Regelgeving

Europese lidstaten eens over invoering nieuwe luchtruimklasse voor drones

De Europese lidstaten en diverse luchtvaartorganisaties zoals EASA en Eurocontrol hebben overeenstemming bereikt over de wettelijke basis onder U-space, het stelsel van protocollen, technologieën en regels dat in de toekomst moet zorgen voor een verdere integratie van drones in het luchtruim. Uitgangspunt is dat U-space een nieuwe luchtruimklasse wordt. Dat heeft mogelijk verstrekkende gevolgen.

U-space

De verwachting is dat er in de toekomst steeds meer drones in het Europese luchtruim zullen rondvliegen. Het gaat daarbij niet alleen om hobbydrones en drones die voor inspecties en fotografie worden ingezet, maar vooral ook om pakketvervoerende drones, autonoom vliegende drones van hulpverleners en zelfs elektrische luchttaxi’s. Het toverwoord bij al die nieuwe toepassingen is BVLOS, oftewel buiten het zicht van de operator vliegen.

Om dat allemaal in goede banen te leiden is er behoefte aan een gestandaardiseerde infrastructuur om al die luchtbewegingen te volgen en aan te sturen, op dusdanige wijze dat het traditionele bemande luchtverkeer niet gehinderd wordt en de veiligheid van mensen op de grond gegarandeerd is. Daarvoor moet U-space gaan zorgen. Zie het als een in hoge mate geautomatiseerde luchtverkeersleiding voor drones.

Eigen airspace

In de afgelopen jaren is er veel overleg geweest over de juridische basis onder U-space. Gezien de complexiteit van het onderwerp was dat geen eenvoudig proces. Zeker niet gezien de soms conflicterende belangen en inzichten. Maar op 24 februari zijn de lidstaten er dan toch uitgekomen met EASA, de Europese Commissie en Eurocontrol. Het wettelijk kader voor U-space wordt op 26 januari 2023 van kracht.

Het belangrijkste fundament onder de wetgeving is dat U-space de status krijgt van een nieuwe luchtruimklasse (airspace). Het is aan de lidstaten om deze nieuwe klasse toe te voegen aan de bestaande luchtruimcategorieën (zoals A, B, C voor gecontroleerd luchtruim en G voor ongecontroleerd luchtruim). Dat betekent flink wat huiswerk voor de nationale luchtvaartautoriteiten, want het maken van een nieuwe luchtruimindeling is een zeer complexe legpuzzel, zeker als daar een extra airspace voor drones in vervlochten moet worden.

Zodra een stuk luchtruim de U-space classificatie krijgt toegewezen, moeten daar minstens vier diensten op het vlak van unmanned traffic management (UTM) beschikbaar zijn, namelijk netwerkidentificatie, geobewustzijn, luchtverkeersinformatie en vluchtautorisatie. Alle drones die gebruik maken van dit nieuwe stukje luchtruim moeten kunnen interacteren met U-space service providers. (Daarover lees je meer in deze uitleg over U-space.)

Gevolgen

Ongetwijfeld zal er de komende tijd nog veel onduidelijkheid zijn over de precieze gevolgen van de invoering van U-space voor drone-operators en vooral voor het traditionele luchtverkeer. Want een nieuwe luchtruimcategorie voor drones betekent ook dat bemand luchtverkeer – en dan met name de zogenaamde general aviation – op bepaalde plekken misschien in de knel komt, iets waarvoor belangenorganisatie AOPA in 2019 al waarschuwde. Bovendien lijkt het erop dat lokale autoriteiten – zoals gemeenten – zeggenschap willen hebben over de vorming van U-space – iets wat nu al de nodige discussie oproept.

‘Gewone’ dronevliegers – recreanten en mensen die drones inzetten voor eenvoudige zakelijke taken, waarbij de drone niet ver van de piloot vliegt – zullen niet direct te maken krijgen met U-space, alhoewel het niet ondenkbaar is dat middels zonering er in de toekomst meer beperkingen komen als het gaat om plekken waar men vrij mag vliegen, zeker als het gaat om stedelijke gebieden.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

1 gedachte over “Europese lidstaten eens over invoering nieuwe luchtruimklasse voor drones

  • Jeroen Hofland

    Nog meer beperking? Nou dat kan nog leuk worden. Buiten het feit dat je jezelf al de hele tijd aan het verdedigen bent tijdens het dronen t.o.v. de passanten, mag je straks bijna nergens meer vliegen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier