Onderzoek

Uitkomst lezersonderzoek 2020: Bijna helft dronevliegers wacht met registratie & opleiding

Ruim dertienhonderd dronevliegers deden in december 2020 mee aan het jaarlijkse Dronewatch lezersonderzoek. Een opmerkelijke uitkomst is dat 44% van de ondervraagden zegt nog even af te wachten als het gaat om het voldoen aan de nieuwe Europese droneregels. Twee derde denkt uiteindelijk actief te worden in de Open categorie; een kwart weet het nog niet.

Deelnemers en dronebezit

In totaal deden 1.358 dronevliegers uit Nederland en België mee aan het onderzoek: een nieuw record. De gemiddelde leeftijd is 49 jaar. Zoals altijd zijn de mannen ruim oververtegenwoordigd: slechts 4,6% van de deelnemers is van het vrouwelijke geslacht. Er is een aardige aanwas van nieuwe dronevliegers: bijna een kwart van de deelnemers heeft afgelopen jaar voor het eerst een drone gekocht.

Opvallend is dat drones van DJI nog altijd veruit populair zijn: 86% vliegt met een drone van dit merk. Het gros van de toestellen valt in de gewichtscategorie 0-250 gram (Mavic Mini, Mini 2), 250-500 gram (Spark, Mavic Air) en 500 gram tot 2 kg (Mavic, Phantom). Nog geen 8% vliegt met drones zwaarder dan 2 kg. 14% geeft aan afgelopen jaar te maken gehad te hebben met een crash of fly-away.

Wijze van gebruik

Hobbymatig fotograferen en filmen doet bijna 85%. Een flink deel doet dat (ook) beroepsmatig: dit geldt maar liefst voor één op de vijf respondenten. ‘Gewoon af en toe wat vliegen’ is toch nog goed voor een derde van de dronevluchten. Drone racing bungelt nog altijd onderaan als activiteit die men uitvoert met drones.

Een derde van de deelnemers denkt in 2021 wel een nieuwe drone te gaan kopen. In negen van de tien gevallen zou het daarbij om een drone van DJI gaan. Als voorwaarde voor aanschaf stelt 43% dat de nieuwe drone dan wel een Cx CE-label moet hebben. De prijscategorieën 500-1.000 euro en 1.000-1.500 euro werden het vaakst aangekruist.

Regelgeving

De helft van alle dronevliegers is positief gestemd over de Europese regels. Slechts een op de tien is ronduit negatief. Als het gaat om bekendheid met de nieuwe regelgeving zegt twee derde van de respondenten ‘redelijk’ of ‘goed’ op de hoogte te zijn. Ruim twee derde verwacht in de Open categorie actief te worden (50/50 verdeeld over subcategorieën A1 en A2, een kwart weet nog niet welke subcategorie). Slechts 8% noemt Specific.

Opmerkelijk is dat 44% van de deelnemers zegt nog even af te wachten met actie ondernemen, als het gaat om het voldoen aan de nieuwe regels (registreren, opleiding volgen). Wat opleidingen betreft: de deelnemers willen gemiddeld tot ca. 50 euro betalen voor de basisopleiding A1/A3. Voor de aanvullende opleiding A2 wil men maximaal ca. 70 euro neerleggen.

Beroepsmatig vliegen

Interessant is dat ruim de helft van de respondenten al zakelijk gebruik maakt van drones, of zegt dat in de toekomst ‘misschien’ of ‘zeker’ te willen gaan doen. Fotografie en film staan ruim bovenaan als beoogde toepassingen. Inspecties volgen op een derde plek. Toepassingen in de landbouw werd slechts door 10% van de zakelijke dronevliegers genoemd.

40% van de dronevliegers met beroepsmatige aspiraties denkt dat de Europese regelgeving meer mogelijkheden met zich meebrengt voor professioneel dronegebruik. De helft is hier nog wat onzeker over. Vier op de tien professionals zien meerwaarde in een brancheorganisatie, die hun belangen bij de overheid vertegenwoordigt. De helft daarvan zegt al aangesloten te zijn bij een vereniging.

Maatschappelijke acceptatie

Gevraagd naar de grootste bedreiging voor de verdere ontwikkeling van de dronesector wordt door ruim de helft van de deelnemers ‘misbruik door kwaadwillenden’ genoemd. Vliegverboden in natuurgebieden en een gebrek aan maatschappelijke acceptatie in het algemeen (met privacyzorgen in het bijzonder) worden als andere belangrijke belemmeringen genoemd.

Wat nieuwe toepassingen betreft, zien zeven op de tien ondervraagden wel iets in het vervoer van medische goederen door drones. Personenvervoer met behulp van luchttaxi’s vinden maar vier op de tien een goed idee. De helft ziet met oud en nieuw liever een droneshow dan vuurwerk; een kwart wil graag allebei.

Drones van professionele gebruikers (politie, aangekondigde inspectie) mogen van ca. driekwart van de deelnemers boven of rond het huis vliegen. Daarvan wil twee derde dan wel via een app kunnen zien van wie de drone is.

Als het gaat om hobbydrones vindt ca. de helft het geen probleem als deze boven de eigen woonomgeving vliegen, waarvan iets meer dan de helft via een app zou willen kunnen zien van wie de drone is. De groep die liever helemaal geen hobbydrones nabij het eigen huis ziet vliegen (20%) is echter groter dan de groep die liever geen professionele drones in de buurt wil hebben (10%).

Wat betreft instanties en lokale overheden die volgens de geënquêteerden ook zeggenschap zouden moeten krijgen over het (lokale) luchtruim, dan noemt maar liefst een kwart de burgemeester/gemeente. Een vijfde noemt de politie, en een zesde vindt dat de provincie ook zeggenschap moet krijgen. Slechts een tiende vindt dat natuurbeheerders meer te zeggen moeten krijgen.

Uitslag winactie

Onder de deelnemers mochten we drie prijzen verloten: een DJI Mini 2 (beschikbaar gesteld door Space53), een opleiding DronePilot Basic (beschikbaar gesteld door Drone Flight Academy) en een Bol.com cadeaubon.

De winnaars ontvangen zo snel mogelijk persoonlijk bericht. Bij deze willen we iedereen hartelijk bedanken voor hun deelname. Wil je op de hoogte blijven van nieuwe onderzoeken en winacties, meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

4 gedachten over “Uitkomst lezersonderzoek 2020: Bijna helft dronevliegers wacht met registratie & opleiding

  • Leuk om te lezen wat anderen vinden via deze enquête!
    Het grafiekje met belemmeringen mist trouwens nog een paar labels.

    Beantwoorden
  • Gerard Slokker

    Beste redactie.
    Ik heb mijn vliegbewijs A1-A3 gehaald bestaande uit een mailtje van de RDW wat je uit moet printen op een A4 blaadje i.p.v. dat je een pasje krijgt.
    Het A4tje is niet kleiner te maken want dan is het nummer niet meer te lezen (te grove pixels)
    Ook moet je je drone(s) registreren kost ook weer geld en moet ieder jaar verlengd worden.
    Registratienummer werd ook doorgemaild en je moet maar zelf uitzoeken hoe je het aanbrengt op je drone(s) en chip (als dat mogelijk is)
    Lekker verdienmodelletje RWD schandalig.

    Beantwoorden
  • Gerard Slokker

    ZAT EEN FOUT IN MIJN VORIGE BERICHT MOET ZIJN (met een registratienummer voorzien)
    Beste redactie.
    Ik heb mijn vliegbewijs A1-A3 gehaald bestaande uit een mailtje van de RDW wat je uit moet printen op een A4 blaadje i.p.v. dat je een pasje krijgt.
    Het A4tje is niet kleiner te maken want dan is het nummer niet meer te lezen (te grove pixels)
    Ook moet je je drone(s) met een registratienummer voorzien kost ook weer geld en moet ieder jaar verlengd worden a 13 Euro.
    Registratienummer werd ook doorgemaild en je moet maar zelf uitzoeken hoe je het aanbrengt op je drone(s) en chip (als dat mogelijk is)
    Lekker verdienmodelletje RWD schandalig.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan Marnix Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier