Gemeente Den Haag wil meer bevoegdheden op het gebied van drones

Tijdens een vergadering van de Commissie Leefomgeving van de Haagse gemeenteraad werd er donderdag voor het eerst gediscussieerd over het onderwerp drones. Dit naar aanleiding van een brief van wethouder Hilbert Bredemeijer. Vrijwel unaniem zijn de commissieleden het erover eens dat de gemeente iets moet met het onderwerp, maar de vraag is wat, en vooral hoe. De wethouder zou graag zien dat de gemeente meer bevoegdheden krijgt.

Nieuwe vragen

Net als veel andere steden ziet Den Haag zich in toenemende mate geconfronteerd met de vraag hoe als je als gemeente omgaat met de opmars van drones in de openbare ruimte. Hoog tijd dus om het onderwerp op de agenda van de commissie Leefomgeving te zetten, vond wethouder Hilbert Bredemeijer (CDA). Hij stelde een commissiebrief ‘Drones binnen de gemeente’ op, als startpunt voor een discussie over het onderwerp.

“De inzet van drones roept nieuwe vragen op. Hoeveel geluid maken drones? Wat is een acceptabel geluidsniveau in en rond woningen? Wat als een drone met een camera over een achtertuin vliegt, of zelfs langere tijd blijft hangen? Wie is verantwoordelijk voor regulering en handhaving? Hoe kan de rust in Natura 2000 gebieden worden bewaakt? Al deze vragen zijn niet eenduidig te beantwoorden”, aldus de wethouder in zijn notitie.

No-flyzones

Voor raadslid René Oudshoorn (Groep De Mos) – zelf dronepiloot van het eerste uur – is het niet meer dan logisch dat de gemeente zich gaat bezighouden met het onderwerp drones. Zo zou Oudshoorn graag zien dat de huidige no-flyzones rondom de overheidsgebouwen in Den Haag een stuk kleiner worden. “Den Haag is ongeveer één grote no-flyzone. Die zones zijn dusdanig ruim genomen dat niet alleen particulieren, maar ook professionele drone-operators daar tegenaan lopen.”

Oudshoorn betreurt echter het slechte voorbeeld dat de gemeente Den Haag geeft door vaak illegale dronebeelden van amateurs te delen op sociale media. “Ik zie soms opnamen voorbij komen die ik als professional ook wel had willen maken. Zelfs het ANP gebruikt geen illegaal gemaakte dronebeelden meer, dan zou de gemeente dat ook niet moeten doen. Je geeft daar een slecht signaal mee.”

In goederenvervoer of het vervoeren van personen door middel van drones gelooft Oudshoorn niet. “Het is onuitvoerbaar, dus om daar nu uitgebreid over te spreken lijkt me niet zinvol.”

Privacy en overlast

Een ander punt van zorg betreft de privacy van burgers. Zo haalt raadslid Rick Hoefsloot (SP) het voorbeeld aan van de inzet van drones voor de handhaving van de coronamaatregelen op het Kaapseplein door middel van een politiedrone, in maart vorig jaar. Hoefsloot vraagt zich af of die maatregel te rechtvaardigen was. “Zelfs als de beelden niet worden opgeslagen, kan een drone met een camera inbreuk maken op de persoonlijke levenssfeer.”

Maarten de Vuyst (GroenLinks) onderstreept dat er nog veel onbekendheid is over de regelgeving. “De ontwikkelingen gaan nu snel. De regelgeving loopt er bijna per definitie achteraan. Misschien is het een idee om mensen door middel van bordjes te waarschuwen dat er ergens niet met drones mag worden gevlogen. En misschien moet de dronekaart op sommige delen van het jaar ook wel worden uitgebreid met tijdelijke no-flyzones, zoals bij naaktstranden of in natuurgebieden tijdens het broedseizoen.”

Rol van de gemeente

De vraag rijst wat de rol van de gemeente is, stelt Joris Wijsmuller van de Haagse Stadspartij. “Wij kunnen als gemeente eigenlijk helemaal niks met drones, we gaan niet over het luchtruim. We kunnen fantastisch filosoferen over de impact van drones, maar de vraag is wat de rol van de gemeente dan is. Het lijkt mij zinnig dat het college eerst met een notitie komt waarin wordt aangegeven wat men wel of niet met beleid zou willen doen. Tot die tijd komen we nergens.”

Wat Oudshoorn betreft zou de gemeente meer werk kunnen maken van een lobby naar de rijksoverheid, wellicht in samenspraak met de G4. “We staan aan het begin van nieuwe technieken. Er zijn nieuwe mogelijkheden voor de hulpdiensten, daar hebben we als gemeente wel degelijk mee te maken. Maar hun inzet wordt ernstig beperkt door nationale regelgeving.”

Meer bevoegdheden

Volgens wethouder Bredemeijer is het hoe dan ook goed om drones op de agenda te houden. “De buitenruimte van Den Haag zoals we die nu kennen beslaat 100 vierkante kilometer, met de komst van de drone die tot 120 meter hoog mag wordt dat ineens 120 miljard kubieke meter. Daar moeten we iets mee. In Den Haag lopen we vaak voorop. We hadden ooit de eerste elektrische tram, en het eerste stoplicht. Daar komt nu de drone bij.”

Bredemeijer maakt zich daarom hard voor meer bevoegdheden. “Het is wel onze openbare ruimte. Mede daarom sluit de gemeente Den Haag zich aan bij het manifest van een aantal steden die aandringen op inspraak op de Europese regelgeving. We moeten de ontwikkelingen niet willen tegenhouden, denk aan pakketdiensten, maar we moeten bijvoorbeeld ook kunnen ingrijpen als er bijvoorbeeld sprake is van natuurverstoring of privacyinbreuk.”

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over een volledige ROC vergunning.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier