Dronetaxi’s en bezorgdrones testen bij nieuw Smart Mobiliteit en Infrastructuur kennis- en testcentrum

Over een paar jaar moet in de provincie Flevoland een nieuw innovatief testcentrum op het gebied van slimme mobiliteit verrijzen. Het gaat om het Smart Mobiliteit en Infrastructuur kennis- en testcentrum (MITC). Niet alleen zullen hier nieuwe generaties elektrische auto’s getest gaan worden door de RDW, ook zullen er smart mobility-concepten zoals dronetaxi’s en bezorgdrones beproefd kunnen worden.

Smart mobility

Wie wel eens op vliegveld Lelystad is geland herinnert zich ongetwijfeld het grote testcentrum van de RDW naast de start- en landingsbaan. Het testcentrum wordt onder andere gebruikt om de wegwaardigheid van nieuw geïntroduceerde voertuigen te testen. Maar door de uitbreiding van Lelystad Airport komt de plek van dit testcentrum in het geding. Mede om die reden wordt er al lang nagedacht over een nieuw testcentrum op een andere locatie in Flevoland. Maar dan wel een testcentrum van deze tijd, waarbij niet alleen met vervoer over de weg, maar ook met vervoer door de lucht getest kan worden.

Die wens komt uit met de aanleg van het nieuwe kennis- en testcentrum dat deels op het terrein van Koninklijke NLR in Marknesse komt te liggen. Als onderdeel van het MITC komt er een nieuwe testbaan met een lengte van maximaal 1,8 km. Hierop kunnen onder andere autonoom rijdende auto’s worden getest. Naast deze testbaan komt er ook een gesimuleerde stedelijke omgeving: DigiCity. Dit betreft een omgeving waar ook in de derde dimensie met smart mobility-concepten geëxperimenteerd kan worden, waaronder dronetaxi’s en bezorgdrones.

Een artist’s impression van het MITC bij Marknesse. Bron: Provincie Flevoland

Gesimuleerde stadsomgeving

Eén van de betrokken partijen naast NLR en RDW is stichting DNW (Duits Nederlandse Windtunnels). “DigiCity is een volledig nieuw concept. Het gaat om een gesimuleerde stadsomgeving, waar we de invloed van de omgeving op een drone en vice versa kunnen testen. Denk aan invloeden van windvelden, radiozenders, geluid – en dat in een flexibele, gecontroleerde en veilige omgeving,” licht DNW-directeur Joost Hakkaart toe.

Om dat te bereiken wordt DigiCity opgebouwd uit enkele tientallen herconfigureerbare containers, die geïnstrumenteerd worden met de nodige windsensoren en andere meetinstrumenten. Op die manier kunnen er snel verschillende vormen van bebouwing gesimuleerd worden. “Dat is wereldwijd nog niet voorgekomen,” aldus Hakkaart.

Kennisdeling

De bedoeling is dat het MITC meer wordt dan alleen een testcentrum. Er komt om die reden ook een campus met kennisinstellingen en onderwijsfaciliteiten, om kennisontwikkeling en -deling te faciliteren. De keuze voor Marknesse komt voort uit diverse praktische overwegingen: de locatie ligt vrij centraal in Nederland, er is voldoende ruimte voor uitbreiding en er is al sprake van gesloten luchtruim in verband met het nabijgelegen NLR Drone Centre.

Eén van de launching customers is Avy. Dit bedrijf werkt aan een grote waterstofdrone voor gebruik in de stedelijke omgeving. Hakkaart: “Nu nog kunnen dergelijke drones alleen van weiland naar weiland vliegen. Om in de toekomst vluchten op lange afstand (BVLOS) in een stedelijke omgeving te kunnen testen is een testcentrum zoals DigiCity nodig.” Andere Nederlandse partijen die hun naam aan het MITC hebben verbonden zijn bijvoorbeeld PAL-V en Orange Aircraft.

Als voorbeelden van smart mobility-concepten die bij uitstek getest kunnen worden bij DigiCity noemt Hakkaart de PAL-V vliegende auto die in Nederland werd ontwikkeld. Dit voertuig wordt vanwege zijn hybride karakter deels door de RDW en deels door EASA gecertificeerd. “Maar ook dronetaxi’s zoals die van EHang en andere VTOL-concepten kunnen bij DigiCity op ‘cityproofness’ worden getest,” aldus Hakkaart.

De Pal-V vliegende auto kan zowel vliegend als rijdend getest worden bij DigiCity.

Regio Deal

De financiën voor de realisatie van het MITC zijn onder de vlag van de Regio Deal Noordelijk Flevoland deels afkomstig van de Provincie Flevoland, deels van de Rijksoverheid. Ook de gemeente Noordoostpolder levert een financiële bijdrage. Het is de bedoeling dat DigiCity al in 2022 operationeel wordt. De RDW verwacht in 2025 over te kunnen gaan op de nieuwe locatie.

Zeer recent heeft ook de Politieacademie verklaard partner te willen worden van het MITC. Onderzocht zal worden of het Centrum voor Handhaving en Mobiliteit, nu nog gevestigd naast het RDW-terrein bij Lelystad Airport, onderdeel kan gaan uitmaken van het nieuwe testcentrum. “Voor de Politieacademie is het van belang om goed samen te werken op het gebied van opleiding en training rondom mobiliteit. Dit doen we al op verschillende plekken in Nederland. We zien het als een groot voordeel dat dit nu ook in de buurt van de huidige locatie in Lelystad mogelijk wordt,” aldus Gerrit den Uyl, directeur van de Politieacademie.

Kijk voor meer informatie over de diensten die NLR levert aan professionele dronevliegers op nlr.nl/dronecentre.

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over een volledige ROC vergunning.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier