Antea Group wil dronevlucht van ruim 750 km naar Denemarken maken

Het Nederlandse ingenieurs- en adviesbureau Antea Group heeft het plan opgevat om volgend jaar een drone over een afstand van 750 km vanuit het Friese Oranjewoud naar de Deense stad Kopenhagen te laten vliegen. Het doel is om te laten zien welke mogelijkheden er zijn om data in te winnen op grote afstanden. Vanwege praktische redenen zal de vlucht in etappes worden uitgevoerd.

Jubileum

Antea Group houdt zich al geruime tijd bezig met drones voor het inwinnen van informatie ten behoeve van inspecties. Vanwege het naderende 70-jarige jubileum van het bedrijf ontstond de gedachte om een dronevlucht op zeer lange afstand te organiseren. Die zou dan moeten beginnen in de plaats van oprichting, Oranjewoud. Als bestemming werd al snel Kopenhagen uitgekozen, als duurzaamste stad van Europa.

Zo’n lange internationale dronevlucht is nog niet eerder gerealiseerd. Dat beseft ook Roel Brandt, die vanuit Antea Group met zo’n 10 collega’s aan de realisatie van het plan werkt. “Dit is nog niet eerder gedaan. Maar we hebben nu Europese regelgeving voor drones. Met dit project willen we gaan kijken wat dat in de praktijk betekent. Hoe dan ook willen we de vlucht gaan uitvoeren. We zijn nu heel pragmatisch aan het bekijken welke stappen we daarvoor moeten zetten. Het is een iteratief proces. In de eerste periode hoorden we vooral ‘kan niet, kan niet, kan niet’. Toch komen we samen steeds een stap verder.”

Etappes

Hoe dan ook zal de dronevlucht niet in één keer worden uitgevoerd, maar in etappes. Brandt: Ons streven is om met een elektrisch aangedreven fixed-wing drone te gaan vliegen. Die zal om de zoveel tijd van een nieuwe accu moeten worden voorzien. Maar we willen de afzonderlijke etappes wel aaneengesloten uitvoeren. Dus meteen weer door na iedere landing. Op verschillende plekken langs de route willen we bovendien met behulp van andere drones, onderwaterrovers en onze robothond Spot laten zien welke mogelijkheden er allemaal zijn om op nieuwe manieren data in te winnen om inzichten te geven in onze fysieke leefomgeving.”

Met welk model en merk drone de recordvlucht uitgevoerd gaat worden, staat nog niet vast. Antea Group is in gesprek met meerdere leveranciers. Ook lopen er al gesprekken met de verschillende instanties die betrokken zullen zijn bij de vlucht, waaronder de Inspectie Leefomgeving en Transport en de Duitse en Deense luchtvaartautoriteiten.

Route

Het plan is om de afstand tussen Oranjewoud en Kopenhagen in een zo recht mogelijke lijn af te leggen. Daarbij vliegt de drone dus eerst over Noord-Nederland, dan over Duits grondgebied en vervolgens over Denemarken. Er zal wel om gecontroleerd luchtruim heen worden gevlogen. Of de route op het moment van de vluchtuitvoering wordt geblokkeerd voor ander luchtverkeer is nog niet bekend. Ook is in deze fase nog niet duidelijk welke communicatietechnologie zal worden gebruikt om het contact tussen grondstation en drone te onderhouden. Dat hangt mede af van de geselecteerde oplossing.

“Met deze vlucht zoeken we de grens op van wat de Specific categorie mogelijk maakt. Misschien wordt het wel een vlucht in de Certified categorie. Het zal afhangen van de risico-analyse die we opstellen als basis voor het vluchtplan. Er zijn nog niet echt vergelijkbare vluchten uitgevoerd. Er zijn wel een paar voorbeelden van cross-border dronevluchten, maar dat betrof veel kortere afstanden”, aldus Brandt.

Duurzaamheid en leefomgeving

Met de vlucht wil Antea Group laten zien wat de mogelijkheden zijn om drones in te zetten voor het oplossen van duurzaamheidsvraagstukken en het in kaart brengen van de leefomgeving. Brandt: “Denk aan het in kaart brengen van mogelijkheden om zonnepanelen op daken te leggen. Met één lange dronevlucht zou je precies kunnen zien op welke daken er al panelen liggen en welke daken mogelijk geschikt zijn om nog vol te leggen met panelen. En dat dan meteen voor een groot gebied.”

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over een volledige ROC vergunning.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier