Drone moet vroegtijdig bosbranden gaan signaleren in Noord-Holland

Als gevolg van stijgende temperaturen en meer periodes van lange droogte neemt de kans op bosbranden in Nederland de komende jaren sterk toe. Om bosbranden vroegtijdig te signaleren wil Veiligheidsregio Noord-Holland Noord een drone gaan inzetten die periodiek rondvliegt gedurende periodes van droogte. Daartoe is een samenwerking aangegaan met dronebouwer Avy en CHC Helicopters in Den Helder.

Proefproject

Het idee om drones in te zetten voor het vroegtijdig signaleren ontstond tijdens een brainstormsessie tussen CHC en de brandweer. “Momenteel voeren we veel minder vluchten uit naar offshoreplatformen. We zijn dus op zoek naar andere manieren om onze kennis van luchtvaart in te zetten. Al pratende ontstond het idee om te gaan onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om drones in te zetten voor bosbrandpreventie”, vertelt Niels van Roon, UAS project lead bij CHC.

Het idee is om een drone dagelijks op vaste momenten een rondje te laten vliegen over het duingebied van Noord-Holland, tijdens perioden van grote droogte. Zowel het opstijgen en landen als het vliegen moet in principe volledig automatisch verlopen. Het systeem zou aangestuurd en gemonitord kunnen worden vanuit het operations center van CHC. Besloten is om tijdens een proof of concept-project van zes maanden uit te zoeken wat de mogelijkheden zijn en waar de knelpunten liggen.

Technische uitdagingen

Voor het leveren van de drones en een geautomatiseerde dronebox kwam men al snel uit bij Avy uit Amsterdam. Dit bedrijf ontwikkelde de Aera fixed-wing drone, die kan opstijgen en landen als een multirotor. De drone is ontworpen om langere afstanden af te leggen en kan voorzien worden van een warmtebeeldcamera, waarmee brandhaarden opgespoord kunnen worden.

Voor Avy zitten er de nodige technische uitdagingen aan het project. Patrique Zaman, directeur van Avy: “Voor dit project is het van belang dat beginnende bosbranden in een vroegtijdig stadium worden waargenomen. Dat betekent dat je per vlucht grote stukken land wilt scannen. Om dat mogelijk te maken moeten we eerst onderzoeken onder welke hoek de IR-camera het beste kan staan, en wat de meest optimale vlieghoogte is. Ook willen we onderzoeken hoe de data automatisch verwerkt kan worden, zodat een brandweerman op de grond direct bruikbare informatie heeft.”

Regelgeving

Ook op het vlak van regelgeving zijn er de nodige hordes te nemen: automatisch vliegen vanuit een dronebox, vliegen buiten het zicht van de operator (BVLOS), boven Natura 2000-gebieden vliegen: allemaal zaken die in principe mogelijk zijn onder de nieuwe EASA wetgeving, maar waarvoor nog wel het nodige geregeld moet worden op nationaal niveau.

Maar alleen al het feit dat er in principe alleen boven natuurgebieden wordt gevlogen, brengt ook weer mogelijkheden met zich mee. “Bemande luchtvaart moet minstens 500 voet (ca. 150 meter) hoog vliegen boven Natura 2000. De drone vliegt zeker lager. Daardoor heb je per definitie minder risico op conflicten”, stelt Van Roon. “Bovendien zijn onze drones voorzien van een ADS-B transponder. En we werken aan een integratie met het UTM-systeem van Altitude Angel”, vult Zaman aan.

Doelstellingen

De proefperiode gaat waarschijnlijk op 1 april van start. “Wij gaan kijken of het inderdaad technisch mogelijk is om vluchten boven het beoogde gebied uit te voeren. Eerst op locatie, dan vanuit ons operations center. CHC wil tijdens de proof of concept-periode kennis en ervaring opdoen m.b.t. inzetten van drones. Andere veiligheidsregio’s hebben ook al aangegeven interesse te hebben. Zij volgen het project waarbij ook data gedeeld wordt”, aldus Van Roon.

Voor Avy is het proefproject geslaagd als er meer ervaring wordt opgedaan met het automatisch starten en landen vanuit een dronebox, en met het uitvoeren van remote operations. Ook kennis van de automatische verwerking van data staat hoog op het wensenlijstje van Zaman.

Het hoofddoel is om bosbranden te kunnen voorkomen in de toekomst. Zaman: “De kans op bosbranden neemt gewoon toe. Het zou dus mooi zijn als het moment van ingrijpen naar voren gehaald kan worden. Nu is het vaak zo dat op het moment van detectie de boel al geëscaleerd is.”

(coverfoto: vlnr: Q. Hergaarden (base manager CHC HN), P. Zaman (directeur Avy, K. Jong (teamcommandant West-Friesland))

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over een volledige ROC vergunning.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier