DJI Air 2S review: een puike drone met één groot nadeel

Vorige week lanceerde DJI de Air 2S, de opvolger van de Mavic Air 2 met onder meer een sterk verbeterde camera en extra sensoren. Na een weekje testvliegen met de nieuwe drone is mijn conclusie dat de Air 2S een prima en veelzijdige cameradrone is, die puike beelden aflevert en de veelzijdigheid biedt van zijn voorganger. Maar helaas heeft de drone één groot nadeel: het toestel is nog niet voorbereid op de nieuwe Europese regelgeving.

Eerste indruk

Zoals je misschien kunt herinneren was ik vorig jaar erg enthousiast over de Mavic Air 2. ‘DJI’s meest veelzijdige drone tot nu toe’, was de kop van die review. Nog geen jaar later kijk ik al naar de opvolger, de nieuwe DJI Air 2S. Gebleven zijn het compacte formaat en het relatief lage gewicht (595 gram). Nieuw zijn de 1” sensor in de camera en de extra sensoren aan de bovenzijde ten behoeve van obstakeldetectie en ActiveTrack.

Voor deze review kreeg ik van DJI de Air 2S Fly More Combo toegestuurd. Naast drone en controller heb je dan de beschikking over drie accu’s, flink wat reservepropellers, een draagtasje, een setje ND-filters en een charging hub. Qua bouw en afwerking heeft de drone veel weg van de Mavic Air 2. Alleen de iets grotere cameramodule, het extra paar ‘oogjes’ aan de voorkant en de oranje propellertips verraden dat ik met de Air 2S te maken heb.

De camera van de DJI Air 2S heeft een 1″ sensor en een resolutie van 20 megapixels.

Zoals altijd begint het reviewen van een nieuw drone met flink wat software-updates. Het proces verloopt soepeltjes via de DJI Fly-app, die ik dit geval gebruikte in combinatie met zowel een iPhone 12 Pro als een iPad Mini (in combinatie met een adapter). Accu’s opladen duurt even, omdat de charging hub de accu’s één voor één oplaadt. (Je kunt de accu’s van de Mavic Air 2 overigens ook gebruiken met de Air 2S).

Tijdens een korte eerste testvlucht voelt de besturing van de DJI Air 2S strak en responsief aan. De drone lijkt weer iets stiller geworden en vliegt voor het gevoel iets strakker dan de Mavic Air 2. Je kunt kiezen uit drie standen: Cinematic, Normal, en Sport. Cinematic is ideaal om rustige en vloeiende camerabewegingen te maken, vooral handig als je dicht op je onderwerp zit. In Sport mode kun je lekker snelheid maken, tot 70 km/uur. Theoretisch is de maximale vliegtijd 31 minuten per accu, maar in de praktijk moet je rekenen op zo’n 25 minuten.

Het hoofdscherm van de DJI Fly app tijdens een vlucht.

Controller

De controller is op het eerste gezicht exact gelijk aan die van de Mavic Air 2 en Mini 2. Een degelijk ontwerp, waarbij je je telefoon in een houder plaatst die uit de bovenzijde geschoven komt. De sticks zijn afneembaar en worden tijdens transport opgeborgen in uitsparingen aan de onderzijde. Toch is er wel een belangrijk verschil onder de motorkap: de Air 2S maakt gebruik van OcuSync 3. Het bereik zou maar liefst 8 km bedragen. (Houd er wel rekening mee dat je de drone altijd in het zicht moet houden.)

Op de voorzijde vindt je een return to home-knop die ook dienstdoet als pauzeknop, een flight mode-selectieschakelaar, de power button, een programmeerbare button en een knop om te schakelen tussen fotografie en video. Aan de achterzijde is er een draaiwiel waarmee je de camera omlaag en omhoog kunt draaien, en de shutterknop voor het maken van een foto of het starten/stoppen van een video-opname.

De controller van de DJI Air 2S.

Videoprestaties

Het belangrijkste wapenfeit van de DJI Air 2S is de nieuwe camera, met een 1” sensor aan boord. De lens heeft een brandpuntsafstand van 22 mm equivalent (beeldhoek 88º). De drone kan filmen in maar liefst 5,4K resolutie (5472×3078 pixels) bij 25 of 30 fps. In 4K is dat maximaal 50/60 fps, in 1080p HD 120 fps. Bovendien is het mogelijk om te filmen met 10 bits kleurdiepte, en kleurprofielen zoals D-log en HLG. Dat betekent meer nuances in kleurschakeringen en meer ruimte om tijdens de montage te spelen met contrast, helderheid en saturatie.

The proof of the pudding is in the eating, dus afgelopen week heb ik de nodige opnamen gemaakt met de Air 2S, op verschillende locaties en tijdens verschillende omstandigheden, variërend van zonnig weer tot en met zonsopkomst en -ondergang. Ik koos voor de instellingen die de hoogste kwaliteit video opleveren (5,4K resolutie, H.265 compressie, 10 bit kleurdiepte, D-log kleurprofiel, 25 fps). Ik maakte gebruik van alle drie de vliegmodi.

Tijdens het filmen is het ontbreken van een instelbaar diafragma bij handmatige belichting een groot gemis. Met de DJI Air 2S zit je vast aan f/2.8. Dat betekent dat je tijdens het filmen maar twee mogelijkheden hebt om de belichting aan te passen: een ND-filter plaatsen, of de sluitertijd variëren (het aanpassen van de ISO is overdag eigenlijk niet aan de orde). Beide opties zijn niet ideaal voor als je gewend bent om de sluitertijd op 2x de framerate (in dit geval 1/50) te houden.

Bovendien is het niet handig om steeds het menu in te moeten duiken om de belichting aan te passen: bij de Mavic 2 Pro bijvoorbeeld doe je dat simpelweg door even aan een wieltje op de controller te draaien. Op de controller van de Air 2S vindt je maar één draaiwieltje, waarmee je de camera omlaag en omhoog kunt draaien. Het ontbreken van een instelbaar diafragma ervaar ik voor het serieuzere videowerk als een belangrijk nadeel.

Tijdens de montage van bovenstaande video is in Final Cut Pro alleen een zogenaamde lut toegepast (om het vlakke D-log kleurprofiel om te zetten naar realistische kleuren) en wat aanpassingen op het gebied van saturatie en helderheid. Tijdens het monteren van de video (op een redelijk recente MacBook Pro) is goed merkbaar dat 5,4K resolutie veel van de computer vraagt. Het filmen in deze hoge resolutie is alleen zinvol als je computer snel genoeg is om met dergelijke bestanden om te gaan.

De 10 bit kleurdiepte is een verademing tijdens het color graden: je hebt veel meer speelruimte om de kleuren en belichting aan te passen. Hierin is de Air 2S echt een grote vooruitgang ten opzichte van de Mavic Air 2, en is op dit vlak vergelijkbaar met de Mavic 2 Pro. Ook welkom is de hogere bitrate van 150 Mbps. Dit vertaalt zich in vloeiende kleurgradiënten en het behoud van details in ‘drukke’ beelden. De sensor heeft wel zijn beperkingen op het vlak van lichtgevoeligheid: in een shot dat kort na zonsondergang werd gemaakt is redelijk wat ruis te zien.

Digitale zoom

Een nieuwe feature van de DJI Air 2S is de mogelijkheid om digitaal in te zoomen tijdens het filmen (bij fotograferen ontbreekt deze mogelijkheid). Dit is echter niet mogelijk tijdens het filmen met 10 bit kleurdiepte of wanneer je in 5,4K filmt. In 4K kun je kiezen uit 2x of 4x digitale zoom. In 1080p HD komt daar de optie van 8x digitale zoom bij.

Normaal gesproken ben ik niet zo te porren voor digitale zoom, maar ik moet zeggen dat de Air 2S me in positieve zin weet te verrassen. In onderstaande video zie je het verschil tussen geen zoom, 2x zoom en 4x zoom bij 4K. Zeker de 2x zoom is best acceptabel te noemen: alleen bij kleine details is er wat moiré zichtbaar. Bij 4x digitale zoom is er sprake van nog veel meer moiré.

Fotografie

De DJI Air 2S legt foto’s vast met een resolutie van 20 megapixels. Dat is op papier een achteruitgang ten opzichte van voorganger Mavic Air 2, die maximaal 48 megapixels bood. Maar daar staat tegenover dat de grotere sensor garant zou moeten staan voor een betere lichtgevoeligheid, wat in minder ruis zou moeten resulteren. Maar als je de gevoeligheid opschroeft begin je vanaf ISO 400 al redelijk wat beeldruis te zien.

Voor optimale resultaten is het mogelijk om te fotograferen in DNG RAW. Ook biedt de drone de mogelijkheid om het beeld automatisch te verbeteren aan de hand van de omstandigheden. Dat is met name voor beginnende dronefotografen interessant. Een nadeel van de groothoeklens is dat je veel last hebt van perspectiefeffecten, zeker als je de camera wat omlaag draait. Verder wordt het beeld aan de randen wat onscherper.

JPG opname, ISO 100, sluitertijd 1/1250, f/2.8

 

JPG opname, ISO 100, sluitertijd 1/640, f/2.8

 

JPG opname, ISO 400, sluitertijd 1/400, f/2.8

 

JPG opname, ISO 400, sluitertijd 1/400, f/2.8 (100% crop)

Panorama- en 360º-fotografie

Natuurlijk biedt de Air 2S ook mogelijkheden aan op het gebied van panoramafotografie. Onderstaande 360º foto komt direct uit de drone rollen. Het is ook mogelijk om de bronbestanden op te slaan in jpg of DNG RAW en ze dan zelf te stitchen in professionele software zoals PTGui, voor betere resultaten.

Obstakeldetectie en APAS

Ik heb de DJI Air 2S op diverse plekken dwars door boomgaarden gestuurd. Vooruitvliegend zou de drone op basis van het vernieuwde Advanced Pilot Assistance System (APAS) zelfstandig in staat moeten zijn om obstakels te vermijden, in voor- en achterwaartse vliegrichting dan (er zijn geen sensoren aan de zijkanten van de drone aanwezig). Maar helaas moet ik concluderen dat de drone dat niet heel soepeltjes doet. Soms houdt het toestel ineens stil – bijvoorbeeld omdat er ineens een klein takje wordt gedetecteerd – en dat betekent een onbruikbaar videoshot.

Het feit dat de Air 2S geen zijwaartse sensoren heeft betekent dat je nooit voor de volle honderd procent kunt vertrouwen op de obstakeldetectie, zeker niet als je zijwaarts vliegt. Dit geldt ook voor het gebruik van ActiveTrack, waarbij de drone automatisch achter een onderwerp aanvliegt. Wegens tijdgebrek (de drone moest weer terug naar DJI) heb ik die functie niet kunnen testen, maar ik heb al de nodige crashes voorbij zien komen in diverse reviewvideo’s.

De DJI Air 2S heeft een extra setje sensoren tbv obstakeldetectie en ActiveTrack.

MasterShots

Een heel nieuwe functie is MasterShots. Omdat veel dronevliegers niet de moeite nemen om hun videobeelden te bewerken (of niet goed weten hoe dat moet), biedt DJI steeds meer mogelijkheden aan om snel een leuk filmpje te maken. Het fenomeen QuickShots kende je misschien al, maar MasterShots is hierop een uitbreiding.

Na het activeren van deze functie moet je eerst een onderwerp selecteren. Daarna gaat de drone een paar minuten lang verschillende vlieg- en camerabewegingen uitvoeren (zorg dat je de ruimte hebt!). Zodra dat achter de rug is, kun je in de DJI Fly app kiezen voor een template. Daarna wordt er automatisch een video gemaakt, met muziek en al. Die kun je dan direct delen op Facebook of Instagram. Een geinige feature voor beginners, maar verder niet bruikbaar voor serieuzere doeleinden.

AirSense

Een nieuwe feature die DJI heeft toegevoegd aan de Air 2S is AirSense. Dat is een veiligheidssysteem dat de dronepiloot moet attenderen op naderend vliegverkeer. Dit werkt op basis van ADS-B. In Nederland (en Europa) zijn echter niet alle luchtvaartuigen uitgerust met zo’n transponder, zeker de kleine toestellen niet, en zweefvliegtuigen gebruiken weer een ander systeem. Je kunt hier dus niet blindelings op vertrouwen. Tijdens de paar uur dat ik met de Air 2S heb gevlogen heb ik in ieder geval geen enkele keer een waarschuwing gekregen.

Conclusie

DJI heeft met de Air 2S wederom een puike drone afgeleverd. De drone vliegt strak en stabiel, de beeldkwaliteit is verbluffend voor zo’n compacte drone, en de drone is nog veelzijdiger dan de Mavic Air 2. Het is dat de camera geen variabel diafragma heeft, maar anders zou je bijna kunnen spreken van een serieus alternatief voor de Mavic 2 Pro. Als nadeel noem ik de nog altijd beperkte obstakeldetectie. Op dit vlak begint DJI echt achter te lopen, zeker als je ziet wat een partij als Skydio op dit vlak heeft bereikt. Verder kun je in onze contreien helaas niet vertrouwen op AirSense.

De olifant in de kamer is het feit dat de DJI Air 2S nog geen Cx-label heeft. Vanaf 1 januari 2023 moeten alle nieuwe verkochte ready to fly drones zo’n label hebben, om ermee in Open subcategorieën A1 en A2 te mogen vliegen. Zogenaamde legacy drones komen onverbiddelijk terecht in subcategorie A3. Dat geldt dus ook voor de DJI Air 2S. Overigens valt DJI weinig te verwijten: de technische standaarden waar drones aan moeten gaan voldoen zijn simpelweg nog niet vastgesteld. Vanwege het gewicht van 595 gram mag de DJI Air 2S tot eind 2022 gebruikt worden in Open subcategorie A2, zolang je het juiste dronebewijs hebt en minstens 50 meter afstand aanhoudt van niet-betrokken personen op de grond.

Het ontbreken van een Cx-label maakt het lastig om een eindoordeel te vellen. Kijkend naar de vlieg- en cameraprestaties is de DJI Air 2S een aanrader voor wie een all-round cameradrone zoekt, als je kunt leven met het gemis van een instelbaar diafragma en je de beperkingen op het vlak van obstakeldetectie voor lief neemt. Maar vanwege het ontbreken van een Cx-label heeft de drone in zekere zin een beperkte houdbaarheid (tenzij DJI te zijner tijd een oplossing vindt om het C1-label achteraf toe te kennen aan deze drone). Ik kan voor jou als lezer niet bepalen of dat een groot nadeel is; ik kan je er alleen op wijzen. Vanwege die onzekerheid krijgt de drone niet de maximale score.

De voor deze review uitgeteste DJI Air 2S Fly More Combo kost € 1.299,- en kan onder andere besteld worden in de DJI Store. De basisuitvoering kost € 999,-.

Voordelen

  • 1″ sensor met ondersteuning voor 10 bits kleur
  • Prima vlieggedrag en relatief stil
  • Zeer veelzijdig qua features
  • Digitale zoom werkt verrassend goed (tot 2x zoom)

Nadelen

  • Geen C1-label
  • Obstakeldetectie nog altijd beperkt
  • AirSense biedt schijnveiligheid
  • Diafragma niet instelbaar
De DJI Air 2S Fly More Combo.

DJI Air 2S specificaties

  • Startgewicht: 595 gram
  • Maximale vliegtijd: tot 31 minuten
  • Sensor: 1 ” CMOS, resolutie: 20 megapixels
  • Cameralens: 88º FOV, 35 mm format equivalent, brandpuntafstand 22 mm
  • Diafragma: f/ 2.8 (vast)
  • Focusbereik: 0,6 meter tot oneindig
  • ISO-bereik video: 100-3.200 (auto), 100-6.400 (manual)
  • Kleurmodi: normal, D-log, HLG
  • Videocompressie: h.264 / h.265
  • Maximale videobitrate: 150 Mbps
  • Maximale fotogrootte: 5.472 x 3.648 pixels, 3:2
  • Videoresolutie: 5.4K tot 30 fps, 4K  tot 60 fps, 2,7K tot 60 fps, 1080p HD tot 120 fps
  • Intern geheugen: 8 GB
  • Autonomie: ActiveTrack 4.0, APAS 4.0
  • Maximaal bereik: 8 km (CE)
  • Cx CE-label: n.v.t.
  • Video-overdracht: OcuSync 3.0 (niet compatibel met DJI Goggles, wel met de DJI Smart Controller)

Summary
Review Date
Reviewed Item
DJI Air 2S
Author Rating
41star1star1star1stargray
Product Name
DJI Air 2S Fly More Combo
Price
EUR 1299
Product Availability
Available in Stock

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over een volledige ROC vergunning.

5 gedachten over “DJI Air 2S review: een puike drone met één groot nadeel

  • 23 april 2021 om 13:21
    Permalink

    Een Air2S met optische zoom en variabele diafragma zou een droom zijn! Elke nieuwe DJI drone heeft weer wat concessies waardoor ze allemaal in de “net niet” categorie vallen voor mij helaas.. Ook vind ik het nog steeds apart dat ze geen nieuwe drones met X5S kwaliteit op de markt brengen. Ze hebben alle technologie in huis om veel betere drones te maken dan dat ze nu uitbrengen. Ben benieuwd of dat een strategisch iets is of toch technisch.

    Beantwoorden
  • 23 april 2021 om 15:30
    Permalink

    Je mag toch altijd in A2 of A3 vliegen met deze drone met het juiste brevet? “Geen C1 label”. Moet dit niet zijn CE label?

    Beantwoorden
    • 23 april 2021 om 16:07
      Permalink

      Tot 1-1-2023 mag de Air 2S gebruikt worden in zowel A2 als A3 (met het juiste brevet), met inachtneming van de minimale afstand van 50 meter ten opzichte van niet-betrokken personen op de grond. Als deze drone een Cx CE label zou krijgen, dan zou het in dit geval gaan om een C1 label (voor drones tot 900 gram). Zie ook https://www.dronewatch.nl/2020/03/06/eu-droneregels-vanaf-1-juli-2022-nieuwe-ce-labels-voor-drones/ voor meer uitleg over de verschillende labels.

      Beantwoorden
    • 24 april 2021 om 20:16
      Permalink

      Lettend op het gewicht zou deze drone in A1 kunnen vliegen…

      Beantwoorden
      • 24 april 2021 om 20:46
        Permalink

        Nee, want voor legacy drones ligt de grens op max 500 gram. Je zit dus vast aan A2 of A3. Na 1-1-2023 alleen A3.

        Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier