser. Of als ik met een camera zonder propellors naar buiten ga om te zien of dat nog wel mag. Hier maakt de overheid helemaal geen campagne over die ik heb gehoord of gezien op radio/tv. Volgens mij is de pakkans klein en als iemand je aanspreekt weet je gewoon van niks, want waar had ik dit moeten horen?

        Beantwoorden
        • 2 januari 2021 om 13:03
          Permalink

          Tsja, de brede publiekscommunicatie vanuit de overheid is helaas niet bepaald sterk te noemen. Er komt wel iets van een landelijke (online) campagne geloof ik, maar daar zijn ze ook redelijk laat mee.

          Beantwoorden
  • 2 januari 2021 om 15:12
    Permalink

    Pfff plezier gaat wel verdwijnen zo maar goed zo zijn de regels, maar ik heb een DJI Mavic Air (1) en is volgens DJI 430 gram, dit betekend toch dat mijn dromen in categorie A! valt.

    Geen registratie maar moet ik dan ook een opleiding plus examen afronden??

    Beantwoorden
    • 2 januari 2021 om 16:08
      Permalink

      Dat betekent: jezelf wel als dronepiloot registreren bij de RDW, en ook een opleiding voor het basis dronebewijs (A1/A3) volgen omdat je drone meer weegt dan 250 gram.

      Beantwoorden
      • 3 januari 2021 om 12:41
        Permalink

        Oké ga ik dat de komende dagen/weken even bekijken, in alle rust afgelopen jaar ook maar 2x gevlogen. Plezier door alle (logische) restricties is wel weg.

        Maar als ik het een en ander heb geregistreerd en opleiding afgerond, hoe zit het dan met vliegen in de rest van de EU??

        Beantwoorden
        • 3 januari 2021 om 13:29
          Permalink

          In principe krijg je in alle andere EU-landen te maken met dezelfde wetgeving. Jouw Nederlandse registratie en je EU dronebewijs volstaan. Check natuurlijk wel altijd de no-flyzones in het land waar je gaat vliegen.

          Beantwoorden
          • 3 januari 2021 om 14:04
            Permalink

            Dank je zal alles even goed doornemen.

  • 3 januari 2021 om 23:21
    Permalink

    Ik lees op vele fora regelmatig dat men klaagt dat alle plezier door de regels en restricties weg is.
    Maar er waren toch al regels, zelfs nog van voordat we ook maar gehoord hadden van een drone/quadcopter. Toen waren we (een veel kleinere groep mensen) nog bezig met modelvliegtuigen en helicopters.

    Volgens mij waren er toen veel minder mogelijkheden om legaal te “wildvliegen”. En was er niet een tijd dat je zelfs eerst toestemming moest hebben van de grondeigenaar en vliegen boven bebouwing was er al helemaal niet bij.

    En in sommige andere landen zoals België en Luxemburg was het al helemaal niet/nauwelijks mogelijk om legaal buiten clubverband te vliegen.

    Wat dat betreft is het alleen maar fijn dat op Europees niveau eindelijk “gelijke” regels ingevoerd zijn, waarbij het dan wel weer jammer is dat er afwijkingen mogelijk zijn per land (zoals blijkt bij de afwijkende Nederlandse regels). Nu moet je tijdens je vakantie toch nog even per land kijken of er afwijkingen zijn.

    En het is dan toch weer typerend dat je in Nederland voor de meeste drones gemiddeld toch zo’n €135 kwijt bent of nog meer voor A2, waar je in de landen om ons heen gratis de benodigde papieren en trainingen kunt verkrijgen.

    Beantwoorden
    • 4 januari 2021 om 09:22
      Permalink

      In principe is het ook positief dat er nu uniforme regelgeving is, en je hebt helemaal gelijk: het is niet zo dat er vroeger geen regels waren. Het is alleen jammer dat de EU regelgeving zo complex is geworden, en dat er toch weer afwijkingen mogelijk zijn op nationaal niveau, en dat er inderdaad in Nederland flink wat geld wordt gevraagd voor de opleidingen, terwijl deze in omringende landen gratis worden aangeboden. Vorig jaar bleek uit mijn lezersonderzoek dat de meeste dronevliegers ‘een paar tientjes’ over hadden voor een EU dronebewijs; naar die bevindingen is niet geluisterd.

