Moet ik mijn exploitantnummer inprogrammeren in mijn drone?
Wie zich als drone-operator registreert bij de RDW, ontvangt een exploitantnummer. Deze code dient zichtbaar aangebracht te worden op alle drones waarmee je vliegt. Maar daar blijft het niet bij: vanaf 1 januari 2024 moet je het exploitantnummer in veel gevallen ook laten uitzenden door je drone. Dat heet ook wel Remote ID. Hoe je dit op de juiste manier instelt, lees je in dit artikel.
Exploitantnummer
De verplichting om je te registreren als dronevlieger vloeit voort uit de Europese droneregelgeving, die op 31 december 2020 is ingegaan. Wie vliegt met een drone die meer weegt dan 250 gram, of welke voorzien is van een camera, moet zich verplicht registreren.
Na het doorlopen van het registratieproces bij de RDW (in België: via het DGLV) ontvang je een exploitantnummer. Dit is een unieke registratiecode, die naar jou of jouw bedrijf herleidbaar is. Het deel voor het streepje (dus minus de laatste 3 karakters) moet je zichtbaar op je drone aanbrengen, met behulp van een sticker of een brandplaatje.
Remote ID
Vanaf 1-1-2024 moet je het exploitantnummer niet alleen zichtbaar aanbrengen op je drone, maar ook laten uitzenden. Dat heet ook wel identificatie op afstand, of Remote ID. Als je drone een C1, C2 of C3-label heeft (al dan niet verkregen na een update), dan is dat eenvoudig te regelen: je hoeft het nummer alleen in te voeren in het instellingenmenu van je drone.
In het geval van een DJI-drone ga je in DJI Fly naar de settings (icoontje rechtsbovenin). Dan ga je naar het tabblad ‘Safety’. Halverwege vindt je de optie ‘UAS Remote Identification’. Als je daarop klikt, krijg je een veld te zien waar je je exploitantnummer kunt invoeren.

Let op: je moet het nummer volledig invoeren, dus inclusief de laatste 3 letters na het streepje, zoals je die hebt ontvangen van de RDW of DGLV. Als je de registratiecode niet volledig invoert, wordt deze niet geaccepteerd. (Hier kan verwarring ontstaan, omdat je de laatste 3 letters niet op je sticker of brandplaatje hoeft te zetten.)

Nadat je het exploitantnummer hebt ingevoerd, ben je in principe traceerbaar voor handhavers en burgers die in de buurt zijn. Die kunnen het signaal namelijk oppikken en zichtbaar maken door middel van een speciale app. Ook kan men zien welke route de drone heeft gevlogen en wat de locatie van de bestuurder is. Aan de hand van je exploitantnummer kan een handhaver opzoeken van wie een bepaalde drone is.
Uitzonderingen
Heeft je drone een C0-label, dan hoef je het nummer niet in te voeren in je instellingen, want Remote ID is niet verplicht voor C0-drones. Ook drones die gekocht zijn voor 1-1-2024 en die minder wegen dan 250 gram hoeven geen exploitantnummer uit te zenden.
Vlieg je met een drone zonder Cx-label die zwaarder is dan 250 gram? Dan mag je deze alleen nog gebruiken in Open subcategorie A3. Het is dan niet nodig om een Remote ID-addon te installeren.
Specific categorie
Vlieg je in de Specific categorie met een drone die geen Cx-label heeft? Dan zul je een Remote ID-addon (zoals bijvoorbeeld de Dronetag) moeten installeren op je drone. Deze module zorgt ervoor dat je exploitantnummer wordt uitgezonden, inclusief de andere vereiste informatie, zoals actuele telemetrie.
Op de website van EASA is een lijst te vinden met alle Remote ID-modules die voldoen aan de eisen.
(laatste update: 29-11-2023)
Met een firmware update zou DJI de identificatie van 10 naar 16 karakters kunnen verhogen, of een andere optie kunnen geven om je exploitantnummer uit te zenden. Wie weet kunnen de kleinere drones een CE nummer krijgen of sowieso wel in de A1 categorie blijven na 2023.
Betekent dit dan een dure investering in 2023 de prullenbak in kan of kan DJI nog iets doen voor bestaande drones?
Ik heb hem genoemd bij de “flight information” en bij “identificatienummer” mijn 06- nr vermeld. Een overijverige agent kan daar niks van vinden lijkt me.
Blijkbaar mag je ook een QR-code aanbrengen op je drone als exploitantnummer?
Ik denk dat een door mensen leesbare code nog altijd de beste oplossing is.
Hoe kom je aan een sticker met dit nummer erop?
Ik kan deze niet printen of maken!
Schrijf je dit met een stift op de drone, of hoe gaat dit werken. Zijn er zulke stickers te bestellen op Internet.
Groet Arno
Stickertje gemaakt met zo’n label printer van dymo. Klein maar duidelijk en weegt natuurlijk niets.
Werkt prima!
Ik heb eerst een stuk watervast plakband op mijn drone geplakt en vervolgensmet watervaste inkt het registratie -nummer van de RDW-zonder -de laatste 3 tekens- op dat stuk plakband geplakt.
Meer werk van maken is echt niet nodig.
Voor nu is dat ok, maar na 1-1-2024 moet je je exploitantnummer ook in het geheugen van je drone(s) zetten. Aangenomen dat die daar ondersteuning voor bieden.
mmm…Air2S kan in de ‘prullenbak’; alleen vliegen in A3, waardeloos. En geen Cx label, DJI gaat ook geen remote ID geven in Europa voor deze drone (bron: DJI)
Op het forum vond ik de volgende uitspraak van de administrator over de 2S:
‘The DJI Air 2S uses a standard remote ID which means that it was produced with built-in Remote ID broadcast capabilities. Once you the firmware to v02.04.23.10 or later, it will be RID-compliant.’
Je moet dus sowieso de remote ID invullen. Je moet alleen wel 150 meter weg blijven van gebouwen, mensen etc.
Ik denk dat ze refereren aan de Amerikaanse implementatie van Remote ID. Die verschilt van de Europese variant. Ik meen me te herinneren dat ik bij mijn Air 2S geen exploitantnummer kon invullen.
Welnee. Je hebt nog “ruimte” genoeg. A3 is wel iets beperkter, maar ook niet wereldschokkend. Wat is het probleem van 150 meter afstand houden ? Overigens WIE controleert die afstand en hoe stelt men dat vast ?? Je mag zonder Cx label gewoon blijven vliegen. Kortom: De soep …
Controleren ?, toezicht, gezag, orde en handhaving,……….
Niet voor het een of ander, maar liggen deze instanties niet al jaren op hun kont ?
Op straat, in het verkeer en overal is het chaos en niemand die daar iets aan doet.
Ik maak mij niet echt zo druk meer, als ik me netjes gedraag met mijn drone.
Ik kan mijn exploitantnummer inclusief laatste code niet invoeren in mijn spiksplinternieuwe AIR-3. De RC-2 controller geeft de melding “registration number format error. Check and retry”.
Controller zit op de WiFi en heb de code vaak gecontroleerd. Heb ook hoofdletters en kleine letters gebruikt. Nummer voldoet verder aan het format. Wat kan hier misgaan?!?
Voer je het streepje zelf ook in? En de 3 karakters na het streepje, zoals verstrekt door de RDW?
Ja, streepje en drie cijfers. Voor het streepje is 16 karakters. Zou dus aan het format moeten voldoen.
Aangezien het al weken lang regent zit ik wel binnen en heeft de drone geen GPS. Misschien ligt het daaraan?
Update: gelukt! Bleek dat ik zelf niet zo snugger was want ik had een hoofdletter i ingevoerd waar het een kleine letter L moest zijn. In my defense, die zijn dus letterlijk hetzelfde. Even navraag gedaan op het DJI forum en dit is het format waaraan moet worden voldaan:
1. Drie hoofdletters voor de landaanduiding volgens SO 3166 Alpha‑3 code.
2. Dertien random tekens die dus allemaal LOWERCASE moeten zijn
3. Altijd een streepje (hyphen)
4. Drie tekens van de veiligheidscode die altijd LOWERCASE moeten zijn (in mijn geval toevallig alledrie cijfers)
Weer wat geleerd!
Bij mij lukt het echt niet en ik heb deze wijze gevolgd 🙁 bij mij staat er in mijn operator nummer een I , dus ik vermoed dat dit een hoofdlettter i is, maar toch lukt het niet, heb al kleine letter i ook geprobeerd maar helaas. Ik ga contact opnemen met DJI en EASA
hier heb ik het zelfde en is niet in te voeren meer
het is gelukt
het was bij mij een kleine letter l die ik als hooftletter aan zag
Ik vraag me het volgende af in de meeste wat oudere DJI drones zit nog het Aeroscope systeem, hierin kan je ook informatie zetten zoals je exploitantnummer etc. ( een veld van 10 en 90 karakters )
nu is DJI gestopt met de productie van dit systeem maar de drones zenden het nog wel uit (inclusief de vlucht gegevens ), kan dit ook gedetecteerd worden met de huidege drone scanners ? Dan zou een “ad on” module niet nodig zijn.
Op zich een logische gedachtegang, maar Aeroscope verschilt toch van Remote ID. Drones van DJI kunnen ook als ze geen Remote ID hebben (nog) wel gedetecteerd worden door Aeroscope detectors, maar die vangen alleen DJI-drones op, geen andere merken. Daarin verschilt Aeroscope van Remote ID: Aeroscope is een gesloten (merkgebonden) systeem, Remote ID is een open standaard en in principe merkagnostisch.
De mogelijkheid om het nummer in te voeren ontbreekt in het menu voor de mini pro 4.
De laatste software is geïnstalleerd.
Dat is juist. C0-klasse drones vallen niet onder de Remote ID-verplichting.
Ik heb net mijn A1-A3 behaald in Luxemburg moet ik dit nog aanmelden bij rdw en ben ik verplicht een exploitantnummer aan te vragen.
Elke drone met een camera moet aangemeld worden bij het RDW.
Drones met C0 hoeven geen remote ID ingevoerd. Drones met C1 en hoger wel.
Ik heb zojuist geprobeerd om mijn exploitant nummer te programmeren in zowel mijn avata als mijn dji fpv. Bij mijn weten moet ik hiervoor mijn telefoon aansluiten op de goggles en de dji fly app gebruiken. volgens de informatie die ik heb zou er dan bij de camera weergave op de telefoon rechtsboven 3 puntjes moeten staat waarin een safety menu zou moeten verschijnen. Deze puntjes verschijnen inderdaad maar de enige optie daar is een live streaming menu. Vooraf aan dit alles heb ik van alle apparaten firmware en software updates uitgevoerd. Ik heb binnenshuis de drones gestart en beide starten gewoon op zonder remote ID meldingen en lijken klaar om te gebruiken. weet iemand op welke wijze ik deze nummers alsnog kan invoeren? Waarschijnlijk zie ik gewoon iets doms over het hoofd. bij de invoering van alle beperkende nieuwe regels had ik de handdoek in de ring gegooit, maar het blijft toch een beetje roepen 🙂
Pfff,… ik heb een Mavic 2 pro én zoom, met een RM500 smartcontroler.
Maar ik kom er niet uit wat er nu voor abracadabra wordt uitgelegd ?
Ik ben een hobby vlieger en maak wat filmpjes en foto’s van landschap, kasteel, en mooie gebouwen en bijzondere natuur bouwwerken.
Ik lees van alles, maar snap er niets meer van, uitzondering hier, en uitzondering daar, kilogram zus en zo………
Wordt tijd dat de Rijks overheid eens wat in normale taal uitlegt.
De Mavic 2 is voor de wet een ‘legacy drone’ en mag alleen nog maar gebruikt worden in Open subcategorie A3, op minstens 150 meter afstand van woon-, handels-, industrie- of recreatiezones. Je moet een dronebewijs A1/A3 hebben en je exploitantnummer op je drones aanbrengen, that’s it.