Pro

ILT verleent eerste vergunning voor dronevluchten in de Specific categorie

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft voor het eerst een exploitatievergunning verleend voor het uitvoeren van dronevluchten in de Specific categorie. Het gaat om dronevluchten in de binnenringen van de CTR’s van Schiphol en Rotterdam, om luchtopnames voor het Eurovisie Songfestival te kunnen maken. Inmiddels zijn de eerste vluchten uitgevoerd.

Exploitatievergunning

De exploitatievergunning werd aangevraagd door Skytools, in samenwerking met SkyLynx Productions. Laatstgenoemde operator was door de NOS gevraagd om dronebeelden te maken van locaties die gelegen zijn in de binnenste ringen van de CTR’s van Schiphol en Rotterdam. Volgens de oude Regeling onbemande luchtvaartuigen (ROABL) is het echter niet mogelijk om in de binnenringen dronevluchten uit te voeren, ook niet met een volledige ROC vergunning. Daarom werd ervoor gekozen om een exploitatievergunning naar nieuw Europees model aan te vragen.

Als onderbouwing bij de aanvraag werd een SORA uitgewerkt door Skytools. Hierin zijn de voorwaarden beschreven waaronder de vluchten zullen worden uitgevoerd. Zo zal er niet hoger gevlogen worden dan 60 meter, worden de vluchten slechts met één model drone uitgevoerd, moet er radiocontact zijn met de luchtverkeersleiding en is er een gedetailleerd noodplan beschreven voor het geval er iets misgaat. Het gebruik van een transponder is niet vereist.

Primeur

Met de afgifte van deze eerste autorisatie voor een vlucht in de Specific categorie is er sprake van een primeur voor Nederland. Operators die meer mogelijkheden wensen dan zoals die geboden worden in de Open categorie krijgen automatisch te maken met de Specific categorie. Tenzij er sprake is van een vlucht volgens een standaardscenario zal men een eigen risicoanalyse moeten opstellen, aan de hand van de SORA-methodiek. Dat is geen eenvoudige materie, vandaar dat de hulp van experts moest worden ingeschakeld. Naar verwachting zullen er in de loop van 2021 enkele tientallen operators actief worden in de Specific categorie, waaronder veel van de huidige ROC houders.

Dat er met drones in de binnenring van een CTR wordt gevlogen is op zich geen primeur. In 2020 werden er diverse testvluchten gemaakt op Schiphol zelf. Toen was er echter sprake van een tijdelijke wetswijziging. Dat was toen mogelijk doordat het bemande vliegverkeer bijna volledig tot stilstand was gekomen als gevolg van de coronapandemie.

Soepel verlopen

Zowel Skytools en SkyLynx als de ILT zijn verheugd over de manier waarop de aanvraag voor de vergunning werd afgewikkeld. “Het hele proces is soepel verlopen. Eigenlijk werd de aanvraag zonder veel problemen door de ILT behandeld. Het is wel een kostbaar traject: alleen al de behandeling van de vergunningsaanvraag kost ruim 2.500 euro, en dan heb ik het nog niet over de tientallen uren die zijn gaan zitten in het schrijven van de SORA”, zegt Ivanka Kösters van Skytools.

Ook Daniel de Ruiter van SkyLynx is tevreden. “Het is zoiets unieks wat er nu gedaan wordt voor Eurovisie. Er gaan dankzij het maatschappelijk belang van het songfestival allerlei deuren open bij de verschillende instanties. Ik voel me heel erg vereerd om dit te mogen doen voor de NOS en de andere productiemaatschappijen, in samenwerking met Skytools. Zo heb ik inmiddels opnamen gemaakt van het Sparta Stadion in Rotterdam. Het is voor het eerst dat daar legaal met een drone is gevlogen.”

Callsign en speciaal-BvL

Tijdens de behandeling van de vergunningsaanvraag kwamen er nog wel twee interessante vraagstukken bovendrijven. Zo mag een drone die gebruikt wordt onder de Europese regelgeving geen nationale PH-registratie hebben, terwijl zo’n callsign normaal gesproken wel vereist is tijdens het radiocontact met de verkeerstoren. Om dat te omzeilen is afgeproken met LVNL dat de drone een afwijkende callsign krijgt, in dit geval SkyLynx 1.

Een ander vraagstuk betrof de status van het speciaal Bewijs van Luchtwaardigheid. Vanuit de oude ROC vergunning was het nog verplicht om een s-BvL te hebben voor alle drones, ongeacht de wijze van inzet. Die noodzaak was niet aan de orde bij de aanvraag van deze operationele vergunning voor de Specific categorie. In plaats daarvan is in een ‘self statement’ aangegeven hoe vanuit de operator een goede werking van de drone wordt geborgd.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier