Ook Port of Zeebrugge voert autorisatietool voor dronevluchten in

Sinds 1 september moeten drone-operators die een vlucht willen uitvoeren in het havengebied van Zeebrugge (België) vooraf toestemming aanvragen via een online tool. De maatregel vloeit voort uit het feit dat de haven is aangemerkt als Geografische UAS zone. Eerder dit jaar voerden de zeehavens van Antwerpen, Gent, Terneuzen en Vlissingen een soortgelijke tool in.

UTM-applicatie

Voor het managen van het droneverkeer boven de Port of Zeebrugge is een samenwerking aangegaan met Idronect. Het havengebied is een geografische UAS-zone, waar specifieke beperkingen gelden voor dronevluchten. De digitalisering van de aanvragen zorgt enerzijds voor een efficiëntere afhandeling en anderzijds voor een centralisatie van de data. Door de huidige EASA-regelgeving te incorporeren in de software, draagt de Unmanned Traffic Management (UTM)-applicatie van Idronect ertoe bij dat elke aanvraag aan de voorschriften voldoet. De software visualiseert bovendien de geplande dronevluchten en geeft het havenbestuur een live view op de actieve drones in het havengebied.

Voor Tom Hautekiet, CEO van de Port of Zeebrugge, gaat het om een logische stap. “Als haven willen wij een stuwende kracht zijn op vlak van innovatie en digitalisering”, aldus Hautekiet. “In al onze projecten willen we het voorbeeld geven en tegelijk ook ondersteuning bieden aan onze havenklanten. De samenwerking met Idronect voor het droneverkeer in onze haven is helemaal in lijn met deze doelstellingen. Het is ook opnieuw een toepassing die steunt op het reeds in 2020 geïnstalleerde 5G netwerk in ons havengebied. Dankzij het 5G-netwerk zijn er tal van toepassingen mogelijk voor de haven zelf, maar ook voor de bedrijven die er gevestigd zijn.”

Informatiestroom optimaliseren

Tom Verbruggen, CEO van Idronect, wijst er op dat zijn bedrijf sterk inzet op veiligheid en innovatie. “Dankzij de UTM-applicatie voor de Port of Zeebrugge bieden we enerzijds de drone-operatoren de mogelijkheid om op een heel intuïtieve manier hun vluchten voor te bereiden en aan te vragen, en tegelijk verzekeren we dat de havenautoriteit op elk moment weet wat er gaande is in de lucht boven het havengebied”, zegt Verbruggen. “Ik ben verheugd dat we samen, als twee Belgische bedrijven, een toekomstgerichte oplossing hebben kunnen vormgeven die pragmatisch én innoverend is.”

De nieuwe tool, bereikbaar via portofzeebrugge.idronect.com, optimaliseert de informatiestroom en zorgt voor een heldere en innovatieve oplossing voor alle betrokken partijen, waaronder concessiehouders in het havengebied, de defensie, de lokale politie, de scheepvaartpolitie en de MUG heli. Het reglement en de handleiding voor het gebruik van de site is terug te vinden op Zedis, alsook op de Port of Zeebrugge website.

Fragmentatie

Eerder dit jaar namen de Port of Antwerp en de North Sea Ports Gent, Terneuzen en Vlissingen een soortgelijke autorisatietool in gebruik. In het geval van de haven van Antwerpen gaat het om een systeem van Unifly. De North Sea Ports Terneuzen en Vlissingen maken gebruik van een eigen registratieformulier. Dat betekent dat operators die in verschillende havengebieden actief zijn te maken krijgen met verschillende systemen en workflows.

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over een volledige ROC vergunning.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier