Gerucht

‘DJI heeft Mavic Air 2S in productie genomen, Mavic 3 volgt eind dit jaar’

Nog geen maand na de lancering van de DJI FPV drone gonst het in het geruchtencircuit alweer over andere aanstaande drones van DJI. Zo zou er mogelijk op korte termijn al een opvolger voor de Mavic Air 2 worden gepresenteerd, de Mavic Air 2S. DJI zou de Air 2S zelfs al in productie hebben genomen. Ook wordt er gespeculeerd over de langverwachte DJI Mavic 3.

Marketingstrategie

Je zou bijna gaan denken dat het bewust lekken van stukjes informatie over aankomende producten officieel deel uitmaakt van de marketingstrategie van DJI. Neem nou de DJI FPV drone, die een paar weken geleden werd gelanceerd. Op de dag van de presentatie was eigenlijk alles al bekend over deze nieuwe drone. De eerste geruchten deden maanden daarvoor al de ronde. Zonder één cent te spenderen aan reclame had DJI al gigantisch veel aandacht te pakken.

Zo ook nu weer. Op sociale media circuleren sinds een paar dagen geruchten over een opvolger van de Mavic Air 2, die nog geen jaar geleden op de markt kwam. De nieuwe Mavic Air 2S zou zelfs al in productie zijn genomen. En daar blijft het niet bij: ook over een langverwachte opvolger van de Mavic 2 – de DJI Mavic 3 – zijn er nieuwe berichten te horen. Hieronder praten we je in één keer bij.

DJI Mavic Air 2S

Om te beginnen de Mavic Air 2S. Het zou gaan om een evolutionaire opvolger van de huidige Mavic Air 2. Geen radicale veranderingen dus, maar alleen een paar verbeteringen, zoals een iets verbeterde camera. Mogelijk is die gebaseerd op de IMX686 van Sony, een 64 megapixel sensor die een stukje groter (en daardoor lichtgevoeliger) is dan de IMX586 die we in de ‘oude’ Air 2 vinden. Ook zou de maximale vliegtijd weer iets zijn toegenomen. Voor de beeldoverdracht zou de Mavic Air 2S net zoals de DJI FPV drone gebruik maken van OcuSync 3.0.

Het lijkt erop dat de Mavic Air 2S al van de lopende band afrolt: de Amerikaanse telecomwaakhond FCC heeft zelfs al een productregistratie verstrekt. Dat zou duiden op een spoedige marktintroductie. Of de Mavic Air 2S al beschikt over een Cx-label is in dit stadium nog niet bekend. Als dat wel zo is, dan zou de Mavic Air 2S wel eens in Open categorie A1 gebruikt zou kunnen worden, wat ‘m een stuk interessanter zou maken dan de huidige Mavic Air 2.

Het FCC label van de Air 2S, naast het batterijcompartiment van de Air 2. Bron: Twitter/@konrad_it

DJI Mavic 3

Veel bezitters van een Mavic 2 (en trouwens ook veel Phantom 4 Pro en Inspire 2-eigenaars) kijken reikhalzend uit naar een opvolger in de vorm van een Mavic 3. Uit ons lezersonderzoek van eind vorig jaar bleek dat een betere camera (liefst met zoom of verwisselbare lenzen, een 1” sensor en hogere bitrates), een langere vliegtijd, volledige obstakeldetectie rondom en vooral de aanwezigheid van een Cx-label hoog op menig verlanglijstje staan.

Kortom: de verwachtingen zijn hooggespannen. Maar helaas zijn de meest recente geruchten vooralsnog alleen gebaseerd op een schetsje van wat de Mavic 3 zou moeten worden, gepubliceerd door DroneXL. Hieruit zou blijken dat de Mavic 3 zou beschikken over een grotere cameramodule, nieuwe posities voor obstakelsensoren en luchtinlaten, en een batterijcompartiment dat gebaseerd zou zijn op de Phantom 4-serie.

Een schets van de mogelijke DJI Mavic 3. Bron: DroneXL

Ook DroneDJ schrijft over de Mavic 3. Volgens een bron van die website zou de Mavic 3 “een gigantische verbetering op het vlak van beeldkwaliteit” bieden ten opzichte van bestaande drones. Als het om de releasedatum gaat stelt dezelfde bron dat we op zijn vroegst aan het vierde kwartaal van 2021 moeten denken: nog even geduld dus.

Overigens lijkt het ons mede daardoor wel zeer waarschijnlijk dat de Mavic 3 een Cx-label zal hebben. Als DJI het gewicht onder de 900 gram weet te houden, dan ligt zelfs een C1-label in het verschiet, wat gebruik in de Open categorie A1 mogelijk zou maken. In dat geval kun je rustig spreken over een game changer, omdat je dan high-end luchtopnamen kunt maken nabij mensen en bebouwing zonder dat je daartoe veroordeeld bent tot de Specific categorie.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

7 gedachten over “‘DJI heeft Mavic Air 2S in productie genomen, Mavic 3 volgt eind dit jaar’

  • Als de Mavic Air 2S en de Mavic 3 beide een nieuw EU C1 label krijgen (Mavic 3 dus onder de 900 gram), dan zet dat de Mavic 2S voor veel mensen buitenspel. Ik wacht dus op de Mavic 3. Als de prijs gunstig is, zal de Mavic 2S echter ook een verkoophit worden vanwege de genoemde voordelen (in categorie A1 mogen (blijven) vliegen i.p.v. A2 en later A3 voor de huidige DJI Air 2). Uiteraard zal er naar verwachting een flink prijsverschil zitten tussen de Air 2S en Mavic 3 (misschien wel 1000 euro).

    Beantwoorden
  • Ik dacht dat de geluidseisen verbonden aan de Cx-labels nog niet bekend zijn. Hoe kan een drone-fabrikant een drone ontwerpen als niet bekend is aan welke geluidseisen voldaan moet worden?

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Hallo Pim, om heel eerlijk te zijn weet ik ook niet wat de status is van het standaardisatieproces achter de Cx labels. Dat is erg ondoorzichtig allemaal. Het kan best zijn dat je gelijk hebt en dat één en ander nog niet is uitgekristalliseerd, en dat zou ook betekenen dat DJI op korte termijn nog geen drone met een Cx label op de markt kan brengen.

      Beantwoorden
      • Mark Vermaat

        Ik hoop dat dit snel bekend zal worden. Het is voor mij de reden om te wachten met upgraden. Blijf het wel eigenaardig vinden dat er op 1-1-2021 een nieuwe (CE) regeling in werking treedt maar dat fabrikanten (nog) niet in staat gesteld worden om producten te maken die aan de eisen van die regeling voldoen.

        Beantwoorden
        • Avatar foto Wiebe de Jager

          De verplichting voor een Cx CE label geldt pas vanaf 1-1-2023. Tot die tijd mag je met ‘legacy drones’ afhankelijk van het gewicht blijven vliegen in Open subcategorieën A1, A2 en A3.

          Beantwoorden
          • Mark Vermaat

            Die overgangsperiode is wel leuk maar voor een doorsnee hobbyist is het natuurlijk wel zuur dat zijn pas aangeschafte niet CE gelabelde drone na anderhalf jaar in de minder interessante A3 categorie terecht komt. Zo zal de naar verluidt binnenkort te verwachten Air2S nog geen CE label hebben. Ik vraag mij af hoeveel potentiële kopers hierdoor afgeschrikt worden. Het zou mijn inziens voor zowel gebruiker als fabrikant fair zijn als er een mogelijkheid gecreëerd zou worden om voor een drone ook achteraf een type goedkeuring te krijgen als die drone aan de gestelde eisen voldoet.

  • Ik kan mij niet voorstellen dat de nieuwe Air2S achteraf geen goedkeuring kan krijgen en deze drone zal voldoen aan of achteraf wellicht via een software upgrade kan voldoen aan de nieuwe CX standaard? DJI zal hier ook duidelijkheid moeten geven anders is dit zeker een minder interessante upgrade. Ook zal de Air2 zal vast goedkoper worden als de Air2S uitkomt? Het is nog even afwachten, maar zeker interessant te blijven volgen! We zullen de komende 2 weken vast meer hierover horen…….

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan William van Beek Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier