#advPro

Test met 5G-verbinding naar reddingsdrone succesvol verlopen

Een test waarbij een reddingsdrone over een 5G-verbinding werd aangestuurd is succesvol verlopen. De proefvlucht vond dinsdag plaats voor de kust van Scheveningen. Het uiteindelijke doel is om de reddingsdrone zelfstandig drenkelingen te laten opsporen. Daartoe worden speciale algoritmes getraind op het detecteren van zwemmers in nood. Bij de testvlucht waren KPN, TNO, KNRM, Delft Dynamics en Skytools betrokken.

Drenkelingen herkennen

Dit artikel wordt je aangeboden door Skytools

Alleen vorig jaar al moesten de reddingswerkers van het KNRM reddingstation op Scheveningen 220 keer in actie komen om mensen in nood te helpen, 60 keer meer dan in het jaar ervoor. De groei van het aantal reddingsoperaties levert echter een flinke belasting op voor de vrijwilligers van de reddingsorganisatie. Om die reden wordt er nu onderzocht onder welke omstandigheden drones ingezet kunnen worden, naast de boten en de helikopters van de kustwacht.

Eén van de scenario’s die momenteel wordt onderzocht in het samenwerkingsverband Proeftuin op de Noordzee is om drones vroegtijdig drenkelingen te laten herkennen. Drones zouden bijvoorbeeld regelmatig een vlucht kunnen maken langs de kust. Zodra een zwemmer in nood wordt gedetecteerd, krijgt de kustwacht automatisch een noodsignaal, zodat men vervolgens gericht kan inspelen op de situatie. Ook is het denkbaar dat een drone een drijfmiddel afwerpt bij een zwemmer in nood, iets wat vorig jaar al werd gedemonstreerd tijdens een proef op Texel.

Om surveillance boven zee mogelijk te maken moet de drone niet alleen in staat zijn om automatisch een drenkeling te kunnen herkennen, maar ook over grotere afstanden bediend kunnen worden. Daar komen beeldherkenning op basis van AI en datacommunicatie over 5G bij kijken. Deze technologie moet echter in de praktijk getest worden. Dat was dan ook het doel van deze demonstratiedag.

De drone maakt opnamen van een gesimuleerde zwemmer in nood. (Foto: SkyLynx Productions)

Drone met 5G-module

De drone van het type DJI M300 RTK met Zenmuse H20T zoomcamera + warmtebeeldcamera werd geleverd door Skytools. Ook zorgde Skytools voor de integratie van de 5G-module en de FlytNow-software waarmee de drone via een mobiele dataverbinding wordt aangestuurd en gemonitord. “Er kwam heel wat bij kijken om de software aan te praat te krijgen in combinatie met de M300. We hebben daartoe intensief contact met de ontwikkelaars,” aldus Herman Vulkers, business developer bij Skytools.

In principe kan de drone dankzij een 5G-verbinding en de FlytNow-software op grote afstand van de piloot vliegen, ver buiten het zicht zelfs. Vulkers: “Nu zijn dergelijke BVLOS-vluchten qua regelgeving nog problematisch, maar onze hoop is dat hier met de verdere implementatie van de Europese regelgeving verbetering in komt. Een voordeel van 5G is dat de draadloze communicatie tussen drone en operator voorrang kan krijgen op het mobiele verkeer van de tienduizenden badgasten die er op een mooie stranddag zijn.”

Beeldverwerking en missie-ondersteuning

Voor de analyse van de livebeelden vanuit de drone is TNO ingeschakeld. Deze organisatie werkt aan algoritmen die automatisch een zwemmer in nood kunnen opmerken. De data die tijdens de demonstratie werd vergaard, zal door TNO worden gebruikt om de algoritmen verder te trainen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de algoritmen gekoppeld worden aan de livestream vanuit de drone.

Om de operatie aan te sturen en te volgen werd een speciale Drone Command Vehicle gebruikt, eveneens beschikbaar gesteld door Skytools. Hierin bevindt zich alle apparatuur ter ondersteuning van complexe drone-missies, waaronder computers en beeldschermen, een generator, radio-apparatuur om te kunnen communiceren met andere partijen en de nodige oplaadsystemen.

Als basisstation voor de drone werd een door Delft Dynamics omgebouwde pick-uptruck gebruikt. Deze is voorzien van een rolluik en een schaarlift met een plateau, waarvandaan de drone kan opstijgen en landen. In de toekomst kan een dergelijk systeem in een box bij een reddingsstation worden verwerkt, zodat een drone op ieder gewenst moment in actie kan komen.

Een door Delft Dynamics ontwikkelde pick-up truck met geïntegreerde drone docking station. (Foto: SkyLynx Productions)
Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier