Volgend jaar testvluchten met dronetaxi boven Nederlandse steden

In het kader van een nieuw Europees project op het gebied van Urban Air Mobility (UAM) gaan er in 2022 voor het eerst in Nederland testvluchten met een elektrisch aangedreven tweepersoons luchttaxi uitgevoerd worden, mogelijk boven Amsterdam, Rotterdam en Enschede. Het doel is om te onderzoeken hoe droneverkeer op een veilige manier kan bijdragen aan duurzamere en slimmere steden.

Urban Air Mobility

Urban Air Mobility is een verzamelnaam voor alle ontwikkelingen en innovaties rondom nieuwe vormen van luchtvervoer. Daarbij kun je denken aan pakketvervoer door drones, inspectievluchten over lange afstanden en zelfs personenvervoer door middel van pilootloze elektrisch aangedreven luchttaxi’s. Het gemeenschappelijk doel is om congestie in steden te verminderen, goederenvervoer te versnellen en transport te verduurzamen.

Om de ontwikkeling van UAM in een stroomversnelling te brengen heeft de Europese Unie het Air Mobility Urban – Large Experimental Demonstration (“AMU-LED”) project opgestart. In totaal doen 17 bedrijven en kennisinstellingen mee aan het project, waaronder grote namen als Airbus en Boeing. Er zijn ook Nederlandse organisaties betrokken bij het project, namelijk AirHub, Space53, Gemeente Amsterdam en Koninklijke NLR. De innovatiesubsidie komt vanuit SESAR Joint Undertaking, onderdeel van het Horizon 2020 programma.

“Het AMU-LED project vormt een prachtige kans om de meerwaarde van UAM voor de maatschappij te laten zien en brengt nieuwe technieken als 5G, kunstmatige intelligentie en drones samen. We kijken er naar uit om te laten zien wat de Nederlandse drone-industrie in huis heeft”, zegt Stephan van Vuren van AirHub.

Testvliegen met een dronetaxi

Ook het Chinese bedrijf EHang maakt deel uit van het consortium. Dit bedrijf werkt aan personenvervoer door middel van elektrisch aangedreven multicopters. Het bedrijf heeft al tienduizenden vlieguren gemaakt met de EH216 personendrone. Onlangs verkreeg EHang een vergunning om testvluchten in Oostenrijk te mogen uitvoeren. En in 2022 is ook Nederland aan de beurt. Mogelijk gaat er zelfs rondgevlogen worden boven Amsterdam, Rotterdam en Enschede, alhoewel de testlocaties nog niet vaststaan.

De EHang 216 is een tweezitter met 16 elektromotoren en propellers, een leeggewicht van 360 kg en een laadvermogen van 260 kg. De dronetaxi is 1,77 meter hoog, 5,61 meter breed en kan een maximale snelheid van 160 km/u behalen, 25 minuten vliegen, en heeft een bereik van 30-40 km. Het toestel wordt op afstand bestuurd vanuit een controlekamer.

Henk Hesselink (Senior R&D Manager bij NLR): “EHang laat nu al in China toeristen een rondvlucht maken in een drone die bestuurd wordt vanaf de grond. Er moet nog veel geregeld worden, maar zo concreet zouden wij het ook willen maken: zonder meevliegende piloot, personen en vracht vervoeren gecoördineerd in U-space – een in hoge mate geautomatiseerde luchtverkeersleiding voor drones.”

Andere vormen van UAM

Naast personenmobiliteit draait AMU-LED ook om andere vormen van UAM, zoals vrachtvervoer, transport van medische goederen, inspectie van infrastructuur, inzet door hulpdiensten en surveillance door politie. Alle aspecten van UAM komen daarbij aan bod, van mobiele datacommunicatie, luchtruimintegratie en U-space, benodigde infrastructuur zoals vertiports, regelgeving en publieke acceptatie.

In totaal moeten er gedurende de looptijd van het project 100 vlieguren gemaakt worden in Nederland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. De lessen die geleerd worden tijdens de demonstratievluchten zullen worden gedeeld met de Europese luchtvaartorganisaties EASA en EUROCONTROL.

“Wereldwijd wordt UAM een hot item. Zelfs onze Nederlandse minister van IenW noemde in haar opening van de laatste Amsterdam Drone Week de luchttaxi’s die mogelijk boven de Nederlandse steden gaan vliegen. Wij kunnen als drone-innovatiecluster niet wachten om daadwerkelijk in de praktijk met deze nieuwe technologie aan de slag te gaan. We voorzien goede kansen voor Nederlandse ontwikkelaars om hierin een internationale marktpositie op te bouwen, mits we in dit project kunnen aantonen dat dat veilig en verantwoord kan”, aldus Marc Sandelowsky van drone innovatie- en testcenter Space53.

Soortgelijk project in Parijs

AMU-LED is niet het enige project waarbij er proefvluchten gemaakt gaan worden met personendrones. In juni 2021 is het de bedoeling dat er bij een vliegveld in de buurt van Parijs een aantal proefvluchten uitgevoerd gaan worden met luchttaxi’s van EHang en Volocopter. Dit in de aanloop naar de Olympische en Paralympische Spelen van 2024, waarbij UAM een rol van betekenis moet gaan spelen op het logistieke vlak.

Ook bij dit project is NLR betrokken, met name op het vlak van onderzoek naar maatschappelijke acceptatie van Urban Air Mobility-toepassingen. Dat doet het NLR onder andere door de verdere ontwikkeling van de Virtual Community Noise Simulator, waarmee geluidoverlast door overvliegende luchttaxi’s gesimuleerd kan worden.

(Coverfoto: John Samuel, CC-BY-SA / EHang)

 

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over een volledige ROC vergunning.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier