Praktijktest wijst uit: drone brengt AED sneller op locatie dan ambulance

Een grootschalige praktijktest in de regio Göteborg (Zweden) heeft uitgewezen dat drones succesvol gebruikt kunnen worden om automatische externe defibrillators (AED’s) af te leveren bij mensen die getroffen worden door hartfalen. Daarbij zijn de AED’s bovendien sneller ter plaatse dan per ambulance mogelijk is. De resultaten van het onderzoek werden begin september gepresenteerd tijdens het European Society of Cardiology Congress 2021.

Tijdwinst

Het onderzoek werd geleid door Dr. Sofia Schierbeck, verbonden aan het Karolinska University Hospital in Stockholm. Volgens Schierbeck kunnen drones voor flinke tijdwinst zorgen: “Drones leverden een AED af net buiten de deur van woonhuizen, waar de meeste hartstilstanden voorkomen. De drone bleek bijna twee minuten sneller op locatie te zijn dan de ambulance. Naarmate de dronetechnologie verbetert, moet het mogelijk zijn om het aantal patiënten en de tijdwinst te vergroten.”

Schierbeck denkt dat drones daadwerkelijk overlevingskansen kunnen vergroten: “De responstijden van de medische hulpdiensten worden langer en mensen hebben zelden een AED in huis. Wij zijn van mening dat nieuwe manieren om AED’s toe te dienen nodig zijn om de overlevingskans bij deze patiënten te vergroten. Daarom hebben we de eerste studie ooit uitgevoerd om de haalbaarheid van drone-afgifte van AED’s aan patiënten met een vermoedelijke hartstilstand buiten het ziekenhuis te onderzoeken.”

Proefproject in Göteborg

Het proefproject werd uitgevoerd in het stedelijke gebied van Göteborg in het westen van Zweden binnen het gecontroleerde luchtruim van een luchthaven. De gebruikelijke procedure bij een vermoedelijke hartstilstand buiten het ziekenhuis is dat een getuige het alarmnummer (112 in Zweden) belt. De meldkamer alarmeert vervolgens de ambulances die dan zo snel mogelijk ter plaatse komen.

In deze studie werden als aanvulling drie drones opgesteld op drie verschillende locaties, elk met een vliegbereik van 5 km. Zodra in een van deze drie gebieden een vermoedelijke hartstilstand plaatsvond, stuurde de meldkamer ook een alarm naar de dronepiloten van de controlecentrale voor de drones. De dronepiloot nam vervolgens contact op met de luchtverkeersleiding en als die de vlucht goedkeurde werd er een drone ingezet.

De vluchten werden automatisch uitgevoerd, waarbij de de dronepiloot de voortgang bewaakte. Op locatie aangekomen daalde de drone af tot 30 m hoogte om vervolgens langzaam de AED naar beneden te takelen. De omstander bij het slachtoffer pakte vervolgens de AED, die piepte om de aandacht te trekken.

11 dronevluchten

Van juni tot september 2020 kwamen 14 gevallen van hartstilstand in aanmerking voor drone delivery van een AED. Daarvan is in 12 gevallen daadwerkelijk een drone opgestegen. In 11 (92%) van deze gevallen werd een AED met succes ter plaatse afgeleverd. De gemiddelde vliegafstand was 3,1 km en de drones arriveerden op een mediaan van 9 m van het slachtoffer. De drone arriveerde in 64% van de gevallen eerder dan de ambulance met een tijdwinst van 01:52 minuten. In totaal kwamen 39 gevallen niet in aanmerking voor aflevering per drone vanwege verschillende factoren, zoals regen, harde wind, hoogbouw en vliegverboden.

“In tegenstelling tot eerdere simulatiestudies was dit de eerste studie waarbij daadwerkelijk drones met AED’s werden ingezet in echte noodsituaties. We hebben een systeem ontwikkeld met behulp van AED-dronesystemen die zijn geplaatst in op afstand bewaakte hangars, volledig geïntegreerd met de medische hulpdienst, de meldkamer en de luchtvaartcontrole. Uit ons onderzoek blijkt dat het niet alleen mogelijk is, maar ook sneller kan dan een ambulance. Dit is de allereerste proof of concept en het startpunt voor het gebruik van drones in de spoedeisende geneeskunde wereldwijd”, aldus Schierbeck over het proefproject.

De drones waarmee gevlogen werd zijn van het type DJI Matrice 600 Pro. Deze zijn voorzien van een Intel RealSense-module ten behoeve van de obstakeldetectie. In het geval van accufalen of motoruitval wordt er automatisch een noodparachute uitgeworpen.

Toekomst

Een belangrijke beperking van de drones die tijdens het proefproject werden gebruikt, was dat ze niet konden vliegen bij regen of harde wind (meer dan 8 m/s). In de toekomst verwacht Schierbeck dat ook dit probleem opgelost zal worden: “Tegen 2022 zouden we drones moeten hebben die in het donker en bij matige regen kunnen vliegen. Een langere accuduur zou het vliegbereik en daarmee het aantal inwoners dat één drone kan bedienen kunnen vergroten.”

Al met al denkt Schierbeck dat er in de toekomst een grote rol is weggelegd voor AED-bezorgende drones. Maar daar hoeft het niet bij te blijven: “Het afleveren van AED’s door middel van drones kan de komende jaren gemeengoed worden. Het zou in de zeer nabije toekomst ook kunnen worden uitgebreid naar andere medische scenario’s, zoals de levering van epinefrine aan patiënten met anafylactische shock of de levering van glucose aan diabetespatiënten met een lage bloedsuikerspiegel.”

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over een volledige ROC vergunning.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier