Amersfoorter maakt 3D-model van Koppelpoort met DJI Mini 2
De Koppelpoort in Amersfoort is nu ook virtueel in drie dimensies te bewonderen dankzij de inzet van dronepiloot en VR-ontwikkelaar Sjoerd Renkers. Met behulp van een DJI Mini 2 maakte hij honderden foto’s van de historische stadspoort. Door middel van fotogrammetrie werden die omgezet in een fotorealistisch 3D-model. Dronewatch vroeg Sjoerd naar de achtergronden bij dit project.
Wie ben je en wat doe je in het dagelijks leven? Ben je al lang bezig met drones, en op welke manier?
“Ik ben E-learning en educatieve Virtual Reality ontwikkelaar. Een aantal jaar geleden vloog ik wel eens met een geleende Phantom 2 en Phantom 3 drones. Dit deed ik onder andere voor de lol en om luxe lodges in zuidelijk Afrika te filmen. Kort nadat de DJI Mini 2 op de markt kwam en de voor deze drone nieuwe gunstige Europese regels kwamen besloot ik deze drone aan te schaffen. Ik gebruik de drone vooral hobbymatig voor video en fotogrammetrie en beroepsmatig voor panoramafoto’s. De panoramafoto’s verwerk ik in 360° rondleidingen.”
Hoe kwam je op het idee om met fotogrammetrie aan de slag te gaan, in combinatie met drones?
“Ik was al enkele jaren bezig met Sketchfab waarop ik beroepsmatig 3D modellen publiceer. Ik gebruik 3D-modellen onder andere om te integreren in E-learning, voor VR en voor AR. Ik had een aantal video’s geschoten met de drone en stelde me de vraag wat ik er nu eens mee zou kunnen doen. Toen was de relatie met Sketchfab middels fotogrammetrie snel gelegd.”
Vanwaar je keuze voor de Koppelpoort als onderwerp? Wat waren de specifieke uitdagingen bij deze locatie?
“Ik had drie redenen om de Koppelpoort te scannen. De Koppelpoort is een van de meest iconische en mooiste bouwwerken van Amersfoort, de poort staat bijna geheel vrij waardoor deze van alle kanten te scannen is en ik woon in Amersfoort. Uitdagingen bij het scannen van de Koppelpoort waren dat het wel eens lastig was om de drone de hele tijd in het zicht te houden, ik deels boven water moest vliegen wat ik spannend vind en de hoeveelheid publiek die er vaak rondom te vinden is. Dit laatste heb ik opgelost door vlak voor een voetbalwedstrijd van het Nederlands elftal te vliegen. Er waren weinig mensen op straat. En het was bewolkt, dat is voor fotogrammetrie belangrijk om een egale belichting te krijgen.”
Bekijk een animatie van het 3D-model:
Kun je iets vertellen over de totstandkoming van het model van de Koppelpoort? Hoe en waarmee heb je de vluchten gemaakt, met welke settings, hoeveel foto’s zijn er gemaakt?
“Ik heb de Koppelpoort van dichtbij en van veraf gefotografeerd en daarbij 950 foto’s gemaakt. Ik gebruik de time-lapse functie waarbij de drone iedere 2 seconden een foto maakt. Lastig is dat telkens nadat een foto gemaakt wordt een preview wordt getoond. Op dat moment zie ik niet wat de drone ziet. Ik kies bij fotogrammetrie een wat snellere sluitertijd van minimaal 1/100 omdat anders het risico op bewegingsonscherpte ontstaat. De drone beweegt namelijk zijwaarts tijdens het time-lapse fotograferen.”
Hoe ging de post processing in RealityCapture in zijn werk?
“Na het inladen van de 950 foto’s liet ik RealityCapture een 3D-model construeren. Dit 3D-model had 40 miljoen polygonen. Om het model op Sketchfab soepel te laten werken heb ik dit aantal teruggebracht tot een miljoen polygonen.”
Welke mogelijkheden voorzie je vanuit je rol als Onderwijskundig adviseur op het gebied van technologie-ondersteund leren / Ontwikkelaar van virtual reality?
“ Fotogrammetrie is voor mij een nog nieuw fenomeen. Ik heb pas vier objecten gescand en geplaatst op https://sketchfab.com/vakexpert/collections/aerial-photogrammetry . Of ik fotogrammetrie beroepsmatig ga gebruiken weet ik nog niet. Een nadeel van 3D-modellen op basis van fotogrammetrie is dat ze geometrisch complex van vorm zijn. Dit betekent dat ze op eenvoudige smartphones en op VR brillen traag laden.”
De MTOM van de DJI Mini2 is hoger dan 250gr ( gewicht 249gr maar kan nog eens extra prop guard en andere meenemen ), de melding 249gr is het gewicht. Onder EU wetgeving is de MTOM dat telt, de 249gr is een DJI “commerciële stunt”.
Volgens DGLV ( België ) valt de Mini2 niet onder C0 en mag dus niet boven niet betrokken mensen vliegen. Het lijkt op eerste zicht een promotie van een illegale vlucht dat professionele piloten niet mogen uitvoeren zonder zwaar kostelijke aanvragen.
Hi Arnaud, dit is een discussie waar maar geen eind aan lijkt te komen. De MTOW van de Mavic Mini / Mini 2 is inderdaad meer dan 250 gram, alleen DJI geeft ‘m (heel slim) niet op. In Nederland wordt er daarom maar uitgegaan van het gewicht zoals ermee gevlogen wordt. Sterker nog: in het luchtvaartuigregister (van voor de EU droneregelgeving) stonden er een aantal Mavic Mini’s ingeschreven met ‘MTOW 249 gram’ erbij vermeld. Zie ook deze forumpost voor nog wat meer uitleg. https://www.dronepilots.nl/threads/ilt-mtow-mavic-mini-toch-249-gram.5381/. Kortom: in Nederland kun je met de Mavic Mini / Mini 2 zonder problemen boven bebouwing en boven mensen vliegen, zo lang het maar niet om een menigte gaat.
Thanks voor info! Goed om te weten.
Belgie en Nederland zijn niet eens op zelfde lijn…hopelijk komt er iets van de Cx en zullen de constructeur verplicht deze erop te moeten zetten. Nu is het onmogelijke om er iets nog van te kunnen volgen.
Ik kom hier terug even op: Mavic Mini2 valt onder C1 zoals gespecificeerd door EASA en door transitie fase ( Open-Limited )
Zie : https://www.easa.europa.eu/domains/civil-drones-rpas/open-category-civil-drones
Of https://www.easa.europa.eu/sites/default/files/inline-images/Open%20category_0.PNG
Deze vlucht mocht dus niet als Open A1/C0 boven niet-betrokken mensen gebeuren zoals in EASA wetgeving gespecificeerd. Ook “VLOS” lijkt hier ook niet eens gerespecteerd te zijn. Ik zou zelf dit kasteel als “assemblies of people” bestempelen omdat mensen er niet makkelijk weg van kunnen vluchten ( bedoeling van een kasteel, toch? )
Als iedereen zich aan de wetgeving houdt, dan kan de drone industrie in EU/BENeLux voor iedereen beter worden.
De Mini 2 valt vanwege het gewicht (<250 gram) in Open subcategorie A1, ook na 1-1-2023. Hierover is in Nederland een soort van consensus ontstaan. Omdat er geen MTOW is opgegeven, zal het gewicht worden aangehouden zoals terug te vinden is in de specificaties (249 gram dus). Zie ook https://www.dronewatch.nl/2020/12/24/eu-droneregels-hoe-zit-het-met-de-handhaving/