Dronekaart van Aeret als eerste up-to-date gemaakt

Dronepiloten die op een kaart van Nederland willen checken waar ze wel (of beter gezegd: niet) mogen vliegen met hun drone hebben de keuze uit een aantal apps en webapplicaties, waaronder Drone Preflight van Aeret, Vlieg Veilig van a.s.r. en GoDrone van LVNL. De webapp van Aeret is als eerste up-to-date gemaakt aan de hand van de nieuwe droneregels.

Veranderingen

De introductie van de Europese regelgeving voor drones – en dan met name het concept van zonering – heeft nogal wat consequenties voor de diverse apps met dronekaarten. Niet alleen zijn er nieuwe no-flyzones bijgekomen, ook moeten dronevliegers in de Open categorie nu een minimumafstand aanhouden ten opzichte van bepaalde wegtypen en zijn de no-flyzones rondom helihavens kleiner geworden. Flink wat veranderingen dus.

De webapplicatie Drone Preflight van Aeret is als eerste geactualiseerd, aan de hand van open data die door de overheid beschikbaar is gesteld. Zo zijn gebieden die aangemerkt zijn als vitale infrastructuur en beveiligde gebieden (zoals zeehavens, militaire inrichtingen, detentiecentra en bepaalde industriegebieden) nu terug te vinden in de vorm van no-flyzones. Verder is de radius rondom helihavens verkleind (van 3 naar 1,2 km).

De vorm van de nieuwe no-flyzones wordt in de nabije toekomst nog verder verfijnd. Nu nog wordt er bijvoorbeeld een cirkel met een vaste straal van 500 meter getoond rondom het vestigingsadres van kwetsbare bedrijven. Dat moeten veelhoeken worden die beter aansluiten op de werkelijkheid.

Wie op een bepaalde locatie op de kaart klikt, krijgt uitleg te zien die toegespitst is op de subcategorieën A1, A2 en A3. In veel gevallen luidt de conclusie helaas dat een vlucht in de Open categorie helemaal niet is toegestaan, zoals in gecontroleerd luchtruim en havengebieden. Wie daar toch wil vliegen, moet uitwijken naar de Specific categorie. Voor militaire laagvlieggebieden geldt dat alleen dronevluchten in Open subcategorieën A1 en A2 toegestaan zijn, tot maximaal 30 meter hoog.

GoDrone en Vlieg Veilig

De ‘officiële’ app GoDrone van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) is op het moment van schrijven nog niet up-to-date gemaakt. Via het beginscherm van de app worden gebruikers doorverwezen naar de online PDOK-viewer van het Kadaster, waarin de nieuwe no-flyzones te zien zijn. LVNL stelt dat de nieuwe drone zones zo snel mogelijk in de app worden geïntegreerd.

De Vlieg Veilig-app van verzekeraar a.s.r. (beschikbaar voor iOS en Android) heeft weliswaar een update gekregen, maar de getoonde kaartinformatie is nog niet aangepast. Zo zijn de nieuwe no-flyzones bij zeehavens, bepaalde industriegebieden en detentiecentra nog niet terug te vinden. De makers van de app hopen de kaartinformatie spoedig te vernieuwen. Wel toont de app nu uitleg over de nieuwe droneregels tijdens het aanmeldproces.

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over een volledige ROC vergunning.

7 gedachten over “Dronekaart van Aeret als eerste up-to-date gemaakt

  • 6 januari 2021 om 13:11
    Permalink

    nu lijkt er een ruime rand om de havengebieden (maasvlakte) is getrokken, waardoor het lijkt alsof je daar nu niet meer bij de maasmond, buiten het havengebied, zou mogen vliegen.
    De kaart moet nog worden gefinetuned lijkt het

    Beantwoorden
  • 6 januari 2021 om 13:21
    Permalink

    Beste Wouter,

    De (verboden) havengebieden hebben we 1:1 overgenomen uit de aangeleverde brondata-set door de Overheid. Ook daar is het gebied bij de maasmond als verboden gebied geclassificeerd.

    Met vriendelijke groet,

    Mark de Haan
    Aeret

    Beantwoorden
    • 6 januari 2021 om 14:24
      Permalink

      heb je een email adres Mark, kunnen we misschien hier buiten het er even over hebben ;-0

      Beantwoorden
  • 6 januari 2021 om 16:50
    Permalink

    De Aeret applicatie is een erg fijne kaart, ik vind hem een stuk beter werken dan die van LVNL. Het is ook erg fijn dat er wat meer uitleg bij de zones staat. Echter is het voor mij als beginnend vlieger soms nog vrij onduidelijk wat zones zoals bijvoorbeeld TRA en TSA precies betekenen. Vaak zijn er ook op bepaalde plekken meerdere zones, waarbij er verschil is tussen het wel of niet mogen vliegen (bijvoorbeeld de TRA en TSA rond Leusderheide.

    Beantwoorden
  • 9 januari 2021 om 15:32
    Permalink

    Drone preflight op het web is uitstekend, jammer dat er geen app van is. Eris een app drone prefilght, dat zijn oplichters die met die naam geld willen verdienen, is een ordiair notitie blok.

    Op de Aeret kaart valt op dat er nu op allerlei plaatsen bij bedrijven in een straal van 500m niet meer gevolgen mag worden, niet altijd is er sprake van een bedrijf met gevaar. wie bepaald deze extra nofly zones?

    Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier