Corridor voor medische drone aangepast na bezwaar KNVvL

De Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL) is in het gelijk gesteld in een bezwaar dat eind 2020 werd aangetekend tegen een voorgenomen tijdelijke luchtruimsluiting in verband met proefvluchten met de medische bezorgdrone waarmee de ANWB experimenteert. Gevreesd werd voor een te grote impact op de overige luchtvaart. De KNVvL is in het gelijk gesteld en na overleg met ILT en ANWB werd besloten om de corridor te verkleinen.

Tijdelijke luchtruimsluiting

In de toekomst wil de ANWB in samenwerking met PostNL gebruik gaan maken van delivery drones om spoedeisende medische goederen te vervoeren tussen ziekenhuizen, bloedbanken en laboratoria. Onder andere bloedbank Sanquin, Erasmus MC en de Isala klinieken zien hier wel toekomst in. Maar voordat het zover is moeten er de nodige proefvluchten worden uitgevoerd.

Bij de proefvluchten met de medical drone van ANWB en PostNL wordt er buiten het zicht van de piloot gevlogen, om zodoende langere afstanden te kunnen afleggen. Om dat veilig te kunnen doen is het van belang dat de drone onderweg geen ander luchtverkeer tegenkomt. Dat kan bewerkstelligd worden door een tijdelijk gebied met beperkingen (TGB) in te stellen.

Drone-corridor

Middels zo’n TGB kan een drone-corridor worden gecreëerd waar helikopters, sportvliegtuigen en andere luchtruimgebruikers tijdelijk niet welkom zijn. Voor de veiligheid wordt er daarbij een flinke marge ingebouwd in zowel de hoogte als de breedte van de corridor. Zo ook bij het voorgenomen traject tussen Zwolle en Meppel: het zou gaan om een corridor van 15 km lang, 4 km breed en ca. 200 meter hoog.

De KNVvL als belangenbehartiger van de general avation tekende bewaar aan tegen de door de ILT toegewezen TGB, vanwege de beperkingen die zo’n corridor met zich meebrengt voor het overige laagvliegende luchtverkeer. Zowel KNVvL als ANWB werden vervolgens door ILT uitgenodigd voor een hoorzitting. Dat leidde tot een aanpassing van de TGB.

Op de website van de KNVvL staat de volgende toelichting bij het bezwaar:

“Eind vorig jaar hebben wij bezwaar gemaakt tegen de toegewezen TGB. Dit TGB werd in de vorm van een corridor ingesteld om een test met een ANWB medical drone uit te kunnen voeren. Deze test zou worden verspreid over een aantal dagen, tussen locaties in Meppel en Zwolle. De KNVvL heeft uiteraard begrip voor het testen van een dergelijke drone, er kan immers een dringende noodzaak zijn voor de toekomstige inzet hiervan. De randvoorwaarden voor horizontale en verticale separatie van dit TGB waren naar onze mening echter te ruim. Zeker met het risico op precedentwerking is het bezwaar ingediend, we willen graag vermijden dat voor elke vlucht met een drone brede en hoge stukken luchtruim worden geclaimd.

Er vond een een hoorzitting plaats tussen KNVvL, ILT en ANWB, die in goede sfeer verlopen is. We hebben hier onze bezwaren kunnen toelichten en intussen hebben wij tot onze vreugde bericht ontvangen dat op onze bezwaren is ingegaan. De horizontale breedte van de corridor is nu verkleind van 4 km naar 2 km en de verticale hoogte van 1000 naar 600 voet.”

Volgens Petra van Saaze, directeur ANWB Medical Air Assistance, kan ANWB zich goed vinden in de uitspraak van de hoorzitting:

“Het is een nieuwe ontwikkeling waarin veel belangen meespelen. We begrijpen de bezwaren van de KNVvL en kunnen ons dan ook vinden in deze uitkomst. Ook met deze aanpassing aan de TGB kunnen we de testvluchten voor de ontwikkeling Medical Drone Service goed en veilig uitvoeren. Goed overleg in de sector blijft nodig, om drones uiteindelijk veilig te kunnen integreren in het luchtruim.”

Toekomst

Het spreekt voor zich dat het instellen van TGB’s om tijdelijke corridors te creëren voor delivery drones of andere vormen van urban air mobility geen schaalbare oplossing is. Willen BVLOS dronevluchten veilig geïntegreerd kunnen worden in het luchtruim, dan zijn er nieuwe technologieën nodig voor segregatie en detect&avoid. Uiteindelijk moet U-space hiervoor gaan zorgen, maar er is nog een lange weg te gaan voordat dit systeem operationeel is.

 

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over een volledige ROC vergunning.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier