Port of Antwerp gaat als eerste zeehaven ter wereld al het droneverkeer managen
Als eerste zeehaven ter wereld gaat Port of Antwerp zelf al het droneverkeer boven het eigen grondgebied managen. Daartoe is het havenbedrijf een samenwerking aangegaan met Unifly. Drone-operators die een vlucht willen uitvoeren boven het havengebied moeten vooraf toestemming aanvragen via een online portal. Ook gaat het havenbedrijf ongewenste dronevluchten monitoren.
Geozone manager
Het mandaat om zelf het droneverkeer te gaan managen vloeit voort uit de nieuwe rol van ‘geozone manager’. Dat betekent dat Havenbedrijf Antwerpen zeggenschap heeft over de uitvoering van alle dronevluchten boven het eigen luchtruim. Deze mogelijkheid vloeit voort uit de nieuwe Europese regelgeving voor drones, die op 31 december 2020 van kracht werd. Middels zonering is het mogelijk om lokaal afwijkende spelregels in te stellen voor dronevliegers.
Drone-operators die een vlucht willen uitvoeren boven het grondgebied van het havenbedrijf moeten vooraf toestemming aanvragen via een online portal. Daarbij moet onder andere worden opgegeven waar en met welk doel de vlucht wordt uitgevoerd. Pas nadat het havenbedrijf een autorisatie heeft verstrekt mag er gevlogen worden. Het doel is om de veiligheid te waarborgen en te voorkomen dat verschillende dronemissies met elkaar gaan conflicteren.
Om een autorisatie aan te vragen moet een operator eerst een account aanmaken en flink wat gegevens aanleveren. Zo moet men de licentie uploaden, en in het geval van een vlucht in de Specific categorie, de juiste vergunning plus de onderliggende risico-analyse (SORA). Ook moeten er contactgegevens en een bewijs van verzekering worden achtergelaten. Pas daarna kan een missie worden ingepland.
UTM Seaports
Voor de achterliggende unmanned traffic management (UTM)-technologie is het Antwerpse havenbedrijf een samenwerking aangegaan met het Belgische bedrijf Unifly. Naast de ontwikkeling van de droneportal is Unifly ook verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het systeem waarmee alle dronevluchten gemonitord worden. Zodra een drone afwijkt van de opgegeven vluchtroute of zodra er om een andere reden een veiligheidsrisico ontstaat, geeft het systeem direct een waarschuwing. Ook waarschuwt het systeem voor ongewenste drones.
“Na het succesvolle SAFIR-project heeft Port of Antwerp aangetoond een wereldleider te zijn op het gebied van innovatie en implementeert het nu het eerste UTM-systeem voor zeehavens ter wereld. Dankzij onze nauwe samenwerking met Port of Antwerp zijn we erin geslaagd om het nieuwe systeem UTM Seaports in recordtijd te ontwikkelen”, aldus Unifly-directeur Leon van de Pas.
Ook Erwin Verstraelen, Chief Digital Information & Innovation Officer, Port of Antwerp is enthousiast: “We zetten nu de nodige stappen om een zeehaven te bouwen die klaar is voor een tijdperk waarin drones een grotere rol gaan spelen in de havenoperaties. We creëren een drone-ecosysteem waar belanghebbenden in de haven gemakkelijk drones kunnen inzetten bij hun dagelijkse activiteiten.”
Decentraal
De nieuwe rol van Port of Antwerp als geozone manager is een goed voorbeeld van de mogelijkheden die de Europese droneregelgeving biedt om dronevluchten decentraal te managen. Ook een aantal Europese gemeenten zien in de toekomst graag een rol voor zichzelf om invloed te kunnen uitoefenen op het gebruik van het lagere luchtruim door exploitanten van drones.
Drone-operators vrezen echter een wirwar van verschillende systemen en lokale afwijkingen, waardoor het juist complexer wordt om dronevluchten uit te voeren, zeker als het gaat om vluchten over langere afstanden. Om dat te voorkomen moet U-space in de toekomst zorgen voor een uniforme wijze van unmanned traffic management. Onlangs werd het juridische fundament waarop U-space wordt gebaseerd aangenomen door de Europese lidstaten.
(coverfoto: Cheetah_flicks, CC-BY-SA)