      Beantwoorden
  • 8 januari 2021 om 23:18
    Permalink

    Ik blijf de informatie maar onduidelijk en tegenstrijdig vinden. Dronewijzer vertelt me dat ik A2 nodig heb met een Mavic 2 Pro, maar het schema met de indeling deed vermoeden dat A3 ook kan als je dus maar van mensen en gebouwen wegblijft. Vanwege Dronewijzer dus A2 gedaan, om vervolgens hier te lezen dat A3 ook genoeg was geweest. Weer een sloot geld weg. En dan ook nog eens lezen dat het overal in Europa gratis had gekund behalve in deze bananenrepubliek aan de Noordzee. Ook daarvan stond elders dat RDW buitenlandse certificaten niet zou ondersteunen. Lekker dan. Best frustrerend dit. Helemaal omdat de goedwillenden die zich netjes overal aan houden nu worden uitgemolken en de cowboys die zich nergens iets van aantrekken dat kunnen blijven doen, handhaving is er toch niet. Moest ik even kwijt…

    Beantwoorden
  • 21 februari 2021 om 11:13
    Permalink

    Op 2 januari 2021 heb ik mijn A2 voltooid bij een Nederlandse opleider. RDW geeft een licentie alleen af als je in Nederland woont. Jammer. Ik heb een Nederlands paspoort en woon al jaren in België.

    Na 2 januari 2021 dacht ik mijn A2-bewijs aan te bieden, zodat het Belgische RDW (DGLV genaamd) deze op basis van gelijkwaardigheid omzet.
    belangrijk te melden; mijn klasse 1A theorie-examen heb ik oktober 2020 volbracht. veel tijd in geïnvesteerd. Deze 2 bewijzen zouden DGLV van voldoende kennis moeten overtuigen. Des te spijtiger dat ik toch naar Brussel moet om opnieuw een A2-examen af te leggen. Ik voel me teleurgesteld in de werking van het huidige systeem. Dat moest ik even kwijt.

    Beantwoorden
  • 11 maart 2021 om 16:59
    Permalink

    Vandaag mijn vliegbewijs A1/A3 in Luxemburg gehaald. Nu zie ik dat er in de linkeronderhoek een Luxemburgs “identificationnumber” staat wat niet correspondeert met mijn nederlands registratienummer van de RDW… Moet ik iets doen?

    Beantwoorden
    • 11 maart 2021 om 17:06
      Permalink

      Nee hoor, het vliegbewijs (uit Luxemburg) en je registratie als operator (bij de RDW) staan verder los van elkaar.

      Beantwoorden
  • 25 maart 2021 om 12:55
    Permalink

    Scenario:
    Ik wil privé vliegen met een Mavic Mini (met camera) dus moet me hiervoor registreren als exploitant. Daarnaast ga ik voor mijn werk vliegen met een Mavic Pro, hier is natuurlijk ook een registratie voor nodig.
    Dilemma:
    Moet ik me nu persoonlijk en zakelijk (laten) registreren? Of volstaat één enkele registratie hier ook?

    Het is natuurlijk een beetje raar om als het ware 2x hetzelfde rijbewijs aan te moeten vragen, daarvoor dubbel te betalen en deze ook nog eens beide elk jaar tegen kosten te moeten verlengen.

    Beantwoorden
    • 25 maart 2021 om 13:53
      Permalink

      Je hoeft je maar één keer te registeren als operator. Het nummer zet je vervolgens op al je drones. Let wel even op met zakelijk vliegen; je persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering dekt waarschijnlijk geen schade die eventueel wordt veroorzaakt door je Mavic Pro.

      Beantwoorden
      • 6 april 2021 om 10:28
        Permalink

        Tot zover duidelijk. Maar registreer ik me dan als privé operator of registreert mijn werkgever zich zakelijk? Want in de praktijk betekent dat dan dat of A; mijn privé drone op mijn werkgever zijn naam geregistreerd komt te staan, of B; de drone van mijn werkgever staat op mijn naam geregistreerd.

        En daarnaast; ben ik in het laatste voorbeeld aansprakelijk als een collega met de zakelijke drone vliegt? En andersom in scenario A, is mijn werkgever de Sjaak als ik mijn Mavic Mini bij de buren naar binnen vlieg?

        Bedankt voor je reactie.

        Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier