EHang sluit aan bij twee Europese medical air mobility-projecten

De Chinese ontwikkelaar van luchttaxi’s en cargodrones EHang heeft aansluiting gevonden bij twee Europese projecten die als doel hebben om nieuwe dronegebaseerde toepassingen op het vlak van medische hulpverlening te ontwikkelen. Het gaat daarbij om het door de lucht vervoeren van artsen of medische goederen. De projecten in kwestie zijn SAFIR-Med en AiRMOUR.

Medical air mobility

Beide projecten hebben als doel om spoedeisende medische hulp te stroomlijnen dankzij de inzet van personendrones en goederendrones. Denk daarbij aan het door de lucht vervoeren van artsen of spoedeisende medische goederen, zoals donorbloed of organen. Dergelijke toepassingen worden ook wel aangeduid met de term medical air mobility, als onderdeel van het meer algemene fenomeen urban air mobility.

Dat vergt het nodige onderzoek naar procedures, infrastructuur en veiligheidssystemen om dergelijke vluchten mogelijk te maken, zeker als dat in de stedelijke omgeving en in de nabijheid van ander luchtverkeer moet gebeuren. Uiteindelijk moeten U-space en de Certified categorie dergelijke dronetoepassingen faciliteren, maar de precieze invulling van deze concepten moet nog nader uitgewerkt worden.

SAFIR-Med

Om handen en voeten te geven aan deze grote ambities zijn er twee Europese projecten in het leven geroepen, beiden gefinancierd vanuit het EU Horizon 2020 onderzoeksprogramma.

Het eerste project heet SAFIR-Med (Safe and Flexible Integration of Advanced U-Space Services for Medical Air Mobility). Het doel van dit project is om in 2023 een aantal geavanceerde U-space concepten te demonstreren, waaronder detect-and-avoid as a service, dynamic geofencing en air traffic prioritisation rules.

Uiteindelijk moet er daadwerkelijk gevlogen gaan worden met toestellen van EHang, namelijk de EH216 personendrone en de Falcon goederendrone. Testvluchten moeten gaan plaatsvinden bij ziekenhuizen in Aaken, Maastricht, Heerlen en Antwerpen, gevolgd door demonstraties in Athene en Praag.

AiRMOUR

Net als SAFIR-Med richt ook AiRMOUR zich op medische toepassingen van urban air mobility. En ook bij dit project speelt EHang een rol. Het accent ligt niet zozeer op de ontwikkeling van U-space diensten, maar meer op het vlak de ontwikkeling en acceptatie van urban air mobility in het algemeen.

Ook bij dit project is het uiteindelijk de bedoeling dat er testvluchten met systemen van EHang worden uitgevoerd, bij Stavanger (Noorwegen), Helsinki (Finland), en de Noord Hessen regio in Duitsland. Op te leveren producten zijn een UAM Toolbox voor autoriteiten, een UAM Guidebook voor steden en operators, en een UAM Training Programme, opgesteld in samenwerking met Eurocontrol.

Andere UAM-projecten

Naast SAFIR-Med en AiRMOUR is EHang ook nog betrokken bij het Air Mobility Urban – Large Experimental Demonstrations (AMU-LED) consortium, en bij het Franse Re.Invent Air Mobility-project. Daar is ook het Duitse Volocopter bij betrokken. Al deze projecten hebben als doel om nieuwe vormen van luchtmobiliteit vorm te geven. Het AMU-LED project moet ook in Nederland leiden tot testvluchten met luchttaxi’s.

Tot slot is EHang ook nog betrokken bij het Ambular-project, een initiatief van de International Civil Aviation Organization (ICAO). Dit project moet leiden tot een functioneel prototype van een eVTOL air ambulance. EHang zal de aandrijflijn van de Ambular voor hun rekening nemen, waaronder de ontwikkeling van de motoren en propellers.

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over een volledige ROC vergunning.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier