FAQ

Moet ik mijn exploitantnummer inprogrammeren in mijn drone?

Wie zich als drone-operator registreert bij de RDW, ontvangt een exploitantnummer. Deze code dient zichtbaar aangebracht te worden op alle drones waarmee je vliegt. Maar daar blijft het niet bij: vanaf 1 januari 2024 moet je het exploitantnummer in veel gevallen ook laten uitzenden door je drone. Dat heet ook wel Remote ID. Hoe je dit op de juiste manier instelt, lees je in dit artikel.

Exploitantnummer

De verplichting om je te registreren als dronevlieger vloeit voort uit de Europese droneregelgeving, die op 31 december 2020 is ingegaan. Wie vliegt met een drone die meer weegt dan 250 gram, of welke voorzien is van een camera, moet zich verplicht registreren.

Na het doorlopen van het registratieproces bij de RDW (in België: via het DGLV) ontvang je een exploitantnummer. Dit is een unieke registratiecode, die naar jou of jouw bedrijf herleidbaar is. Het deel voor het streepje (dus minus de laatste 3 karakters) moet je zichtbaar op je drone aanbrengen, met behulp van een sticker of een brandplaatje.

Remote ID

Vanaf 1-1-2024 moet je het exploitantnummer niet alleen zichtbaar aanbrengen op je drone, maar ook laten uitzenden. Dat heet ook wel identificatie op afstand, of Remote ID. Als je drone een C1, C2 of C3-label heeft (al dan niet verkregen na een update), dan is dat eenvoudig te regelen: je hoeft het nummer alleen in te voeren in het instellingenmenu van je drone.

In het geval van een DJI-drone ga je in DJI Fly naar de settings (icoontje rechtsbovenin). Dan ga je naar het tabblad ‘Safety’. Halverwege vindt je de optie ‘UAS Remote Identification’. Als je daarop klikt, krijg je een veld te zien waar je je exploitantnummer kunt invoeren.

Het invoerveld voor je exploitantnummer vind je bij DJI-drones onder het tabblad ‘Safety’

Let op: je moet het nummer volledig invoeren, dus inclusief de laatste 3 letters na het streepje, zoals je die hebt ontvangen van de RDW of DGLV. Als je de registratiecode niet volledig invoert, wordt deze niet geaccepteerd. (Hier kan verwarring ontstaan, omdat je de laatste 3 letters niet op je sticker of brandplaatje hoeft te zetten.)

Let op: je moet je exploitantnummer *inclusief* de laatste 3 letters invoeren!

Nadat je het exploitantnummer hebt ingevoerd, ben je in principe traceerbaar voor handhavers en burgers die in de buurt zijn. Die kunnen het signaal namelijk oppikken en zichtbaar maken door middel van een speciale app. Ook kan men zien welke route de drone heeft gevlogen en wat de locatie van de bestuurder is. Aan de hand van je exploitantnummer kan een handhaver opzoeken van wie een bepaalde drone is.

Uitzonderingen

Heeft je drone een C0-label, dan hoef je het nummer niet in te voeren in je instellingen, want Remote ID is niet verplicht voor C0-drones. Ook drones die gekocht zijn voor 1-1-2024 en die minder wegen dan 250 gram hoeven geen exploitantnummer uit te zenden.

Vlieg je met een drone zonder Cx-label die zwaarder is dan 250 gram? Dan mag je deze alleen nog gebruiken in Open subcategorie A3. Het is dan niet nodig om een Remote ID-addon te installeren.

Specific categorie

Vlieg je in de Specific categorie met een drone die geen Cx-label heeft? Dan zul je een Remote ID-addon (zoals bijvoorbeeld de Dronetag) moeten installeren op je drone. Deze module zorgt ervoor dat je exploitantnummer wordt uitgezonden, inclusief de andere vereiste informatie, zoals actuele telemetrie.

Op de website van EASA is een lijst te vinden met alle Remote ID-modules die voldoen aan de eisen.

(laatste update: 29-11-2023)

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

22 gedachten over “Moet ik mijn exploitantnummer inprogrammeren in mijn drone?

  • Met een firmware update zou DJI de identificatie van 10 naar 16 karakters kunnen verhogen, of een andere optie kunnen geven om je exploitantnummer uit te zenden. Wie weet kunnen de kleinere drones een CE nummer krijgen of sowieso wel in de A1 categorie blijven na 2023.

    Beantwoorden
  • Betekent dit dan een dure investering in 2023 de prullenbak in kan of kan DJI nog iets doen voor bestaande drones?

    Beantwoorden
  • Ik heb hem genoemd bij de “flight information” en bij “identificatienummer” mijn 06- nr vermeld. Een overijverige agent kan daar niks van vinden lijkt me.

    Beantwoorden
  • Blijkbaar mag je ook een QR-code aanbrengen op je drone als exploitantnummer?

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Ik denk dat een door mensen leesbare code nog altijd de beste oplossing is.

      Beantwoorden
  • Hoe kom je aan een sticker met dit nummer erop?
    Ik kan deze niet printen of maken!

    Schrijf je dit met een stift op de drone, of hoe gaat dit werken. Zijn er zulke stickers te bestellen op Internet.

    Groet Arno

    Beantwoorden
    • Stickertje gemaakt met zo’n label printer van dymo. Klein maar duidelijk en weegt natuurlijk niets.
      Werkt prima!

      Beantwoorden
    • Ik heb eerst een stuk watervast plakband op mijn drone geplakt en vervolgensmet watervaste inkt het registratie -nummer van de RDW-zonder -de laatste 3 tekens- op dat stuk plakband geplakt.
      Meer werk van maken is echt niet nodig.

      Beantwoorden
      • Avatar foto Wiebe de Jager

        Voor nu is dat ok, maar na 1-1-2024 moet je je exploitantnummer ook in het geheugen van je drone(s) zetten. Aangenomen dat die daar ondersteuning voor bieden.

        Beantwoorden
  • mmm…Air2S kan in de ‘prullenbak’; alleen vliegen in A3, waardeloos. En geen Cx label, DJI gaat ook geen remote ID geven in Europa voor deze drone (bron: DJI)

    Beantwoorden
    • Op het forum vond ik de volgende uitspraak van de administrator over de 2S:
      ‘The DJI Air 2S uses a standard remote ID which means that it was produced with built-in Remote ID broadcast capabilities. Once you the firmware to v02.04.23.10 or later, it will be RID-compliant.’
      Je moet dus sowieso de remote ID invullen. Je moet alleen wel 150 meter weg blijven van gebouwen, mensen etc.

      Beantwoorden
      • Avatar foto Wiebe de Jager

        Ik denk dat ze refereren aan de Amerikaanse implementatie van Remote ID. Die verschilt van de Europese variant. Ik meen me te herinneren dat ik bij mijn Air 2S geen exploitantnummer kon invullen.

        Beantwoorden
    • Welnee. Je hebt nog “ruimte” genoeg. A3 is wel iets beperkter, maar ook niet wereldschokkend. Wat is het probleem van 150 meter afstand houden ? Overigens WIE controleert die afstand en hoe stelt men dat vast ?? Je mag zonder Cx label gewoon blijven vliegen. Kortom: De soep …

      Beantwoorden
  • Ik kan mijn exploitantnummer inclusief laatste code niet invoeren in mijn spiksplinternieuwe AIR-3. De RC-2 controller geeft de melding “registration number format error. Check and retry”.

    Controller zit op de WiFi en heb de code vaak gecontroleerd. Heb ook hoofdletters en kleine letters gebruikt. Nummer voldoet verder aan het format. Wat kan hier misgaan?!?

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Voer je het streepje zelf ook in? En de 3 karakters na het streepje, zoals verstrekt door de RDW?

      Beantwoorden
      • Ja, streepje en drie cijfers. Voor het streepje is 16 karakters. Zou dus aan het format moeten voldoen.
        Aangezien het al weken lang regent zit ik wel binnen en heeft de drone geen GPS. Misschien ligt het daaraan?

        Beantwoorden
        • Update: gelukt! Bleek dat ik zelf niet zo snugger was want ik had een hoofdletter i ingevoerd waar het een kleine letter L moest zijn. In my defense, die zijn dus letterlijk hetzelfde. Even navraag gedaan op het DJI forum en dit is het format waaraan moet worden voldaan:
          1. Drie hoofdletters voor de landaanduiding volgens SO 3166 Alpha‑3 code.
          2. Dertien random tekens die dus allemaal LOWERCASE moeten zijn
          3. Altijd een streepje (hyphen)
          4. Drie tekens van de veiligheidscode die altijd LOWERCASE moeten zijn (in mijn geval toevallig alledrie cijfers)

          Weer wat geleerd!

          Beantwoorden
          • Bij mij lukt het echt niet en ik heb deze wijze gevolgd 🙁 bij mij staat er in mijn operator nummer een I , dus ik vermoed dat dit een hoofdlettter i is, maar toch lukt het niet, heb al kleine letter i ook geprobeerd maar helaas. Ik ga contact opnemen met DJI en EASA

  • Ik vraag me het volgende af in de meeste wat oudere DJI drones zit nog het Aeroscope systeem, hierin kan je ook informatie zetten zoals je exploitantnummer etc. ( een veld van 10 en 90 karakters )
    nu is DJI gestopt met de productie van dit systeem maar de drones zenden het nog wel uit (inclusief de vlucht gegevens ), kan dit ook gedetecteerd worden met de huidege drone scanners ? Dan zou een “ad on” module niet nodig zijn.

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Op zich een logische gedachtegang, maar Aeroscope verschilt toch van Remote ID. Drones van DJI kunnen ook als ze geen Remote ID hebben (nog) wel gedetecteerd worden door Aeroscope detectors, maar die vangen alleen DJI-drones op, geen andere merken. Daarin verschilt Aeroscope van Remote ID: Aeroscope is een gesloten (merkgebonden) systeem, Remote ID is een open standaard en in principe merkagnostisch.

      Beantwoorden
      • De mogelijkheid om het nummer in te voeren ontbreekt in het menu voor de mini pro 4.
        De laatste software is geïnstalleerd.

        Beantwoorden
        • Avatar foto Wiebe de Jager

          Dat is juist. C0-klasse drones vallen niet onder de Remote ID-verplichting.

          Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan Jeroen Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier