Achtergrond

DJI publiceert statement met uitleg en FAQ over Cx labels

Dronemaker DJI heeft geconstateerd dat er veel klanten zijn met vragen over het aankomende verplichte Cx label voor drones. Hoe zit het met bestaande drones: kunnen die nog wel gebruikt worden na 1-1-2023, de dag dat de Cx labels verplicht worden? En als je nu een nieuwe drone koopt, zoals de Air 2S, waarom heeft die dan nog geen Cx label? Op deze en andere vragen probeert de dronefabrikant antwoord te geven.

Relatie tussen Cx label en categorie

Al in maart vorig jaar kon je op Dronewatch een eerste uitleg vinden over de nieuwe Cx labels, die onderdeel gaan uitmaken van de CE markering voor drones. In de toekomst moeten vrijwel alle nieuw verkochte drones beschikken over een Cx label. Het label geeft aan in welke (sub)categorie de drone gebruikt kan worden.

Er komen vijf verschillende Cx labels voor drones waarmee in de Open categorie wordt gevlogen: C0 tot en met C4. Voor de Specific categorie komen er nog de C5 en C6 labels.

Hieronder vind je heel in het kort een opsomming waaruit de relatie tussen het Cx label en de categorie waarin je vliegt blijkt:

Open categorie

A1: Je mag vliegen over mensen maar niet over bijeenkomsten van mensen (Klasse C0 en C1);
A2: Je mag dichtbij mensen vliegen (Klasse C0, C1 en C2);
A3: Je moet ver weg van mensen vliegen (Klasse C0, C1, C2, C3 en C4).

Specific categorie

STS-01: VLOS vluchten boven bevolkt gebied (Klasse C5)
STS-02: BVLOS vluchten boven onbewoond gebied (Klasse C6)

Statement

DJI realiseert zich het belang van duidelijke informatievoorziening naar klanten toe. Daarom heeft DJI een statement opgesteld met daarin meer uitleg en een FAQ.

Helaas kunnen labels niet achteraf worden toegekend aan een drone: de drone moet het label op het moment van verkoop dragen. Met name dit aspect zorgt momenteel voor veel verwarring, zeker omdat er nu drones nieuw te koop worden aangeboden die nog geen Cx label hebben (waaronder de nieuwe Air 2S).

Te zijner tijd zal DJI een lijst publiceren van drones die in aanmerking komen voor de nieuwe Cx labels. Drones die niet in aanmerking komen voor een Cx label (of die verkocht zijn voordat ze het label toegekend hebben gekregen) mogen na 1-1-2023 in ieder geval nog in Open subcategorie A3 gebruikt worden.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

4 gedachten over “DJI publiceert statement met uitleg en FAQ over Cx labels

  • Dag Wiebe,

    Is dat nu zeker dat er achteraf geen labels op bestaande drones kunnen gezet worden via de fabrikant zelf? Ik kreeg enkele weken geleden namelijk nog volgende info van European Union Aviation Safety Agency:
    Natuurlijk moet dji dit nog willen ook. Het komt waarschijnlijk voor hen beter uit om iedereen een nieuwe drone te laten kopen :p.

    met vriendelijke groeten,

    “Since before the adoption of the regulation the EU Commission and EASA supported industry for the development of standards for the class marks and finally this activity is coming to a conclusion and by the end of this year we may find UAS with Cx mark on the market. The EU commission also made an opening on the market regulation system by allowing to retrofit drones already put on the market when they are designed meeting the requirements in the regulation.”

    “You may imagine that we are in contact will all major drones manufacturers including DJI and they are pretty well aware of the status of development of standards. Therefore, if DJI considers it is the case, they may decide to retrofit some models giving the instruction to owner on how to affix a class label.”

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Als je mijn eerlijke mening wilt weten: niets is zeker op dit moment. Ik zou nergens van uitgaan. Het zou heel mooi zijn als gebruikers zelf achteraf een Cx label kunnen toekennen aan hun drone, maar ik zie het vooralsnog niet gebeuren. Hooguit voor enterprise drones, waarbij je dan ook nog eens langs moet gaan bij een dealer. (Als ik het goed begrijp moet het product formeel gezien opnieuw in de handel worden gebracht.)

      Beantwoorden
  • Helaas dus geen nieuw statement, dezelfde informatie in het Engels is al enige tijd te vinden op de enterprise website van DJI. Het zou ze sieren als in iedergeval een letter of intent zouden uitgeven waar ze op vermelden voor welke drones ze een inspanning gaan leveren of retro-labelen. Zoals eerder gezegd denk ik ook dat het vooral iets voor de enterprise markt wordt, maar als ze dat nu gaan zeggen dan kunnen ze voorlopig de fabriek wel even sluiten.
    Ik vind het ook echt weer iets voor Europa om nieuwe regels in te voeren zonder precies te weten wat je invoert. Ik ben wel benieuwd wat er op 1-1-2023 gebeurt als die regels nog niet klaar zijn.
    Weet iemand waar de stukken te vinden zijn van de vergaderingen die hierover tot op heden zijn gevoerd?

    Beantwoorden
  • Even mijn idee:
    Natuurlijk kan dit achteraf, bij de app kan je aangeven welk model je gebruikt.
    Ook aan de hand van een serienr zou dji ook de categorie kunnen indelen.
    Ook bij een update van softwear bij veel modelen moet je specifieke keuze maken.
    De drone kan het niet uitzenden misschien, tot welke categorie en welk id nr ze heeft , maar de update kan je een richting geven in welke categorie het zou kunnen worden omdat veel drones al de mogelijkheden hebben die nu geeist worden, voor een specifiek label te verkrijgen.
    Wordt je geconfronteerd met de lange arm van de wet, ben je aansprakelijk voor de drone en vlieggedrag en dus ook voor overtredingen van categorie.
    Groet r

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier