Veel kritiek op idee AirMap om dronevluchten te gaan belasten

AirMap is onder vuur komen te liggen nadat het bedrijf via Twitter het idee opperde om dronevluchten te gaan belasten, bijvoorbeeld door kosten in rekening te brengen voor starts en landingen. Op die manier zou er een nieuwe inkomstenstroom ontstaan voor overheden, om zodoende UTM-services (zoals die van AirMap) te kunnen bekostigen. Veel dronevliegers reageren furieus op het idee. Maar daarmee is het kostenvraagstuk niet van tafel.

Van app naar UTM

Veel dronevliegers kennen AirMap van de gelijknamige app, welke informatie weergeeft over het luchtruim. Op een kaart worden CTRs, helihavens, natuurgebieden en andere no-flyzones weergegeven. In de VS is het mogelijk om via de app toestemming te vragen voor een dronevlucht in gecontroleerd luchtruim (LAANC). Ook kan de app gebruikt worden om dronemissies voor te bereiden en vluchten te loggen.

De ambities van AirMap gaan echter verder dan een app alleen. Zo positioneert het bedrijf zich in toenemende mate als unmanned traffic management (UTM)-provider. UTM moet er in de toekomst voor zorgen dat onbemand en bemand luchtverkeer veilig geïntegreerd kan worden. Daarvoor moeten er nieuwe diensten worden ontwikkeld voor luchtverkeersbeheer, en AirMap ziet daar een toekomst voor zichzelf.

De smartphone-app van AirMap toont no-flyzones in de omgeving.

Idee: dronevluchten belasten

De vraag is alleen wie er voor die dienstverlening gaat betalen. AirMap denkt dat de rekening misschien wel bij de gebruikers – dus de dronevliegers – neergelegd zou kunnen worden. In een (inmiddels verwijderde) serie tweets stuurde AirMap afgelopen vrijdag het volgende idee de wereld in:

“Provinciale en lokale overheden hebben altijd al de bevoegdheid gehad om UAS starts en landingen aan banden te leggen, via zonering en hun politiemacht. Maar ze willen meer doen om veilig gebruik van drones in hun communities te bevorderen. Met een UTM-systeem kunnen overheden dronegebruikers in de omgeving waarschuwen of luchtruimrestricties instellen, afhankelijk van hun autorisaties binnen het systeem. Dronetechnologie biedt nieuwe economische voordelen. Overheden krijgen de mogelijkheid om inkomstenstromen te genereren waarmee die UTM-systemen bekostigd kunnen worden, zoals een belasting op starts en landingen. Ze kunnen ook programma’s in het leven roepen die lokaal gebruik van onbemande systemen stimuleren.”

Een screenshot van de (inmiddels verwijderde) tweets van AirMap

Veel kritiek

Het idee om dronevluchten te gaan belasten schoot veel dronevliegers echter in het verkeerde keelgat. Binnen de kortste keren regende het boze reacties op Twitter, met name van Amerikaanse dronevliegers:

“UAS & AAM brengen significante economische voordelen voor steden met zich mee – die veel meer kunnen opbrengen dan belastingen en heffingen, die de industrie extra benadelen. Dit laat een gebrek aan inzicht in de dronesector zien”, stelt Diana Marina Cooper.

“Serieus? Belastingen op starts en landingen? Als een landschapsfotograaf, met niet al te hoge inkomsten, zie ik niet in waar dit op slaat. De Airmap app is verwijderd van mijn devices, aangezien het duidelijk is dat jullie deze branche niet steunen”, zegt Jeff Gritchen.

“Het luchtruim moet gratis en open voor iedereen blijven. #nodronetax”, stelt het Pilot Institute.

“Dit is belachelijk! Ik delete Airmap ook. bedankt voor de mes in de rug!”, schrijft Bob Burnett.

De storm van kritiek deed AirMap besluiten om de tweets weer te deleten, maar toen was het al te laat: er waren al screenshots van gemaakt, en op diverse blogs werd er aandacht besteed aan het belastingidee. Op Twitter ontstond spontaan de hashtag #boycotairmap.

Link met GoDrone / U-space

Het idee van AirMap is mogelijk een voorproefje van wat ons in Europa te wachten staat. Hier moet U-space uiteindelijk gaan zorgen voor de ordentelijke integratie van drones in het luchtruim. Daarvoor moeten UTM-diensten en -systemen ontwikkeld worden, waarbij het ook hier de vraag is wie daarvoor gaat betalen. Het is goed denkbaar dat de rekening uiteindelijk bij drone-operators wordt neergelegd: de gebruiker betaalt.

In feite laat GoDrone (door Altitude Angel ontwikkeld in opdracht van Luchtverkeersleiding Nederland) al zien welke kant het opgaat. In deze app is sinds kort de mogelijkheid verwerkt om een preautorisatie aan te vragen voor een dronevlucht in een CTR-gebied, door operators met de juiste bevoegdheid. Nu nog is dat kosteloos, maar er wordt al wel gehint op de mogelijkheid dat hier in de toekomst kosten voor in rekening worden gebracht.

Mogelijk gaat GoDrone in de toekomst ‘missiekosten’ in rekening brengen.

Kosten en baten

Het is denkbaar dat er niet alleen voor dronevluchten in CTRs, maar ook voor andersoortige vluchten op een gegeven moment kosten in rekening worden gebracht. Denk aan vluchten met delivery drones buiten het zicht van de operator, of vluchten met dronetaxi’s, die eigenlijk per definitie via een UTM-systeem aangestuurd en gevolgd moeten gaan worden. Daar staat tegenover dat misschien niet alle dronevluchten (zoals die met een recreatief karakter) belast zouden moeten worden, of dat een ‘vliegbelasting’ leidt tot kostenreducties elders.

Marc Sandelowsky (Space53) vindt een extra belasting voor dronevliegers niet acceptabel, maar ziet mogelijkheden als dit betekent dat de andere kosten drastisch omlaag gaan. “Met alle operationele beperkingen van nu is het betalen voor U-space diensten niet aan de orde. En de kosten voor dronevliegers zijn nu al absurd hoog, daar mag ook wel wat tegenover staan. Zodra U-space echter concreet gaat bijdragen aan de mogelijkheden om meer operaties veilig en verantwoord toegankelijk te maken, kan ik mij voorstellen dat luchtruimbeheerders een bijdrage gaan vragen voor hun diensten. Dan kunnen de tarieven bij IenW ook drastisch omlaag, want met U-space is er veel minder behoefte aan autorisaties en toezicht.”

Wat vind jij? Is het belasten van dronevluchten – bijvoorbeeld middels een ‘kilometerbeprijzing’, of vergoedingen voor starts en landingen – een goed idee om zodoende U-space mogelijk te maken? Zo nee, wie zouden de kosten dan moeten dragen? En zo ja, op wat voor soort vluchten zou dit dan van toepassing kunnen zijn? Laat het hieronder weten in de comments!

(coverafbeelding: AirMap)

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over een volledige ROC vergunning.

1 gedachte over “Veel kritiek op idee AirMap om dronevluchten te gaan belasten

  • 25 januari 2021 om 23:17
    Permalink

    Wie heeft er behoefte aan UTM? De drone sector niet hoor. Het is voornamelijk de bemande luchtvaart die het graag wil. Bovendien is die luchtvaart een sterk vervuilende industrie waarover de meeste het wel eens zijn dat die minder mag, als het even kan. Verscheidene partijen zoeken toch al naar manieren het meer te belasten vanwege de ijsbeertjes en de takkeherrie.

    1+1=2

    Stuur de rekening maar per pakket-drone naar Schiphol.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier