InterviewVideo

Nieuwe outdoorfilm The Last Line – Iceland werd grotendeels gefilmd met drones (+interview)

Liefhebbers van outdoorfilms opgelet: vandaag verschijnt de documentaire The Last Line – Iceland, waarin te zien is hoe fotograaf Rein Rijke en kitesurfer Roderick Pijls naar IJsland afreizen om daar beelden te maken van kitesurfen onder extreme omstandigheden. Kiwi Aerial Shots volgde het duo om hun verrichtingen te filmen, daarbij volop gebruik makend van drones.

Over The Last Line

The Last Line is een initiatief van vrienden Rein (fotograaf) en Roderick (kitesurfer). De twee gaan samen op zoek naar bijzondere meren, rivieren en zeeën over de hele wereld om op te kitesurfen en daar unieke foto’s van te maken. Hoe extremer hoe beter. Door middel van de beelden wil het duo kijkers aanzetten om na te denken over de impact van klimaatverandering.

Voor hun laatste project reisden Rein en Roderick af naar de binnenlanden van IJsland, op zoek naar bijzondere locaties om te kunnen kiten. Daarbij werd het duo gevolgd door Kiwi Aerial Shots, een luchtfilmproductiebedrijf uit Amsterdam. Zij maakten een documentaire van 50 minuten over het project. Aanvankelijk zou de film getoond worden in Omniversum, maar vanwege de lockdown is besloten om de film vanaf vandaag gratis online te ontsluiten op thelastline.nl/video, zodat zoveel mogelijk mensen hem kunnen zien.

Trailer


Interview met de makers

Het vlieg- en camerawerk was in handen van Kiwi-oprichter Kim Hoogervorst en vaste medewerker Tom van Oijen. In onderstaand interview vertellen zij over de totstandkoming van deze productie.

Wat doet jullie bedrijf? Vanwaar jullie betrokkenheid bij deze film?

Kiwi Aerial Shots is een bedrijf dat eigenlijk voornamelijk ingehuurd wordt door externe productiehuizen voor commercials, speelfilms en bedrijfsvideo’s. We merken dat we altijd erg betrokken zijn met het doel van het beeld dat we moeten aanleveren. Wat vertelt het shot wat we gaan filmen? Waarom is hier voor een droneshot gekozen en hoe kunnen we dit zo goed mogelijk overbrengen?

Rein is bevriend met Tom, vandaar dat hij bij ons terecht kwam met de vraag of we deze docu konden verzorgen. Door nu een keer een hele productie uit te denken en Roderick en Rein voor acht dagen te volgen in IJsland kregen we de kans om zelf eens het verhaal te zoeken en te bedenken hoe we dit zo goed mogelijk in beeld konden brengen.”

Het droneteam van Kiwi Aerial Shots

Voor welke apparatuur hebben jullie gekozen? Hoe ging de logistiek in zijn werk?

“Er ging een Inspire 2 mee voor de droneshots, en een Mavic 2 Pro als backup. Aangezien we ook vaak drone-opnames met onze eigen RED camera maken konden we deze RED nu ook mooi inzetten als handheld camera. Omdat we toch echt zo lean mogelijk deze productie moesten opzetten hebben we het zo gebouwd dat we onze RED konden voeden met dezelfde TB50 accu’s als die we voor onze Inspire 2 gebruiken. Zo hadden we minder verschillende laders en accu’s nodig.

Accumanagement is namelijk wel een dingetje als je in ver van de bewoonde wereld shots gaat maken zonder stroompunt. We hadden een kleine omvormer meegenomen naar IJsland, om deze onder de motorkap van onze huurauto vast te maken en zo op de achterbank een stopcontact te hebben waar constant aan werd doorgeladen tijdens het rijden.

En rijden moesten we, soms wel negen uur op een dag om op de beste punten in het binnenland te komen. Dan soms nog eens twee à drie uur hiken naar een mooie plek en daar aangekomen wachten op het juiste weer en überhaupt zien of Rein wel de foto die hij voor ogen had kon maken. Dat alles met een Inspire 2, de backup Mavic 2 Pro, lenzen, alle accu’s, RED camera, bijbehorende lenzen en een statief op onze rug. En sjouwen maar.”

Fotograaf Rein Rijke

Hoe waren de weersomstandigheden? Bij welke windkracht hebben jullie gevlogen?

“Aangezien we een kitesurfer gingen filmen, was het vooral veel vliegen in harde wind met de Inspire. Op een plek waar Roderick uiteindelijk niet eens kon kiten vanwege de harde wind hebben we de Inspire gevlogen met ik denk wel windkracht 10.

Ook was het vaak regen en echt slecht weer. Dan was het een kwestie van de drone in de lucht hangen met z’n kont naar de wind toe en ducktape over de SSD en de accu’s zodat daar geen water in kon komen.

Daar komt ook nog eens bij dat vulkanische as magnetisch is wat de motoren van de drone niet bepaald lekker vinden. Al met al dus behoorlijk uitdagende situaties om in te vliegen voor deze film.

Daarbij is zo’n 90% van de film single pilot gevlogen door Kim, aangezien Tom met de vaste camera bezig was. Enkel de langere kitesessies hebben we dual operator gevolgen omdat je dan met lange lens gewoon echt wel de beste shots kan maken.”

Vliegen met wind en regen

Hoe zagen de draaidagen er verder uit?

“Na de lange dagen moet je natuurlijk ook nog data dumpen. Zo was het vaak zo tijdens deze IJslandtrip dat we om 8 uur ‘s ochtends op pad gingen, om 12 uur ‘s nachts gesloopt terug kwamen, nog moesten koken, eten, alles weer opladen, data dubbel wegschrijven, om 3:00 uur naar bed en de volgende dag weer vroeg op en vlammen.

Gelukkig ging de zon bijna niet onder en was het misschien alleen van 2 tot 5 uur echt donker. Het voelde dus wel of je hele lange dagen maakte, maar vanwege het lange daglicht was het toch een stuk beter te doen.”

Kitesurfer Roderick Pijls

Hoe ging de postproductie in zijn werk?

“Na de geniale maar uitputtende acht dagen in IJsland kwam het postproductie proces. Zelf wisten we al dat we geen tijd zouden hebben om van vijf TB aan data een documentaire te gaan maken, dus hiervoor hebben we in ons netwerk gekeken wie ons wilde helpen. Zo zijn we uitgekomen bij Matthijs Hoitsma, die de hele edit heeft gelegd.

Matthijs zit zelf weer in een band en kent enkele muzikanten. Via hem is er ook speciaal muziek voor de film geproduceerd. Drie nummers waaronder het nummer tijdens de aftiteling zijn van Matthijs zijn eigen band: The Pheromones.

Ook voor de color grading hadden we niet direct iemand op het oog. Hiervoor hebben we uiteindelijk een oproep geplaatst in de Videomattie Facebookgroep. Hierdoor zijn we in contact gekomen met heel veel goeie professionals. Uiteindelijk zijn we in zee gegaan met Michiel Rotgans. Daarnaast zijn de animaties opgepakt door Lodewijk van Olffen en heeft Mel Marques de ondertiteling voor de film opgepakt.”

Hand catching van de Inspire 2

Vanwaar de keuze om de film online gratis beschikbaar te maken?

“Toen alles begin april af was, hebben we een eerste screening in een leeg Omniversum kunnen doen in Den Haag. Enorm gaaf, maar door Corona kunnen we de film helaas hier nu niet laten draaien.

Omdat het nog onduidelijk is hoe lang de lockdown gaat duren hebben we besloten de film gratis weg te geven op de website van The Last Line. Op deze manier kunnen we de film toch aan zoveel mogelijk mensen laten zien en gaan wij gewoon weer door met het uitdenken van de volgende geniale Last Line-missie.”

Wat wordt het volgende project?

“We zitten nu te denken aan het kiten voor een tornado in Amerika, of in een ijsbergmeer die soms in de hele grote ijsbergen op zee nabij Groenland te vinden zijn. Extreme dingen dus! En altijd gekoppeld aan het thema van klimaatverandering.

Met de Last Line-films hebben we als doel om op een positieve manier aandacht voor de mooie natuur te vragen en het doorzettingsvermogen te tonen dat ook nodig is als we de klimaatverandering willen aanpakken. Dit is het basis idee achter The Last Line van Roderick en Rein, en het is aan ons om dat in volgende documentaires te vangen.”

Reparatie uitvoeren

En hoe zit het eigenlijk met fotograaf Rein Rijke? Maakt hij ook gebruik van drones?

“Fotograaf Rein Rijke werkt al jaren met de Phantom 4 en neemt deze echt overal mee naartoe, hoe onhandig dat ook is qua formaat. Rein is namelijk ook bergbeklimmer en hij heeft dat ding al naar de top van de Mont Blanc gebracht, op hele technische routes meegenomen en nu dus ook altijd in die grote koffer mee de vulkaan in, etc. En ook bij maximale wind gooit hij hem gewoon de lucht in. We moesten er wel om lachen, dat ding heeft het echt heel zwaar gehad maar doet het wel gewoon.

Volgens mij gaat hij nu over op de Mavic 2 Pro of wellicht op die nieuwe Sony Airpeak drone, zodat hij er een beetje een normale camera onder kan hangen. Het is voor hem namelijk wel tenenkrommend dat hij als professionele fotograaf met de dikste camera’s en lenzen schiet, en het voor z’n dronebeelden dan met een Phantom moet doen…”

Bekijk de volledige docu The Last Line – Iceland gratis via www.thelastline.nl/video/

(foto’s: Rein Rijke / The Last Line)

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

2 gedachten over “Nieuwe outdoorfilm The Last Line – Iceland werd grotendeels gefilmd met drones (+interview)

  • Hans Geurtsen

    Bedankt voor het delen, Wiebe! Prachtige film! Weet je of er nog ergens te vinden is waar ze dit precies gefilmd hebben en wanneer?

    Beantwoorden
    • Dag Hans!

      Tom hier van Kiwi Aerial Shots. Tof om te horen dat je de film mooi vond, daar doen we het voor! We hebben de opnames dus in IJsland gemaakt, in juli. Voornamelijk in de higlands dus centrum van IJsland en voor de Mordor locatie zijn we meer naar het Oosten gereisd. Wel alle 8 de dagen voornamelijk aan de zuidkant gereisd en vandaaruit het land in gereden, hele oosten en noorden zijn we niet geweest. Ik zie dus nog wel een tweede editie aankomen hier 😉

      Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan Tom van Oijen Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier