Drone inspecteert hoogspanningstracé over afstand van 100 km in België

Het Belgische surveyingbedrijf Vansteelandt heeft onlangs in België met succes een hoogspanningstracé van de Belgische netbeheerder Elia geïnspecteerd door middel van een drone. Bijzonder is dat daarbij een afstand van maar liefst 100 km werd overbrugd. De inspectie werd uitgevoerd met de SDO 50 V2 helikopterdrone van de Zwitserse fabrikant SwissDrones. EuroUSC en SkeyDrone verzorgden de aanvraag van de BVLOS vluchtautorisatie.

Opmaat naar U-space

De vlucht werd uitgevoerd door Vansteelandt, specialist in 3D surveying en mapping. De benodigde risico-analyse ten behoeve van de vluchtautorisatie voor de lange-afstand BVLOS-operatie werd verzorgd door EuroUSC, in samenwerking met SkeyDrone. Tijdens de vlucht werden werd het omringende luchtruim op ander luchtverkeer gemonitord door middel van sensoren die door technologiepartner Senhive waren geïnstalleerd. Via het SkeyDrone UTM-systeem werd dit luchtverkeer gevisualiseerd en kon de operator tijdig worden gewaarschuwd voor mogelijke risicovolle situaties.

Volgens SkeyDrone-directeur Hendrik-Jan Van der Gucht is de BVLOS proefvlucht een opmaat naar U-space in België: “Met deze test hebben we met succes aangetoond hoe BVLOS-vluchten veilig kunnen worden uitgevoerd in een complexe omgeving. De volgende stap is om te evolueren naar een schaalbare oplossing met het oog op de implementatie van U-space in België. Samen met onze partners hebben we de ambitie om het potentieel van dronetechnologie verder te ontsluiten in onze samenleving.”

Elia beheert ruim 19.000 km aan hoogspanningslijnen in België en Duitsland. De tracés moeten regelmatig worden gecontroleerd om de energievoorziening op een veilige manier te kunnen garanderen. Deze inspecties kunnen door middel van drones op een veilige, efficiënte en duurzame manier worden uitgevoerd.

Vervolg op Franse testvlucht

Het is niet voor het eerst dat een drone van SwissDrones wordt ingezet voor een BVLOS dronevlucht ten behoeve van de inspectie van een hoogspanningstracé. In april van dit jaar voerde het bedrijf een inspectievlucht uit in Frankrijk, als onderdeel van een powerline inspection challenge die door de Franse netbeheerder RTE was uitgeschreven. Daarbij werd weliswaar geen lange afstand overbrugd, maar wel slaagde SwissDrones er als enige partij in om een defect op te sporen door middel van een geautomatiseerde dronevlucht.

Tijdens de test in België werd er een vergelijkbare automatische dronevlucht uitgevoerd, maar dan over een afstand van maar liefst 100 km, ruim buiten het zicht van de piloot (BVLOS). De vlucht werd uitgevoerd met de SDO 50 V2. Deze drone heeft een maximale vliegtijd van 3 uur en kan maximaal 45 kg aan nuttige lading meenemen.

Search and rescue

Begin vorig jaar voerde Air Zermatt AG in samenwerking met SwissDrones met hetzelfde type drone in Zwitserland een andere recordvlucht uit. Tijdens die vlucht vloog de onbemande helikopter in winderige omstandigheden op een hoogte van maar liefst 11.500 feet (ca 3.500 meter) bij een luchttemperatuur van -10ºC. De bedoeling van die vlucht was om de geschiktheid van het systeem voor search and rescue-missies te beoordelen.

(coverfoto: SkeyDrone)

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over een volledige ROC vergunning.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier