Ministerie doet onderzoek naar aanbieder vervalste dronebewijzen

Dronevliegers die denken goedkoop of zelfs gratis en zonder examen via een Nederlandse aanbieder aan een EU dronebewijs te komen moeten goed opletten. Er is namelijk een Nederlandstalige webshop actief die vervalste dronecertificaten verstrekt. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderzoekt de zaak, in samenwerking met de RDW en de ILT.

Ingenieuze werkwijze

De zaak kwam aan het rollen nadat er advertenties verschenen voor een nieuwe aanbieder van Europese dronebewijzen, die echter niet bekend was bij de Nederlandse instanties. Al snel ontstond het vermoeden dat het om een frauduleuze partij ging. Uit nader onderzoek bleek dat de website nagemaakte EU dronebewijzen voor de Open categorie A1/A3 verstrekt. Aanvankelijk tegen betaling, later werd het aanbod (mogelijk tijdelijk) gratis gemaakt.

De werkwijze is ingenieus: kort nadat een belangstellende een bestelling heeft geplaatst, krijgt men een PDF-bestand van tenaamgesteld dronebewijs toegestuurd. Men hoeft – in strijd met de wetgeving – echter geen opleiding of examen te doen. De QR-code op het certificaat verwijst bovendien niet naar een officieel registratiesysteem, maar naar de website van de aanbieder. En uit de bestandseigenschappen blijkt dat het certificaat met behulp van een fotobewerkingsprogramma in elkaar is gezet en niet uit een geautomatiseerd systeem komt.

Een woordvoerder van het ministerie van IenW laat weten dat de zaak in onderzoek is genomen, samen met de RDW en de ILT. “Om veilig met een drone te kunnen vliegen is het in Nederland in sommige gevallen verplicht om een online kennistest af te ronden. Het ministerie van IenW heeft daar een aantal vliegscholen voor aangewezen. Na het behalen van de online kennistest wordt door de dronevlieger een vliegbewijs aangevraagd bij de RDW. Bij controle van het vliegbewijs kan de politie herkennen dat het vliegbewijs niet op een correcte manier is verkregen en afgegeven. Dan is er sprake van valsheid in geschrifte en kan door de politie strafrechtelijk worden opgetreden.”

Check de aanbieder

Dronevliegers wordt aangeraden om niet zomaar met iedere Nederlandstalige aanbieder van EU dronebewijzen in zee te gaan. Stuntprijzen, of de belofte dat er geen examen gedaan hoeft te worden, moeten direct een belletje doen rinkelen. Verder is het ontbreken van uitgebreide contactgegevens en een KvK-nummer een indicatie dat het om een malafide partij gaat. Een overzicht van erkende Nederlandse opleiders vind je op de website van de Rijksoverheid.

Om verdere fraude met dronebewijzen te voorkomen is het te hopen dat EASA snel werk maakt van de beloofde Europese database, waarin uitgegeven dronebewijzen centraal worden geregistreerd.

Een voorbeeld van een dronebewijs zoals uitgegeven door de RDW.

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over een volledige ROC vergunning.

5 gedachten over “Ministerie doet onderzoek naar aanbieder vervalste dronebewijzen

  • 12 maart 2021 om 09:17
    Permalink

    Ik heb A1/A3 en A2 dronebewijzen van het RDW (uiteraard officieeel) maar daar staat geen QR code op. Bestaat daarmee niet het gevaar dat het in andere landen niet als officieel bewijs wordt gezien?
    Ik heb, gewoon voor de gein, A1/A3 dronebewijzen gehaald in enkele andere landen (Ierland, Ooostenrijk, Luxemburg en UK) en daar staat altijd een QR code op!

    Beantwoorden
    • 12 maart 2021 om 09:37
      Permalink

      Goed opgemerkt. De RDW heeft er inderdaad voor gekozen om (nog) geen QR code te vermelden op het dronebewijs. Mede vanwege het feit dat er nog geen centrale Europese database is waarnaar die code dan zou kunnen verwijzen.

      Andere lidstaten kiezen ervoor om wel een QR code op het ‘pasje’ te zetten, maar die verwijst dan naar het nationale registratiesysteem. Een pasje van Austrocontrol of de IAA bijvoorbeeld kan dan ook niet zomaar door een Nederlandse handhaver gecheckt worden op geldigheid. (Natuurlijk is het wel mogelijk om via een paar omwegen te achterhalen of het getoonde dronebewijs legitiem is, maar dat gaat dan niet via het scannen van de QR code). En andersom: een buitenlandse handhaver zal ook niet 1-2-3 kunnen zien of een door de RDW verstrekt dronebewijs wel geldig is.

      EASA heeft op dit vlak flinke steken laten vallen en dat leidt nu onder andere tot dit soort praktijken.

      Beantwoorden
  • 12 maart 2021 om 13:06
    Permalink

    > “Een pasje van Austrocontrol of de IAA bijvoorbeeld kan dan ook niet zomaar door een Nederlandse handhaver gecheckt worden op geldigheid.”

    Dat vind ik net wat te kort door de bocht. Als een handhaver in NL of Spanje wil checken of een Duits of Oostenrijks dronebewijs deugt, dan kan die handhaver de QR Code checken. (Je hoeft je niet te bevinden in het land van uitgifte.) De handhaver komt gewoon in de Duitse of Oostenrijkse database terecht, die aangeeft of het dronebewijs al-dan-niet geldig is (via een internationaal te begrijpen rood kruis of groen vinkje) en ook de tenaamstelling wordt getoond. Als er op een pdf-printje een andere naam staat dan in de database, zal iedere handhaver een belletje gaan rinkelen. Een dronebewijs is ook geen legitimatiebewijs. Via een legitimatiebewijs is de tenaamstelling in tweede instantie ook nog te checken.
    In mijn optiek is ’t een naief besluit geweest om die QR Code maar te laten vallen. Het lijkt sowieso allemaal wat afgeraffeld in NL. De vormgeving van het dronebewijs is vreselijk. Zelfs het origineel lijkt al meteen een vervalsing.

    Beantwoorden
    • 12 maart 2021 om 14:58
      Permalink

      De piloten die gewoon het online examen hebben gedaan voor het EU bewijs staan weer eens voor lul….. Waarom wordt deze fraude nou nooit eens fors bestraft? @Vranz van Maaren : dat pdf-je is werkelijk een aanfluiting. Dat lijkt idd al op een vervalsing, als is het registratienummer natuurlijk wel uniek. Waarom geen RDW pasje zoals de tenaamstelling van de auto ? Is toch wel professioneler. Ook lijkt het wel of geen enkele instantie de handhaving op zich wil nemen onder het mom van “Daarvoor hebben we te weinig mankracht” Dat zagen we ook al bij de registratie en handhaving van ROC light bij het ILT . Ondertussen als serieuze dronevlieger wel allerlei leges betalen….

      Beantwoorden
  • 13 maart 2021 om 22:48
    Permalink

    Als een handhaver een drone piloot controleert, kan hij op geen enkele manier natrekken of het dronebewijs wel echt is. Ik heb mijn beide drone-certificaten door iemand in pasjesvorm laten maken. Dan lijkt het nog ergens op. Het originele (zelf geprinte)bewijs ziet er niet bepaald vertrouwelijk uit. Ook de verplichte registratie van de drone slaat nergens op. Dat is ook niet op te vragen bij de RDW….. Kortom, je kunt een pasje zo laten maken door een beun de haas, zoals nu wordt gedaan. Je toont een nagemaakte A1A3 en/of A2 aan een handhaver (politie) en je zorgt dat er een (verzonnen) registratie op je drone staan en je bent klaar. (Het is uiteraard wel strafbaar). Vreemde gang van zaken. Niet over nagedacht.

    Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier