Marsdrone vereist software-update voorafgaand aan eerste testvlucht

De marshelikopter Ingenuity moet eerst voorzien worden van een nieuwe software-update voordat er een eerste testvlucht gemaakt kan worden. Dat melden de engineers van het NASA Jet Propulsion Laboratory op hun blog. De update is relatief eenvoudig van aard, maar het proces om de software via de Perseverance rover op de helikopter te installeren vergt flink wat processtappen. De testvlucht wordt daarom zeker uitgesteld naar volgende week.

Vluchtsoftware

De software-update in kwestie betreft de vluchtsoftware, welke verantwoordelijk is voor de besturing van de drone. Met de update moet een bug worden verholpen die afgelopen weekend zorgde voor een foutmelding tijdens het proefdraaien (spin-uptest). Daardoor schoot de helikopter automatisch van flight mode in een soort van fail safe mode.

De software-update wijzigt de manier waarop de twee flight controllers aan boord van Ingenuity opstarten. Als gevolg daarvan moeten zowel de hardware en software veilig kunnen overschakelen naar de flight mode. De wijzigingen aan de vluchtbesturingsoftware worden vandaag en morgen onafhankelijk getest op een proefopstelling bij het JPL.

(Leuk detail: de flight controllers aan boord van Ingenuity zijn gebaseerd op de Qualcomm Snapdragon 801 SoC, die ook in sommige consumentendrones werd gebruikt.)

Processtappen

Het doorvoeren van een software-update bij een drone die op miljoenen kilometers afstand op een andere planeet staat heeft flink wat voeten in de aarde (geen woordgrap). Op het Ingenuity-blog wordt uitgebreid beschreven welke processtappen er gezet moeten worden om de update succesvol te kunnen uitrollen:

• Probleemdiagnose en oplossingsrichtingen ontwikkelen
• Software ontwikkelen / valideren en via Perseverance uploaden naar Ingenuity
• Flight control software installeren op flight computers
• Ingenuity opstarten met nieuwe vluchtsoftware

Hoewel de nieuwe update relatief eenvoudig is, neemt het proces van validering en voltooiing van de uplink naar Ingenuity enige tijd in beslag. Het updateproces van de vluchtbesturingsoftware van Ingenuity verloopt via zorgvuldig uitgewerkte processtappen, omdat de nieuwe software via de rover overgezet moet worden op de helikopter.

De Ingenuity marshelikopter weegt net geen 2 kg en is voorzien van twee rotoren die in tegengestelde richting draaien. Foto: NASA/JPL

Risico’s nemen

Het team benadrukt dat de Ingenuity nog altijd goed reageert en dat het nemen van risico’s inherent is aan de eerste testvlucht. “De risicovolle aanpak die we hebben gevolgd bij de eerste gemotoriseerde, gecontroleerde vlucht op een andere planeet stelt ons in staat om de grenzen te verleggen op manieren die ondenkbaar zijn bij missies die jarenlang moeten duren, zoals die van Perseverance.”

(coverfoto: NASA/JPL-Caltech)

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over een volledige ROC vergunning.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier