ILT verstrekt eerste Nederlandse exploitatievergunning op basis van PDRA
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft afgelopen week de eerste Nederlandse exploitatievergunning op basis van een pre-defined risk assessment (PDRA) volgens Europees model verstrekt aan DroneWize. Dankzij de operationele autorisatie kan het bedrijf verschillende soorten dronevluchten gaan uitvoeren in de Specific categorie. Aan de afgifte van de autorisatie ging een lang aanvraagproces vooraf.
Exploitatievergunning
Sinds 31-12-2020 hebben drone-operators te maken met een nieuw stelsel van regels voor het uitvoeren van dronevluchten. Voor drone-operaties met een laag risico is de Open categorie in het leven geroepen. Operators die vluchten willen gaan uitvoeren met een wat hoger risico, bijvoorbeeld omdat er met zwaardere drones boven bebouwing gevlogen gaat worden of omdat men in gecontroleerd luchtruim (CTR) wil vliegen, komen terecht in de Specific categorie.
Om te mogen opereren in de Specific categorie moet men eerst bij de ILT een zogenaamde exploitatievergunning aanvragen. Dat kan op verschillende manieren: op basis van door EASA opgestelde standaardscenario’s (STS), op basis van zelf opgestelde risico-analyses (SORA), of op basis van vooraf gedefinieerde risico-analyses (PDRA). Een PDRA zit als het ware tussen STS en SORA in: een deel van het ‘huiswerk’ is in dat geval al gedaan.
Standaardscenario’s declareren is momenteel nog geen optie, omdat er nog geen drones op de markt zijn die de daartoe vereiste dronelabels hebben. In plaats daarvan heeft EASA een aantal wat meer generieke PDRA’s opgesteld. Een operator die op basis van een dergelijke PDRA wil gaan werken zal bijvoorbeeld zelf nog moeten aantonen hoe de veiligheid wordt geborgd en hoe er met de lokale luchtverkeersleiding wordt samengewerkt in geval van vluchten binnen gecontroleerd luchtruim. Daartoe moet er een operationeel handboek worden opgesteld, waarin alle procedures staan beschreven.
Eerste PDRA-autorisatie voor Specific
Remco Bruins van DroneWize is een relatieve nieuwkomer in het vak. Bruins wilde drones gaan inzetten voor zijn bedrijfsactiviteiten, maar had nog geen ROC-light of ROC-vergunning op basis waarvan hij tijdens het overgangsjaar 2021 meer privileges kon ontlenen dan de Open categorie biedt. Dat betekende dat hij voor de nieuwe Specific categorie moest gaan, volgens Europees model. Bruins koos ervoor om de PDRA-route te bewandelen. Maar daar kwam nog flink wat bij kijken, blijkt uit de toelichting die Bruins gaf op het traject:
“Tijdens de pandemie ben ik op zoek gegaan naar het ontwikkelen van nieuwe activiteiten binnen mijn bedrijf MediaGen BV. Mijn oog viel op de professionele drone-industrie, omdat de branche zich, los van de situatie in de wereld, zeer positief heeft ontwikkeld. Mede vanwege mijn achtergrond ben ik geïnteresseerd in het verzamelen, verwerken en interpreteren van data en de systemen die hiervoor kunnen worden ingezet. Werken met drones drones werd een nieuwe ambitie. Ik had nog geen ROC vergunning.
In een razend tempo moesten mijn kennis en skills ontwikkelen van recreatieve piloot tot professioneel drone-operator. In januari haalde ik eerst het dronebewijs A1/2/3. In februari ging ik in samenwerking met Mark Hullegie van Droneconsultancy aan de slag om mijn ConOps (Concept of Operations), operationeel handboek en vergunningaanvraag uit te werken. In mei heb ik bij Dutch Drone Academy het theorie- en praktijkcertificaat voor de Specific categorie gehaald.
Uiteraard volgde er ook een oriëntatie op het gebied van hardware en software. Voor het opzetten van mijn activiteiten en de praktijktraining, heb ik o.a een Inspire 1 V2, Mavic 2 Pro en Mavic 2 Enterprise Advanced aangeschaft. Daarnaast heb ik licenties getest en opleidingen gevolgd voor Dronedeploy, Pix4D, Airdata en verschillende andere softwaresystemen.
Al met al een intensief en kostbaar traject. Nog zonder mijn eigen uren waren de out of pocket-kosten voor het ontwikkelen van een operationeel handboek, de opleiding STS 01 en vergunningaanvraag bij de ILT, de hard- en software ruim € 10.000. Uiteindelijk is er zo’n 9 maanden intensief gewerkt aan het proces om de autorisatie te verkrijgen.
Het businessmodel van DroneWize, een label van MediaGen BV, is gebaseerd op het beter, goedkoper en veiliger uitvoeren van bestaande en nieuwe werkprocessen met behulp van drones. Mijn focus ligt niet zozeer op het maken van luchtfotografie en -video maar op het leveren van hoogwaardige data aan inspecteurs en onderzoekers op basis van visuele- en radiometrische warmtecamera’s. De toekomst zie ik met veel vertrouwen tegemoet.”