EHang voert eerste lange-afstand testvluchten met dronetaxi uit in Estland

Het Chinese bedrijf EHang heeft met succes in gecontroleerd luchtruim een serie lange-afstand proefvluchten uitgevoerd met zowel een tweepersoons EHang 216 dronetaxi als met een Falcon cargodrone. De vluchten vonden plaats in Estland, als onderdeel van een Europees project waarin onderzoek wordt gedaan naar nieuwe vormen van luchtmobiliteit. Het was voor het eerst dat een taxidrone een BVLOS vlucht uitvoerde in het luchtruim van Estland.

Proefvluchten

De EHang 216 is een elektrisch aangedreven luchttaxi die verticaal kan opstijgen en landen (eVTOL). Het toestel biedt normaal gesproken plaats aan twee personen, alhoewel de testvluchten in Estland werden uitgevoerd zonder dat er mensen aan boord zaten. Voor de proefvluchten werd een speciale ontheffing afgegeven door de Estlandse luchtvaartautoriteit.

Tijdens de proefperiode werden meerdere vluchten buiten het zicht van de operator (BVLOS) uitgevoerd, van luchthaven Tartu naar het Estionian Aviation Museum. Hemelsbreed is dat een afstand van een kleine vijf kilometer. Naast testvluchten met de EHang 216 personendrone werden er ook vluchten uitgevoerd met de EHang Falcon cargodrone. Hierbij werd vanaf de luchthaven naar een goederenterminal gevlogen, om te laten zien hoe goederendrones geautomatiseerd op lage hoogte ingezet kunnen worden.

Integratie van drones en luchttaxi’s

De testvluchten werden uitgevoerd als onderdeel van het GOF 2.0 Integrated Urban Airspace Validation-project van de Europese Unie dat zich richt op veilige, autonome en milieuvriendelijke stedelijke luchtmobiliteit (Urban Air Mobility), evenals de integratie van drones en luchttaxi’s in bemande operaties met luchtverkeersbeheer en U-space-diensten.

EHang heeft in de afgelopen jaren in tien landen in Azië, Europa en Noord-Amerika demovluchten met dronetaxi’s en delivery drones uitgevoerd. Het bedrijf is van plan meer proefvluchten in Europa uit te voeren om aan te tonen dat bemande en onbemande operaties veilig naast elkaar kunnen plaatsvinden in druk stedelijk luchtruim, met behulp van bestaande luchtverkeersbeheer en U-space-diensten en -systemen.

Over GOF 2.0

Het GOF 2.0-project van de Europese Unie heeft als doel om de technische componenten (services, software, competenties, procedures) te leveren die nodig zijn om de BVLOS autonome en semi-autonome luchtvaartuigen kostenefficiënt te laten werken in gedeeld stedelijk luchtruim op lage hoogte. Het project wordt gefinancierd vanuit SESAR Joint Undertaking als onderdeel van het Horizon 2020-innovatieprogramma van de Europese Unie.

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over een volledige ROC vergunning.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier