Bedrijventerrein Enschede heeft primeur met automatische beveiligingsdrone
Technology Base in Enschede neemt als eerste partij in Nederland een automatisch vliegende drone in gebruik voor de bewaking van het bedrijventerrein. De drone kan zowel overdag als ’n nachts worden ingezet. Uniek is dat de drone niet wordt bestuurd door een piloot ter plaatse: in plaats daarvan kijkt een operator op afstand mee vanuit de meldkamer.
Speciale ontheffing
De inzet van de automatisch vliegende drone is mogelijk door een speciale ontheffing van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Die maakt het niet alleen mogelijk om de drone buiten het zicht van de operator te laten vliegen (BVLOS), ook mag de drone ’s nachts ingezet worden. De drone staat 24/7 standby in een speciaal ontwikkelde box. Deze kan op afstand worden geopend, waarna de drone opstijgt. Na afloop van een missie keer de drone terug naar de box om daar weer te worden opgeladen.
Het is voor het eerst in Nederland dat een ontheffing voor een dronebox is afgegeven. Marc Sandelowsky, programmadirecteur van het drone-innovatiecluster en testcentrum Space53: “Drones zullen in de toekomst vooral worden ingezet om automatisch of zelfs autonoom hun werk te doen. Tot nu toe was het bijna nergens in Europa mogelijk om met drones buiten het directe zicht van de piloot te vliegen. Ook het experimenteren en testen hiermee was vrijwel onmogelijk. Dankzij de toestemming die Space53, Mapture en Twente Safety Campus hebben om dag en nacht BVLOS te vliegen, kunnen we bij Space53 versneld werk gaan maken van de ontwikkeling van deze automatische en autonome drones.”
Snellere responstijd
De dronebox werd ontwikkeld in samenwerking met Mapture.ai. De automatische drone komt zelfstandig uit het dockingstation en kan een beveiligingsorganisatie of de meldkamer tijdens het aanvliegen van essentiële informatie voorzien over een mogelijk verdachte situatie op het bedrijventerrein. De trigger voor een verkenningsvlucht kan worden gegeven door een camera of sensor.
De meerwaarde van de automatische drone zit hem in de snellere responstijd. De eerste momenten na een verdachte situatie of een incident zijn cruciaal; correcte informatie is in de eerste minuten van groot belang voor alle first responders. Het combineren van de technologie achter sensoren en drones maakt het mogelijk om drones in bepaalde (risico)gebieden continu paraat te hebben staan en in te kunnen zetten als de situatie daarom vraagt.
Eerste stap
In eerste instantie zal de drone alleen boven het terrein van de Technology Base rondvliegen. In een later stadium zal het vlieggebied verder worden uitgebreid. David Bornerbroek, manager Twente Safety Campus: “Nadat we het systeem op deze manier goed hebben kunnen testen op afgesloten terrein, kunnen de hulpdiensten zoals brandweer en politie in de toekomst ook automatische drones inzetten voor snellere beeldvorming vanuit de lucht.”
Voor Space53 is de proef met de dronebox een eerste stap naar een omvangrijk testgebied waarin vrijuit getest en geëxperimenteerd kan worden met drones die buiten het zicht van de piloot opereren en automatisch en veilig hun nuttige werk doen. Naast de drone in de box zullen dat straks ook andere, grotere toestellen zijn die verder kunnen vliegen voor bijvoorbeeld langdurige inspecties van grote gebieden of onbemand transport.
Afstemming met vliegveld
Het feit dat de Technology Base pal naast vliegveld Twente ligt, zorgde voor een extra uitdaging. Door afspraken met Twente Airport over tijd en locatie van het dronegebruik en door zorgvuldige afstemming door Twente Airport met de luchtvaartinspectie, is het gelukt om de benodigde ontheffingen te verkrijgen.
Wel jammer, dat dit dan wel mag in de buurt van het vliegveld. Maar de hobbyist mag in half Twente niet vliegen i.v.m. hetzelfde vliegveld. Daarnaast mogen wij ook niet bij duister vliegen en hun dan wel weer.
de kleine burger worden wij ook wel genoemd