NS zet voor het eerst ‘slimme drone’ in om bezoekersstromen te monitoren tijdens evenement

Tijdens het Formule 1 Grand Prix-weekend in Zandvoort heeft NS Stations voor het eerst een drone in combinatie met kunstmatige intelligentie ingezet om de bezoekersstromen van en naar het station te monitoren. Het ging om een pilotproject waarbij werd onderzocht of het mogelijk is om door middel van AI een betere inschatting te kunnen maken op het gebied van doorstroming en veiligheid van grote groepen mensen.

Drone+AI crowd control

Crowd control door middel van drone is op zich niet nieuw. Vanuit de lucht is het prima mogelijk om toezicht te houden op bezoekersstromen. Opstoppingen en incidenten kunnen op die manier vroegtijdig gesignaleerd worden, zodat er op de grond snel maatregelen genomen kunnen worden. Op die manier kan de doorstroming en veiligheid tijdens een grootschalig evenement beter worden gewaarborgd.

Normaal gesproken worden de live camerabeelden vanuit een drone door een menselijke operator beoordeeld. Voor deze pilot onderzocht NS Stations of het ook mogelijk is om de beelden door een computer vision-algoritme op basis van AI te laten analyseren, zonder dat daarbij de privacy van de mensen op de grond in het geding zou komen. De Dutch Grand Prix Zandvoort 2021 was een ideale casus, gezien de 70.000 bezoekers die iedere dag werden verwacht.

Projectleider Jeroen van den Heuvel van NS Stations (onderdeel van NS) licht toe: “We onderzoeken of het algoritme in staat is om het aantal personen in een mensenmenigte te tellen. Door verschillende meetzones in te stellen hopen we niet alleen het aantal mensen te meten, maar ook de snelheid van de menigte in bepaalde zones. Op basis van deze informatie kunnen we de stromen beter doseren en ervoor zorgen dat het station en de treinen niet te druk worden. Omdat de AI de beelden real-time verwerkt hoeven de beelden niet te worden opgeslagen. Hierdoor is deze oplossing ook privacyvriendelijk.”

Complexe drone-operatie

Voor de uitvoering van de operatie werkte NS Stations samen met Vortex Technology Services. Dit bedrijf adviseerde het droneteam en zorgde voor de vluchtvoorbereiding. Voor de realtime verwerking van de beelden schakelde NS een technology partner op het gebied van computer vision powered AI in. Middels een verklaring op de website van NS Stations werden bezoekers geïnformeerd over de privacy-aspecten van het pilotproject.

Remco Bunder en Sep Schetters van NS Stations lichten de drone-operatie toe: “Voor het inwinnen van de beelden werd gebruik gemaakt van een DJI M210 V2 met een Zenmuse X7 camera. Om deze drone gedurende langere tijd te kunnen laten vliegen werd er gekozen voor een kabeldrone-oplossing van Elistair. Met het oog op de veiligheid van de bezoekers werd besloten om de drone te laten opstijgen en landen vanaf het dakterras van NS Station Zandvoort aan Zee. Hiermee kon een fysieke afscheiding van het operationele gebied en het voetgangersgedeelte worden gewaarborgd.”

De dataverwerking was in handen van een technology partner van NS Stations. “Die partij heeft geavanceerde algoritmes ontwikkeld voor het monitoren van verkeersstromen. De beelden werden realtime naar de server gestuurd, geanalyseerd door het algoritme, en direct doorgestuurd naar de NS in Nederland. Dit gehele proces nam slechts 20 seconden in beslag.”

Een extra uitdaging betrof het tijdelijke vliegverbod dat was ingesteld rondom Circuit Zandvoort. “Gedurende de racedagen was er een TGB (Tijdelijk Gebied met Beperkingen) ingesteld. Dit houdt in dat dit luchtruim verboden is voor civiele luchtvaartuigen, met uitzondering van luchtvaartuigen die betrokken zijn bij het evenement en luchtvaartuigen met prioriteit (HEMS, Politie etc.). Om deze pilot mogelijk te maken zijn er afspraken gemaakt met de organisatie van het evenement en de beheerder van het luchtruim. Voorafgaand aan het evenement is er een Operationeel Plan ingediend en zijn de communicatieprotocollen besproken.”

‘Puzzel aan data’

Van den Heuvel kijkt terug op een succesvolle uitvoering van de de eerste fases van de pilot. “Door de inzet van drones kan direct een overzicht worden gecreëerd en sneller worden ingespeeld op de situatie. Hiermee kan NS Stations de doorstroming van grote menigten beter faciliteren en de veiligheid en reisgemak van treinreizigers verhogen. De komende periode wordt de ingewonnen data geanalyseerd en wordt vastgesteld of de data daadwerkelijk een meerwaarde kan bieden. Het leggen van de gigantische puzzel aan data gaat nu pas echt beginnen.”

(bron: Vortex Technology Services)

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over een volledige ROC vergunning.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier