Proef met magazijninventarisatie door 5G drone in Groningen
Het tellen van goederen op pallets in een magazijn is een arbeidsintensief proces, zeker als dat handmatig moet gebeuren. Het Groningse bedrijf Arox Smart Technologies onderzoekt nu de mogelijkheid om het telwerk door een drone te laten uitvoeren. Bijzonder is dat er gebruik wordt gemaakt van 5G voor de live overdracht van camerabeelden en de aansturing van de drone.
Telwerk automatiseren
Arox Smart Technologies uit Hoogezand is leverancier van logistieke software. Vanuit diverse bedrijven met grote magazijnen kwam de vraag hoe ze het telproces van voorraden efficiënter konden inrichten. Op een goed moment ontstond het idee om het telwerk door een drone te laten doen.
Omdat er veel rekenkracht nodig is om de drone autonoom door een magazijn te laten navigeren en de beelden te verwerken, werd ervoor gekozen om 5G te gebruiken om de data live over te zenden naar een computer op de grond, en de drone op afstand aan te sturen. Daardoor kan de drone zo licht mogelijk blijven.
“Bedrijven moeten tegenwoordig hun voorraden vaker tellen dan vroeger, omdat de doorloop veel hoger is. Dit tellen en controleren is een arbeidsintensief en duur proces. Deze 5G-pilot vormt een belangrijke stap om het tellen van magazijnvoorraden te automatiseren”, aldus Arno Bruining, directeur van Arox Smart Technologies.
De reden om 5G te gebruiken en niet bijvoorbeeld 4G of wifi is dat deze protocollen niet voldoende capaciteit hebben om de data snel genoeg over te zenden ten behoeve van de aansturing. Bruining: “Als Arox hadden we in eerste instantie niet gelijk gedacht aan 5G. Met 4G of wifi is het echter niet mogelijk is om indoor een drone zelfstandig door gangpaden te laten vliegen. Dankzij 5G kunnen we gebruikmaken van kleine, wendbare en betaalbare drones. Bovendien zorgen we met 5G voor een uniforme oplossing die losstaat van de infrastructuur van bedrijven.”
Edge computing
Het fenomeen dat de data niet op het device zelf, maar decentraal wordt verwerkt heet ook wel edge computing. “Edge computing houdt in dat de informatie aan de rand (edge) van het mobiele netwerk wordt verwerkt. Ook het verzamelen van data vindt dicht bij de bronnen plaats, net als de aflevering van de verwerkte informatie. Doordat de gegevens lokaal worden verwerkt en via 5G worden verstuurd is een snellere reactiesnelheid mogelijk.”
Uit de eerste testen blijkt dat het 5G netwerk snel genoeg is om ervoor te zorgen dat de drone zichzelf stabiel en snel kan lokaliseren en navigeren op basis van videobeelden en sensordata die gestuurd worden naar hun lokalisatie algoritme in het edge netwerk. De videobeelden worden vervolgens ook gebruikt voor het tellen van goederen.
5Groningen
Het project wordt uitgevoerd vanuit 5Groningen, een samenwerkingsverband dat bedoeld is om nieuwe toepassingen van 5G-technologie te onderzoeken en ontwikkelen. Bij de 5G-pilot omtrent magazijninventarisatie door een drone zijn naast Arox Smart Technologies ook VMware/Dell EMC, VodafoneZiggo, Rijksuniversiteit Groningen, TNO en Hanzehogeschool Groningen betrokken.
Binnen deze pilot wordt getest op het 5G netwerk dat gebruikmaakt van de 3.5 GHz testlicentie van 5Groningen, beschikbaar gesteld door Agentschap Telecom. VodafoneZiggo zorgt in deze pilot voor de 5G-verbinding en heeft samen met TNO de technische infrastructuur van het indoor 5G netwerk gerealiseerd. VMware/Dell EMC levert het platform voor het verwerken van de data.
Andere initiatieven
Volgens Bruining is de Groningse oplossing geschikt voor elk bedrijf met een groot magazijn die de doelstelling heeft om de kosten van het tellen van de voorraad te verminderen. “Een aantal grote bedrijven uit Nederland en daarbuiten heeft al belangstelling getoond voor deze innovatie.”
Wereldwijd zijn er meerdere initiatieven die erop gericht zijn om magazijninventarisatie door drones mogelijk te maken. Walmart begon hier in 2016 al mee. De universiteit van Japan ontwikkelde een indoor GPS-systeem ten behoeve van de positionering van drones, en het MIT bedacht een oplossing op basis van het scannen van RFID tags. Bij een serie proefprojecten door Volvo, L’Oréal en Renault bleek dat het inventariseren van een magazijn door middel van een drone drie tot tien keer zo snel kan verlopen als bij handmatig tellen.
(coverfoto: Thomas Oosterloo)