NASA stelt eerste testvlucht met marsdrone uit

De eerste testvlucht met de marshelikopter Ingenuity, die eigenlijk gepland stond voor zondagavond, is met een paar dagen uitgesteld. Volgens de NASA gaf de drone een foutmelding tijdens een procedure waarbij de rotors voor het eerst op hoge snelheid moesten proefdraaien. Het team dat verantwoordelijk is voor de Ingenuity zoekt momenteel uit hoe het probleem opgelost kan worden.

Foutmelding

Tot nu toe verliepen de voorbereidingen voor de eerste vlucht met de extraterrestiale drone van een leien dakje. De marsrover Perseverance zette de marshelikopter een paar dagen geleden op het marsoppervlak neer, nadat een geschikte opstijglocatie was uitgezocht. Toen bleek dat de marshelikopter de koude marsnacht had overleefd werd met goed gevolg getest of de rotoren zich vrij konden bewegen.

Aanvankelijk zou de drone in de nacht van zondag op maandag voor het eerst een korte proefvlucht uitvoeren. Daar komt het echter niet van omdat de flight controller van de marshelikopter een foutmelding gaf tijdens het overschakelen van de pre-flight naar de flight modus. Een zogenaamde watchdog timer greep in voordat de procedure afgemaakt kon worden. Zo’n timer is bedoeld om een systeem veilig te stellen als iets niet volgens plan werkt.

Het team dat verantwoordelijk is voor de marsdrone onderzoekt nu de data die via de marsrover terug is gezonden naar de aarde. De helikopter is verder in goede conditie. Het team mikt nu op 14 april voor een eerste testvlucht, waarbij de bedoeling is dat de drone slechts een paar meter hoog opstijgt en daarna direct weer landt. In een later stadium moet de drone langer vliegen en daarbij ook enige afstanden afleggen.

Foto: NASA/JPL-Caltech/ASU

Eerste drone op Mars

De Ingenuity is bijna een meter hoog en weegt ongeveer 2 kilo. Het is voor het eerst dat getracht wordt om een drone op een andere planeet te laten rondvliegen. Dat brengt in het geval van Mars de nodige uitdagingen met zich mee, waaronder de ijskoude nachten en de zeer ijle atmosfeer. De rotoren van de helikopter moeten daarom veel toeren maken om het toestel van de grond te kunnen brengen.

(bron: NASA/JPL – coverfoto: NASA/JPL-Caltech/ASU)

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over een volledige ROC vergunning.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier